Stalpnicii eretici

Stalpnicii eretici

Unii stalpnici s-au aflat in conflict eu doctrina oficiala ortodoxa. Ioan Moshu, la inceputul sec. VII, citeaza cazul a doi stalpnici din Cilicia, unul ortodox si altul eretic,separati de o distanta de aproximativ 6 mile, care se condamnau reciproc acuzandu-se unul pe altul de erezie.

Acelasi autor povesteste in detaliu conversaria unui stalpnic monofizit, instalat in imprejurimile Hierapolisului (Menbedj), eu Efrem patriarhul calcedonian ai Antiohiei. Acest stalpnic trebuie sa se fi bucurat de un mare renume, judecand dupa persoana care s-a deranjat sa vina la baza coloanei pentru a-l face sa-si schimbe parerea.



Un alt stalpnic, Mar Ze’ora, care in siriana inseamna "mic", profesa , insa acest fapt nu a impiedicat ca vestea minunilor sale sa ajunga pana la Roma. Pentru a termina cu jenanta celebritate a ascetului, partida opusa nu gasi alt mijoc mai bun decat sa-l faca sa coboare de pe coloana cu forta, fapt ce constituia suprema pedeapsa pentru un stalpnic. O mare parte a stalpnicilor din Nordul Siriei erau monofiziti. Aceasta doctrina care proclama o singura fire in persoana Mantuitorului a fost anatematizata la (anul 45I). In urma dezbaterilor complexe si tensionate care au atras atentia sinodului asupra problemei unirii celor doua firi distincte din Hristos episcopii Bisericii nu au reusit sa se inteleaga si crestinismul sirian, mai bine zis Siria, s-a divizat in doua parti antagonice.

In mod obiectiv putem afirma ca la sfarsitul Sinodului clasele elenizate ale societatii siriene au aderat la doctrina "oficiala" calcedoniana, iar de doctrina "nationala" monofizita s-au apropiat poporul si majoritatea manastirilor rurale care au devenit puncte de sprijin ale nationalismului sirian in fata elenismului si politicii de grecizare sustinuta de Biserica Melkita (imperiala).

Din punct de vedere geografic, Siria bizantina s-a divizat in doua zone destul de evidente. Siria Prima, a carei capitala era Antiohia, a aderat in ansamblul sau la doctrina monofizita avand totusi insulite calcedoniene, mai ales in capitala. Manastirile din Batabu si Teleda vor ramane bastioanele propagandei monofizite in regiune pana la distrugerea lor in sec. XI-XII.

Siria Secunda, dimpotriva, cu metropola Apameea, a ramas fidela credintei ortodoxe. Ea avea central de raspandire doctrinara Marea Manastire a Sf. Maron, nucleul viitoarei natiuni maronite. Pentru provinciile din Siria de Sud divizarea religioasa era regula generala.

Situatia s-a agravat prin numeroasele exceptii ale acestei situatii generale. Astfel gasim in Siria Prima, manastiri in jurul Djebel Sim’an-ului si inclusiv manastiri in Telanissos, care au trecut de bunavoie la monofizitism, in timp ce manastirea Qal’at Sim’an a ramas calcedoniana. In Antiohia populatia era divizata, ceea ce a atras dupa sine existenta a doua patriarhii.

In zona rurala, confuzia religioasa era tot atat de grava. Cativa autori au vrut sa gaseasca o confirmara a acestei divizari religioase in resturile arheologice ale oraselor disparate din Siria de Sus. Surprinzator, s-a constatat printre aceste ruine importante din epoca romano-bizantina existenta a doua sau mai multor biserici in simple sate de munte: in Deir Qata (3 biserici), in Kalota (2 biserici), in Behio (2 biserici), in Cheikh Suleiman (3 biserici), in Runciha si Mudjleyya (2 biserici). Ori, se naste intrebarea: care este motivul existentei mai multor locasuri de
cult in aceste sate cu populatie redusa?.

Il putem explica admitand coexistenta a doua sau mai multe comunitati, fiecare cu obiceiurile, sarbatorile si clerul sau sau mai degraba ar trebui, dupa parerea noastra, sa cautam o alta explicatie pentru a nu exagera diviziunile religioase din Siria bizantina.

Stim ca in riturile orientale obiceiul este de a nu oficia decat o singura liturghie pe zi, intr-o singura biserica, asa cum se intalneste la greci, la sirieni si la armeni. Insa in satele si orasele recent convertite la credinta unde populatia era evlavioasa, acest obicei limita posibilitatile de participare la slujbele divine. Solutia era deci multiplica-rea locasurilor de cult; luand in considerare faptul ca atunci era la mare cinste obiceiul de a avea multe biserici. Aceasta explicatie nu neaga realitatea diviziunii in satele siriene, dar o limiteaza la justele sale dimensiuni.

Aceasta divizare a avut in mod natural consecinte negative asupra viitorului crestinismului in Siria si pentru miscarea stalpnicilor in mod particular. Caci divizarea religioasa, depasind limitele simplei controverse, a degenerat rapid in lupte violente intre monofiziti si calcedonieni, intre sirieni si elenisti, primejduind dragostea, fara de care nu se mai poate vorbi de monahism.

Asist. univ drd.
protos. Maxim Vlad
 

.
Pe aceeaşi temă

11 Mai 2012

Vizualizari: 5006

Voteaza:

Stalpnicii eretici 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfintii stalpnici erezia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact