Caterisirea clericilor

Caterisirea clericilor

Pedeapsa cea mai grava pe care o poate primi clericul este caterisirea. Prin caterisire intelegem pierderea dreptului de a invata, sfinti si pastori.

Trebuie stiut ca o persoana poate sa ocupe o pozitie de slujitor bisericesc prin doua acte: o Taina, Hirotonia, prin care i se da persoanei respective harul pentru treapta in care este hirotonit si un act juridic. Daca ne intrebam de ce si de un act juridic, raspunsul e simplu. Prin acest act se acorda indreptatirea exercitarii puterii bisericesti, intr-o anumita unitate teritoriala. Daca cineva are numai hirotonia, el poate savarsi in mod valid lucrurile care revin treptei lui ierarhice, insa, aceste lucrari sunt ilegale pentru ca nu are autorizatie legala de a le face.

S-a spus ca atunci cand o persoana este indepartata din cler, vorbim doar de un act juridic. Iar caterisirea fiind un act juridic, ea nu va putea sa anuleze decat ceea ce s-a acordat tot printr-un act juridic. Astfel, s-a ajuns sa se afirme ca prin caterisire nu se pierde harul primit prin hirotonie. Atunci cand se spune in canoane ca cei caterisiti sunt "cazuti din har", s-a oferit explicatia ca trebuie interpretate ca oprire de a mai lucra ca organe calificate ale harului, ca ridicare a dreptului de a mai indeplini functii preotesti, nu ca pierdere a capabilitatii harice.

Insa, este foarte important sa vedem motivul pentru care s-a facut caterisirea. Daca ea este facuta pe motiv de erezie, cel caterisit pierde si capabilitatea harica. Caci cel ce a pierdut credinta adevarata, a pierdut si baza succesiunii apostolice. Cel eretic nu mai face parte din Biserica. Asadar, capabilitatea harica se pastreaza la cei caterisiti numai atunci cand ei n-au fost si exclusi din Biserica.

Sentina de caterisire a unui preot sau diacon trebuie data de un sinod local. In cazul in care fapta clericului este foarte clara, el poate fi caterisit doar de episcopul sau.

Interesant este ca in vechime exista si o randuiala pentru caterisirea preotilor. Nu se stie daca ea era facuta in cadrul Sfineti Liturghii sau in afara ei. Ce retinem din acea randuiala? Arhiereul imbracat in toate vesmintele sta inaintea prestolului, cu carja in mana, in locul in care savarseste Taina Hirotoniei. Preotul ce urmeaza a fi caterisit, purtand toate vesmintele, este adus de diacon inaintea Usilor Imparatesti. Preotul are in maini potirul si sfantul disc. In acest timp, preotii si clericii rostesc Psalmul 100: "Mila si judecata voi canta..." El nu intra in sfantul altar, se opreste in fata Usilor Imparatesti si cade in genunchi.

Dupa terminarea psalmului, arhiereul vesteste tuturor caterisirea. Dupa ce rosteste o formula, ii ia acestuia potirul si sfantul disc spunand: "Ridic de la tine puterea aducerii jertfei celei preacurate catre Dumnezeu pentru cei vii si cei morti, deoarece te-ai aratat nevrednic fata de El ca sa o aduci..." Apoi pune potirul si sfantul disc pe prestol si il dezbraca de vesminte rostind: "Dezbrac de pe tine toate vesmintele preotesti, fiindca esti nevrednic sa stai inaintea lui Dumnezeu pentru faptele tale viclene". Apoi ii tunde barba, adaugand: "Umplutu-s-a fata ta de necinste, caci in cinste fiind n-ai inteles". Este imbracat in haine lumesti, adresandu-i-se urmatoarele cuvinte:"Imbraca-te-vei intru rusine si cu o haina te vei acoperi intru nerusinarea ta".

Dupa implinirea acestora, episcopul stand inaintea Usilor Imparatesti spune: "Deoarece te-ai aratat nevrednic de treapta preoteasca, nu poti sa mai stai inaintea jertfelnicului dumnezeiesc, nici sa mai rostesti cuvintele adevarului, nici sa-I mai aduci daruri si jertfe duhovnicesti, vinovat fiind intru aceasta mare vina si nimic altceva nu mai poti lucra, din cauza vinilor tale aruncate asupra acestora prin viclesugul tau. Pentru aceasta eu cu puterea de la Hristos Dumnezeu data mie, te despart si te arunc de la sfantul prestol si altar al Domnului si cu aceasta carja pastoreasca te alung pana intru sfarsit, in veci".

In zilele noastre nu mai intalnim aceasta randuiala. Caterisirea consta in declararea ce o face preotul inaintea consistoriului, dandu-si semnatura ca nu va mai imbraca haina preoteasca niciodata.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 19901

Voteaza:

Caterisirea clericilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde Apărute, fragmentar, în varii ediții, nu întotdeauna traduse din original și niciodată adunate la un loc, cele cinci sute de capete semnate de Sfântul Nicolae Velimirovici tratează despre cinci teme fundamentale ale creștinismului: despre dragoste și 30.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact