Stavropighia in Biserica Ortodoxa

Stavropighia in Biserica Ortodoxa


Stavropighia in Biserica Ortodoxa

In vechime, prin termenul de stavropighie erau desemnate manastirile sau bisericile catre care patriarhul trimitea crucea pentru punerea temeliei acestora. Aceste locasuri ajungeau prin acest act, o biserica sau o manastire patriarhala. Etimologic, termenul "stavropighie" vine de la grecescul stavropeghion, care inseamna "asezare a unei cruci". Aceste cruci erau folosite pentru a marca un hotar. In context liturgic, stavropighionul era crucea asezata de episcop la temelia unei noi biserici.

Astazi, se numeste stavropighie, orice manastire sau biserica, din alta eparhie, pe care patriarhul o ia sub obladuirea sa, in interesul bisericii. Stravropighiile sunt din punct de vedere jurisdictional independente fata de episcopul locului, fiind subordonate direct intaistatatorului. Patriarhul, in calitate de conducator al stavropighiei - se bucura de toate prerogativele canonice de care se bucura episcopul in eparhia sa. Asa se face ca intr-o stavropighie, nu mai este pomenit numele episcopului local, ci cel al patriarhului si tot patriarhul este cel care numeste staretii.

Patriarhul poate emite Decizia de infiintare a unei stavropighii, numai dupa ce a fost consultat episcopul eparhiot.

Desi in Biserica Ortodoxa au existat manastiri care au avut statutul de stavropighie, in Statutul de organizare si functionare al Bisericii Ortodoxe Romane din 1948, nu era trecut acest drept patriarhului. In sedinta de lucru din 26-28 noiembrie 2007, Sfantul Sinod a inserat intre drepturile patriarhului si pe acela de a infiinta stavropighii patriarhale.

Stavropighii patriarhale in Biserica Ortodoxa Romana

Ca stavropighii patriarhale, au functionat in trecut urmatoarele manastiri:

- Manastirea Peri, din Maramures, ridicata la rang de stavropighie in anul 1391;

- Manastirea Horezu, din Valcea, ridicata la rangul de stavropighie patriarhala prin decizia nr. 285/1951 a Patriarhului Justinian;

- Manastirea Mihai Voda, din Bucuresti, care a primit acest statut de stavropighie patriarhala prin gramata patriarhale din 1591, intocmita de egumenul Evghenie, de la Manastirea Simonopetra;

- Manastirea "Sfantul Ilie", Toplita, instituita ca stavropighie patriarhala prin hrisovul de intemeiere din 20 iulie 1928;

- Manastirea Neamtu-Secu, ridicata la rang de stavropighie prin Legea nr. 3488/21 septembrie 1939 de patriarhul Nicodim;

- Manastirea "Acoperamantul Maicii Domnului", Bistrita, Valcea, instituita ca stavropighie patriarhala de Patriarhul Nicodim in anul 1946;

Manastirea "Acoperamantul Maicii Domnului", Bistrita, Valcea, instituita de Patriarhul Justinian ca stavropighie patriarhala, la solicitarea Manastirii, cu acordul PS Episcop Locotenent Iosif al Ramnicului Noului Severin si cu aprobarea Sfantului Sinod (hotararea nr. 631/1948).

- Manastirile in care functionau seminarii monahale trec sub directa conducere a Patriarhului Justinian, rin hotararea Sfantului Sinod din 3 octombrie 1950;

- Manastirea "Sfanta Maria" si Casa de odihna patriarhala de la Techirghiol, jud. Constanta. Aici statutul de manastire stavropighiala si Casa de odihna patriarhala se pastreaza si in prezent.

- Manastirea Curtea de Arges, jud. Arges, instituita ca stavropighie patriarhala de catre Patriarhul Justinian in anul 1951;

- Schitul si Casa de odihna patriarhala de la Dragoslavele, jud. Arges, , ridicate la rangul de stavropighie si Casa de odihna patriarhala de Patriarhul Justinian in anul 1987. Statutul de schit stavropighial si Casa de odihna patriarhala se pastreaza si astazi.

- Biserica "Sfantul Spiridon Nou" din Bucuresti, ridicata la rangul de paraclis al Patriarhiei Romane, cu statut de stavropighie patriarhala, in anul 1954 de catre Patriarhul Justinian;

- Casa de odihna patriarhala de la Calimanesti, jud. Valcea, a fost trecuta cu intregul ei patrimoniu la Administratia Patriarhala in anul 1993;

- Casa de odihna patriarhala de la Olanesti, jud. Valcea, a fost trecuta cu intregul ei patrimoniu la Administratia Patriarhala in anul 1993.

Stavropighia este prezenta atat in Biserica noastra cat si in alte Biserici Ortodoxe surori. Astfel, Patriarhia Bulgara detine 5 stavropighii patriarhale. Arhiepiscopul Ciprului administreaza Manastirea Kikkos, aflata in alta dieceza, cu titlul de stavropighie.  Patriarhia Serbiei are doua manastiri cu statut de stavropighie. Patriarhia Constantinopolului are 10 manastiri in afara de cele 20 de Manastiri din Athos, iar in Biserica Ortodoxa Rusa functioneaza ca stavropighii 4 Lavre si 26 de manastiri.

A.C.

.

25 Septembrie 2008

Vizualizari: 4652

Voteaza:

Stavropighia in Biserica Ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact