Persecutorul nostru din centrul capitalei

Persecutorul nostru din centrul capitalei

Pe scarile Muzeului de Istorie al Romaniei a fost plasata in acest an o statuie reprezentandu-l pe imparatul Traian dezbracat tinand in brate o lupoaica, simbolul binecunoscut al Romei. Controversa principala care s-a iscat in jurul ei nu a fost insa de natura istorica, ci mai mult artistica si simbolica.

Nu dorim insa sa analizam statuia din punct de vedere artistic. Trecem si peste faptul ca este din ce in ce mai evident pentru toata lumea ca nu ne tragem deloc din romani (studii stiintifice recente aratand ca, din contra, chiar romanii se trag din vechii traci), asa incat, istoric, statuia, departe de a-l reprezenta pe unul din "parintii natiunii", il reprezinta de fapt pe dusmanul si cotropitorul stramosilor nostri.

Mai important ni se pare insa ca in centrul capitalei unei natiuni crestine se afla unul dintre cei mai aprigi prigonitori ai lui Hristos. Poate ca pentru istorici, artisti sau politicieni acest lucru nu este atat de important, dar pentru noi, crestinii, este esential.

Concret: in centrul capitalei noastre a fost instalat ucigasul Sfantului Ignatie al Antiohiei. In anul 106 Traian distrugea statul dacic si organiza la Roma cele mai mari serbari din istoria imperiului. Una dintre distractiile cele mai interesante a fost devorarea, in amfiteatru, a Sfantului Ignatie, dusman al imparatului pentru vina de a fi crestin, de catre fiarele salbatice.

Traian este primul imparat care ii prigoneste pe crestini doar pentru numele lor. Oricare dintre crestini care era denuntat si dovedit a fi crestin si refuza sa jertfeasca zeilor era ucis. Un astfel de om, care permitea ca oamenii sa fie omorati doar pentru faptul ca aveau curajul de a se declara "crestini", are o statuie in centrul capitalei noastre.

Este ca si cum evreii ar avea in centrul Ierusalimului o statuie a lui Titus, cel care le-a distrus templul in anul 70. Cu siguranta Titus nu este socotit de evrei ca binefacator al lor, ci din contra.

Faptul ca un popor care se declara crestin permite ca in inima lui sa se cuibareasca o asemenea statuie spune multe despre constiinta lui crestineasca. Acolo unde ar trebui sa troneze Hristos, este reprezentat ucigasul sfintilor Lui. Aceasta pentru ca si in inima noastra, in locul in care ar trebui sa se salasluiasca Dumnezeu, se salasluieste Mamona; ca popor, dar si in particular, suntem mai dispusi sa ne inventam origini "vestice" si sa ne adulam prigonitorii, decat sa Il laudam si sa Ii multumim Celui de la care ne revendicam: Hristos, de la care ne vine si numele.

Se spune ca nu este nimic mai trist pentru un popor decat sa isi uite istoria. Noi suntem poporul lui Hristos, rascumparat cu Sangele Lui, intemeiat in Jertfa Sa si in biruinta Lui asupra mortii. Dar l-am uitat, si am uitat istoria biruintei Sale. Ne simtim indepartati de acele vremuri, in care sa fii crestin era un risc pe care il plateai deseori cu viata, de mana unor conducatori precum Traian.

Am uitat asadar cum este sa fii popor crestin si uitam si cuvintele Mantuitorului: "De cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele, de acesta si Fiul Omului se va rusina, cand va veni intru slava Sa si a Tatalui si a sfintilor ingeri". Este vremea sa nu ne mai rusinam de Hristos, ci sa se rusineze cei care sunt atat de iuti in a uita crimele lui Traian asupra placutilor lui Dumnezeu.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

Pe aceeaşi temă

13 Octombrie 2012

Vizualizari: 7307

Voteaza:

Persecutorul nostru din centrul capitalei 5.00 / 5 din 7 voturi. 17 review utilizatori.

Comentarii (17)

  • Constantin TudoranPostat la 2013-10-05 11:47

    As dori sa subliniez ca noi, in calitate de crestini, nu avem VOIE sa judecam pe nimeni! Are cine si cum sa faca si aceasta! Cat despre statuie, mi se pare usor stupida. Ca si opera de arta, hieratismul marcat e foarte discutabil iar prezentarea lui Traian sub forma de efeb e una... cel putin ciudata. Daca tot ne-am fi dorit o statuie a lui Traian (nu inteleg rostul... dar fie...) ar fi fost mai normal sa il reprezentam ca imparat, ca razboinic (a fost unul dintre cei mai buni militari ai Romei) nu ca... efeb?!? atlet?!? Chiar n-am inteles ce a vrut domnul Gorduz sa ne transmita cu acest Traian...

  • silvia balan Postat la 2013-10-05 01:14

    d-le Gigel, ati uitat de martirii si mucenicii acestui taram scladat de fapte eroice, de jertfe supreme pt. credinta, adevar, firesc, bunatate, omenie, de unde aveti atata siguranta de sine in a declara ca poporul roman este crestin doar in sondaje si recenzari, dvs. de ce parte va situati, cu toate ca reiese clar!!!!!

  • silvia balan Postat la 2013-10-05 01:06

    ce alegeti dragilor in viata, binele care-l reprezinta pe DUMNEZEU sau raul cu toate formele lui perfide, subtile, mondene care apartin spiritului lumesc = Satan? distinctia e foarte clara; daca ati participa la Sfanta Liturghie cu smerenie si evlavie, ati primi treptat si iluminare si ati distinge mai usor binele de rau, caci daca nu-i faci loc lui DUMNEZEU in sufletul tau, ii faci loc celui rau si nu pierde nici o ocazie, deci DOAMNE ajuta-ne pe toti!

  • ADRIAN DRAGUSINPostat la 2013-10-04 22:48

    Sunt consternat de inexactitatea celor relatate.Sigur ca din punct de vedere artistic statuia lasa mult de dorit,dar a crede ca ea a fost plasata acolo ca o ofensa adusa crestinilor e o mare eroare.In al doilea rand domnule Cocei imparatul Traian al Romei(98-117)nu se numara nici pe departe printre,marii persecutori ai crestinilor ci printre cei mai toleranti imparati in ceea ce priveste politica religiosa(dovada clara este raspunsul pe care Traian il adreseaza lui Pliniu cel Tanar,guvernatorul Bitiniei,in care imparatul ia masuri extrem de tolerante fata de cei ce erau dovediti crestini incriminand denunturile anonime impotriva acestora)iar uciderea lui Ignatie nu s-a facut pt ca imparatul era un persecutor ci pt ca politica antuicrestina era o moda a vremii. Mai apoi istoria laica nu are nimic de-a face cu cea crestina,pe logica dvs,ar trebui ca acesti imparati sa nu mai figureze nici in manualele de istorie de ex,air afirmatia conform careia romanii se trag din vechii tarci este o mare prostie sustinuta doar de cei ce nu cunosc istoria sau o cunost extrem de superficial!

  • FULEA DanPostat la 2013-10-04 22:40

    Este un punct de vedere si are argumente dar ne-am legat doar de un fir de par dintr-o blana. Autorul ar trebui sa-si aminteasca ca deocamdata asupra nelatinitatii poporului roman ar trebui sa se exprime clar si raspicat Academia Romana si chiar ierarhii de varf ai Bisericii ortodoxe (care fie vorba intre noi de cate ori au ocazia tot de clasica latinitate vorbesc). Deasemenea Plugusorul de Anul Nou vorbeste de Badita Traian. A incercat cineva sa vina contra curentului macar cu ceva explicatii daca nu chiar cu argumente spre corectare?

  • Ioan AlbuPostat la 2013-10-04 19:57

    Romanii nu se trag din traci. E o prostie monumentală și protocronistă. Sper că n-a devenit și blogul ăsta virusat de ciracii lui Săvescu.

  • Gheorghe-Radu ApostolescuPostat la 2013-10-04 19:51

    Totusi cine este Mamona? Este aIIa oara cand intreb pe cineva, insa prima oara, am primit o istorie a lui Maimonide, un mare teoelog si filozof evreu din Spania maura. De Traiana, nu stiam ca a persecutat crestinii si asta si din cauza slujbelor din bisericile noastre, care subliniaza in primul rand "Persecutiile lui Diocletian", de unde avem marii nostri martiri crestini, cum ar fi Sf Gheorghe si Sf Mare Mucenic Dimitrie. De-abia pe locul al II lea ar fi Nero, dar si acesta este cunoscut mai mult din literatua "Qvo Vadis" de H Syenkiewicz. Poate s-o spune ceva despre el la slujba de Sf apostoli Petru si Pavel. Ca atare de Traian aflu deabia acum. Nici mie nu-mi place statuia care e prea aluziva cu el, tinand Lupoaica in brate si ducandu-te la concluzia ca toti ne tragem din Lupa Capitolina care i-a alaptat pe Romulus si Remus, ori ca "masculul" Traian a invins celebrul Lup dacic si acum o are in brate pe "consoarta" lui. Este destul de aluziv si e facut intr-un moment cand aceasta idee a "latinitatii" incepe sa decada in fata curentului tracologic. Cu stima Laotze

  • George Romeo DiaconuPostat la 2013-10-04 17:50

    Nu sunt de acord cu puctul de vedere al Domnului Paul Cocei si incerc in cateva cuvinte sa combat pozitia exprimata in articolul Dumnealui: 1. Este total anticrestin acest puct de vedere. Crestinul ortodx este iertator si nu judeca lasand asta in seama lui Dumnezeu. 2. Ce ar fi insemnat si ce ar insemna astazi daca si Biserica Catolica s-ar ridica cerand distrugerea tuturor statuilor ale acelor imparati care au persecutat crestinismul si i-au omarat pe Sfintii Aposoli ai Domnului Hristos ! Ar trebui sa meditam mai mult inainte de a ne pronunta impotriva amplasarii acelei statui a imparatului Traian la Muzeul de Istorie.Ar trbui sa va reamintiti numai cate capodopere ale umanitatii au disparut din cauza unor astfel de idei.

  • dorina buiaPostat la 2013-10-04 17:37

    Domnule Paul Cocei,va felicit ptr ca ati luat atitudine impotriva acelei monstruozitati.Cred ca nu trebuie sa judecam noi arta, dar nici nu pot fi obligata sa o suport .Unora le plac manelele pe care le considera arta ,mie imi place rock-ul,imi place Luchian si nu imi place Rubens.Admiratia si "gustarea"artei trebuie sa ramana un act personal si particular.Daca ne justificam istoric ,am fi avut destule personaje in istorie care sa merite o statuie acolo.Daca l-a dorit cineva musai pe Traian ....de ce l-a pus nud?!Nu cred ca omora oameni in pielea goala ,nu era Yeti......Sincer daca as fi obligata sa trec cu o nepoata de 9 ani pe acolo ,cum as putea sa ii explic pe intelesul ei ,ceea ce vede.Ar trebui sa faceti presiuni asupra celor ce pot lua masuri.Iar daca ni se reproseaza ca nu suntem in pas cu moda ,i-as intreba pe artistii"evoluati "de ce nu isi expun bunica ,imbracata in costum de dansatoare orientala in piata mare ca sa fie cool.

  • Lelu ArdeleanuPostat la 2013-10-04 14:17

    Parerea mea: Interpretarea simbolurilor tine de nivelul de cultura si informare, de sensibilitati si de interesele conjuncturale ale celui care interpreteaza. 1. Referitor la "statuia dezbracata" a lui Traian" din centrul capitalei, din articolul anterior, poti sa o interpretezi: - nefavorabil: persecutorul stramosilor daci si al crestinilor tine in brate instrumentul crimei: fiara ucigasa (interpretarea BOR) - favorabil: Traian, cuceritorul Daciei - care isi recunoastea radacinile tracice (a se vedea serialul lui Daniel Roxin de la Nasul TV) tine in brate un leu care, alaturi de pajura, este simbolul puterii si al suveranitatii. 2. Prin analogie, carja episcopala (la ortodocsi) reprezentand doi serpi privind unul spre altul si tinand impreuna o sfera, poate fi interpretata: - nefavorabil: religia si Biserica (in cazul nostru - cele crestine) sunt instrumente de manipulare ale Reptilienilor prin care acestia controleaza planeta. - favorabil: serpele (nu cel biblic - care simbolizeaza viclenia, ispita si Diavolul), alaturi de bufnita, reprezinta intelepciunea si prudenta (interpretare BOR). Daca reusesti sa accepti ca simbolurile au intrpretari diverse (in dualismul lor: bun / rau, favorabil / nefavorabil, sugestiv / insinuant, etc.), parca statuia cu pricina nu mai trezeste atata antipatie. Cat despre reprezentarea "impudica" a lui Traian, trebuie sa ne amintim ca grecii considerau nudul uman ca un obiect al esteticii / frumosului. Asadar, sa nu ne rezumam numai la anatomie atunci cand il privim pe … "imparatul gol". Nu comentez lipsa de naturalete a celor doua parti ale statui, Traian si Leul, care - in rigiditatea lor, par a fi scoase din congelator si puse una peste alta. Aicea avem de a face cu viziunea, dar si mai mult, cu priceperea / stilul mesterului sculptor.

  • Marian Tudorel Lazar Postat la 2013-10-04 11:52

    Părerea mea, domnule Paul Cocei, este că lăsați sentimentele să vă întunece mintea. Dacă și dacii și romanii erau traci, de ce nu am considera atunci fapta lui Traian o acțiune de unificare și nu de cotropire? Pentru că, dacă este păcat să unești două popoare care vorbesc aceeași limbă, atunci păcat a fost și unirea celor trei țări române și păcat ar fi și reunirea Basarabiei cu România.

  • Laurentiu Constantinescu Postat la 2013-10-04 10:40

    Dragul meu Gigel, faci confuzii majore. Pur si simplu vorbesti despre poporul roman atrbuindu-i "meritele" conducatorilor sai. Vrei sa pari realist, dar nu faci altceva decat sa iti arati dispretul fata de neamul in mijlocul caruia traiesti. Probabil ca, daca ai fi prins macar un razboi si, daca macar un fiu de-al tau ar fi murit pe front pentru ca tu sa poti sa vorbesti limba romana si sa poti sa iti botezi copiii in deplina libertate si, si, si... multe altele pe care nu le pretuiesti, azi vei fi gandit ceva mai mult inainte de a scuipa inspre ai tai. Citeste, calatoreste si invata despre ai tai si asa, adevarul te va ajuta sa iti iubesti stramosii. Si, pentru ca tot ai ridicat piatra sa arunci in aproapele tau, inainte sa scrii, te-ai intrebat ce ai facut tu pentru neamul tau? Evident ca nu. Pentru ca cei care au facut, un Arsenie Boca sau Papacioc, un Brancusi, un Eminescu, un Enescu si multi altii niciodata nu ar fi aruncat cu mizerii inspre parintii lor. Doamne-ajuta!

  • DUMITRU ALBUPostat la 2013-10-04 09:59

    toti cei ce pastoresc bisericile din Romania au datoria sa vorbeasca despre realitatea din Romania si cine ne sunt dusmanii, restul sa faca fiecare fiecare dupa cum il indeamna sufletul.

  • Alexandru MarinescuPostat la 2013-10-04 08:52

    Domnule Paul Cocei, Desi am spus ca nu voi mai citi niciodata articolele Dvs. ca urmare a articolului rau voitor la adresa cainlor fara stapan (fiinte ale aceluiasi Tata ceresc care v-a creat si pe Dvs si de care se pare ca ati uitat)am facut azi o exceptie, atras de titlul noului dvs. articol. Abia dupa ce l-am citit am observat ca poarta semnatura Dvs. Ceea ce spuneti, in linii mari este adevarat. Imparatul Traian a fost un aprig persecutor al crestinlor si un mare jefuitor al Daciei. Se spune ca avea si inclinatii pacatoase de apropiere trupeasca catre barbati. In plus nici statuia nu este o opera artistica demna de admirat, dimpotriva!Iata deci, la prima vedere cateva motive foarte intemeiate pentru ca el sa nu fie cinstit de romani in general si de catre crestini in special. Si totusi... Ceea ce putina lume stie este faptul ca Imparatul Traian a fost mantuit de cel Atotputernic, in urma rugaciunilor Sfantului Grigore Dialogul, care a varsat "o mare de lacrimi" pentru el. Daca Bunul Dumnezeu l-a iertat si l-a asezat in Rai, alaturi de sfintii Sai,noi oamenii ce ma putem zice?! FACA-SE VOIA TA DOAMNE!

  • Sorin Comanescu Postat la 2013-10-04 08:31

    Da, este adevarat. Cum poti sa ridici o statuie celui care te-a cotropit? Traian s-a nascut in Spania si cand a venit in Dacia a spus: "Ma intorc in tinutul strabunilor mei, romanii vorbind aceeasi limba ca si dacii - latina primitiva, dialect trac. Sufletul lui Traian a fost translatat din iad in rai, prin rugaciunile Sf.Macarie a Egiptului, care avea darul lacrimilor. Cand s-a dus la Roma si s-a uitat la columna lui Traian a vazut scena in care o vaduva l-a oprit pe imparat si I-a spus ca unicul ei fiu a murit in batalie pentru imperiu si acum nu are nimeni cine sa aiba grija de ea.La care Traian I-a raspuns c-o s-o faca cand se va intoarce de la batalie. Vaduva I-a spus:"dar daca nu te mai intorci? Atunci Traian a oprit toata armata si a dat ordin ca sa se aiba grija de aceasta vaduva. Sf.Macarie a spus ca aceasta fapta- sa porti grija de vaduve si de orfani este o fapta demna de un crestin. Si s-a dus la biserica lui Sf.Petru si s-a rugat plangand, pentru sufletul lui Traian, timp de 40 de zile. Dupa care I-a aparut ingerul si I-a spus: sufletul lui Traian a fost translatat in rai, dar sa nu mai faci aceasta fapta vreodata! Deci, se cuvine ca sa il aratam pe Traian, nu gol, ci ca sfant, fiindca numai sfintii ajung in Rai! Oliver Tupran

  • Ioan Alexandru ChiruPostat la 2013-10-04 08:22

    Descrestinarea sau paganizarea este intr-un proces continuu, asa ca nu are sens sa ne miram... Probabil d-l Vasile Gorduz, autorul acestei sculpturi, nici nu a luat in calcul aspectul crestinesc, fiindca lucrarea a fost aprobata de altii, cei care au platit, la recomandarea academicianului Răzvan Theodorescu ! Faptul ca romanii se declara crestini si intr-un procent foarte mare, este o alta problema.... Numarul crestinilor autentici il puteti lua din biserici sau din manastiri si nu din sondaje. Dupa cum se stie, toti se declara ca sunt ortodocsi, din simplul motiv ca nu sunt catolici sau altceva si foarte putini se declara atei. Dintre cei declarati crestini, o parte cred in ceva, intr-o fiinta superioara si asta doar cand au un necaz, o credinta amestecata cu un soi de New Age, iar marea parte intra in biserica la Paste si la o nunta, botez sau inmormantare, ca asa se face... Este ca in Pilda semanatorului.

  • Gigel BratPostat la 2012-10-14 14:09

    Nu mi se pare deloc de mirat. Poporul roman este crestin doar cand vine vorba de simple declaratii la recensamant. In rest mai nimic nu denota apartenenta sa religioasa. Cred ca avem maxim 15-20% crestini si nu 85% cum spun sondajele. Dovezile sunt in cartile de istorie despre cati s-au opus ororii comuniste, inchiderii bisericilor in anii 50 etc. Adica exact sub 1%. Restul s-au simtit chiar mai bine cu noul regim, au fost scosi din lanul cu porumb si dusi sa faca facultate, li s-au dat apartamente la oras. Nu i-a interesat nici 5 secunde ca li s-au inchis bisericile, le-au fost inchisi si ucisi preotii, li s-a interzis sa mai fie crestini. Doamne ajuta!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact