Stavropighia in Biserica Ortodoxa

Stavropighia in Biserica Ortodoxa


Stavropighia in Biserica Ortodoxa

In vechime, prin termenul de stavropighie erau desemnate manastirile sau bisericile catre care patriarhul trimitea crucea pentru punerea temeliei acestora. Aceste locasuri ajungeau prin acest act, o biserica sau o manastire patriarhala. Etimologic, termenul "stavropighie" vine de la grecescul stavropeghion, care inseamna "asezare a unei cruci". Aceste cruci erau folosite pentru a marca un hotar. In context liturgic, stavropighionul era crucea asezata de episcop la temelia unei noi biserici.

Astazi, se numeste stavropighie, orice manastire sau biserica, din alta eparhie, pe care patriarhul o ia sub obladuirea sa, in interesul bisericii. Stravropighiile sunt din punct de vedere jurisdictional independente fata de episcopul locului, fiind subordonate direct intaistatatorului. Patriarhul, in calitate de conducator al stavropighiei - se bucura de toate prerogativele canonice de care se bucura episcopul in eparhia sa. Asa se face ca intr-o stavropighie, nu mai este pomenit numele episcopului local, ci cel al patriarhului si tot patriarhul este cel care numeste staretii.

Patriarhul poate emite Decizia de infiintare a unei stavropighii, numai dupa ce a fost consultat episcopul eparhiot.

Desi in Biserica Ortodoxa au existat manastiri care au avut statutul de stavropighie, in Statutul de organizare si functionare al Bisericii Ortodoxe Romane din 1948, nu era trecut acest drept patriarhului. In sedinta de lucru din 26-28 noiembrie 2007, Sfantul Sinod a inserat intre drepturile patriarhului si pe acela de a infiinta stavropighii patriarhale.

Stavropighii patriarhale in Biserica Ortodoxa Romana

Ca stavropighii patriarhale, au functionat in trecut urmatoarele manastiri:

- Manastirea Peri, din Maramures, ridicata la rang de stavropighie in anul 1391;

- Manastirea Horezu, din Valcea, ridicata la rangul de stavropighie patriarhala prin decizia nr. 285/1951 a Patriarhului Justinian;

- Manastirea Mihai Voda, din Bucuresti, care a primit acest statut de stavropighie patriarhala prin gramata patriarhale din 1591, intocmita de egumenul Evghenie, de la Manastirea Simonopetra;

- Manastirea "Sfantul Ilie", Toplita, instituita ca stavropighie patriarhala prin hrisovul de intemeiere din 20 iulie 1928;

- Manastirea Neamtu-Secu, ridicata la rang de stavropighie prin Legea nr. 3488/21 septembrie 1939 de patriarhul Nicodim;

- Manastirea "Acoperamantul Maicii Domnului", Bistrita, Valcea, instituita ca stavropighie patriarhala de Patriarhul Nicodim in anul 1946;

Manastirea "Acoperamantul Maicii Domnului", Bistrita, Valcea, instituita de Patriarhul Justinian ca stavropighie patriarhala, la solicitarea Manastirii, cu acordul PS Episcop Locotenent Iosif al Ramnicului Noului Severin si cu aprobarea Sfantului Sinod (hotararea nr. 631/1948).

- Manastirile in care functionau seminarii monahale trec sub directa conducere a Patriarhului Justinian, rin hotararea Sfantului Sinod din 3 octombrie 1950;

- Manastirea "Sfanta Maria" si Casa de odihna patriarhala de la Techirghiol, jud. Constanta. Aici statutul de manastire stavropighiala si Casa de odihna patriarhala se pastreaza si in prezent.

- Manastirea Curtea de Arges, jud. Arges, instituita ca stavropighie patriarhala de catre Patriarhul Justinian in anul 1951;

- Schitul si Casa de odihna patriarhala de la Dragoslavele, jud. Arges, , ridicate la rangul de stavropighie si Casa de odihna patriarhala de Patriarhul Justinian in anul 1987. Statutul de schit stavropighial si Casa de odihna patriarhala se pastreaza si astazi.

- Biserica "Sfantul Spiridon Nou" din Bucuresti, ridicata la rangul de paraclis al Patriarhiei Romane, cu statut de stavropighie patriarhala, in anul 1954 de catre Patriarhul Justinian;

- Casa de odihna patriarhala de la Calimanesti, jud. Valcea, a fost trecuta cu intregul ei patrimoniu la Administratia Patriarhala in anul 1993;

- Casa de odihna patriarhala de la Olanesti, jud. Valcea, a fost trecuta cu intregul ei patrimoniu la Administratia Patriarhala in anul 1993.

Stavropighia este prezenta atat in Biserica noastra cat si in alte Biserici Ortodoxe surori. Astfel, Patriarhia Bulgara detine 5 stavropighii patriarhale. Arhiepiscopul Ciprului administreaza Manastirea Kikkos, aflata in alta dieceza, cu titlul de stavropighie.  Patriarhia Serbiei are doua manastiri cu statut de stavropighie. Patriarhia Constantinopolului are 10 manastiri in afara de cele 20 de Manastiri din Athos, iar in Biserica Ortodoxa Rusa functioneaza ca stavropighii 4 Lavre si 26 de manastiri.

A.C.

.

25 Septembrie 2008

Vizualizari: 4733

Voteaza:

Stavropighia in Biserica Ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact