Antitrinitarismul (monarhianismul)
Antitrinitarismul a luat nastere din incercarea de a explica si pune de acord cele doua adevaruri de credinta crestina : monoteismul si dumnezeirea lui Iisus Hristos deosebit de Dumnezeu Tatal, si a defini raporturile lui Iisus Hristos ca Fiu cu Dumnezeu Tatal. Cele doua idei: exista un singur Dumnezeu (numit Tata) si Iisus Hristos este (si) Dumnezeu par a fi contradictorii.
Din preocuparea de a explica dumnezeirea lui Iisus Hristos si raportul lui de Fiu cu Tatal a iesit antitrinitarismul dinamic; din preocuparea de a salva si explica monoteismul crestin a iesit antitrinitarismul modalist.
Impotriva antitrinitarismului, Biserica afirma unitatea fiintei dumnezeiesti si personalitatea Fiului ca ipostasa divina, ca Logosul devenit om, prin care se apara si dumnezeirea si umanitatea Lui.
1. Antitrinitarismul dinamic apare in istorie ca invatatura a lui Teodot. Iisus Hristos era dupa invatatura lui Teodot, nu Logosul dumnezeiesc intrupat, nu o persoana dumnezeiasca, ci un om nascut din Fecioara Maria, prin vointa si puterea lui Dumnezeu, intarit si indumnezeit prin coborarea lui Hristos sau a Duhului asupra Lui.
In a doua jumatate a secolului III, in Orient, aceasta erezie a avut pe cel mai insemnat reprezentant, pe episcopul de Antiohia, Pavel de Samosata.
Pavel de Samosata invata ca Dumnezeu este o singura persoana. Logosul sau ratiunea si intelepciunea dumnezeiasca sunt in El, dar nu ca persoane sau ipostase, ci ca atribute sau facultati nepersonale. Logosul nu este deci o ipostasa proprie, ci este impersonal, ca si ratiunea in om.
Dupa Pavel de Samosata, Iisus este om nascut din Fecioara Maria in chip supranatural; dar El nu este Fiu-persoana, ci Logosul lui Dumnezeu, salasluind in omul Iisus. El este insa mai bun decat toti oamenii, pentru ca este de la Duhul Sfant. In El a locuit si a lucrat Logosul dumnezeiesc, ca in Moisi si in Profeti, dar intr-un grad mult mai inalt. Iisus si Logosul sunt uniti nu prin fiinta, ci prin calitate. Logosul locuieste in el ca intr-un templu, dar unul este Iisus Hristos si altul Logosul.
Logosul este deci deosebit esential, dupa fiinta, de Iisus ; acesta nu are o personalitate dumnezeiasca. Totusi Logosul face din Iisus o fiinta unica, mai presus de toti oamenii. Sinodul I ecumenic de la Niceea din 325 nu a recunoscut botezul antitrinitarilor, pentru ca nu era facut in numele Sfintei Treimi.
2. Antitrinitarismul modalist
Daca antitrinitarismul dinamic socotea pe Logos impersonal, cel modalist il socotea alegoric, nereal. El vedea in Iisus Hristos pe Dumnezeu Tatal insusi, dar in alt chip, si anume intrupat. Dumnezeu este unul din diferitele Sale moduri: Tata, Fiu sau Sfantul Duh.
Sabeliu este cel mai de seama reprezentant al antitrinitarismului modalist, numit dupa el si sabelianism. Sistemul antitrinitar modalist este la el mai dezvoltat si mai complicat. El a introdus in acest sistem si pe Sfantul Duh si a evitat tendinta spre antitrinitarismul dinamic.Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt diferite nume ale aceleiasi persoane dumnezeiesti.
Desi este unul si acelasi, Dumnezeu se reveleaza in diferite forme si trepte, dar dupa fiecare manifestare se intoarce in sine. Ca Dumnezeu Tatal, este creator; ca Fiu, este mantuitor; ca Sfantul Duh este desavirsitor, sfintitor si conducator al Bisericii.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.