Antitrinitarismul (monarhianismul)

Antitrinitarismul (monarhianismul)

 

Antitrinitarismul (monarhianismul)

 

Antitrinitarismul a luat nastere din incercarea de a explica si pune de acord cele doua adevaruri de credinta crestina : monoteismul si dum­nezeirea lui Iisus Hristos deosebit de Dumnezeu Tatal, si a defini ra­porturile lui Iisus Hristos ca Fiu cu Dumnezeu Tatal. Cele doua idei: exista un singur Dumnezeu (numit Tata) si Iisus Hristos este (si) Dum­nezeu par a fi contradictorii.

 

Din preocuparea de a explica dumnezeirea lui Iisus Hristos si ra­portul lui de Fiu cu Tatal a iesit antitrinitarismul dinamic; din preocu­parea de a salva si explica monoteismul crestin a iesit antitrinitarismul modalist.

 

Impotriva antitrinitarismului, Biserica afirma unitatea fiintei dum­nezeiesti si personalitatea Fiului ca ipostasa divina, ca Logosul devenit om, prin care se apara si dumnezeirea si umani­tatea Lui.

 

1. Antitrinitarismul dinamic apare in istorie ca invatatura a lui Teodot. Iisus Hristos era dupa invatatura lui Teodot, nu Logosul dumnezeiesc in­trupat, nu o persoana dumnezeiasca, ci un om nascut din Fecioara Maria, prin vointa si puterea lui Dumnezeu, intarit si indumnezeit prin coborarea lui Hristos sau a Duhului asupra Lui.

 

In a doua jumatate a secolului III, in Orient, aceasta erezie a avut pe cel mai insemnat reprezentant, pe episcopul de Antiohia, Pavel de Samosata.

 

Pavel de Samosata invata ca Dumnezeu este o singura persoana. Logosul sau ratiunea si intelepciunea dumne­zeiasca sunt in El, dar nu ca persoane sau ipostase, ci ca atribute sau facultati nepersonale. Logosul nu este deci o ipostasa proprie, ci este impersonal, ca si ratiu­nea in om.

 

Dupa Pavel de Samosata, Iisus este om nascut din Fecioara Maria in chip supranatural; dar El nu este Fiu-persoana, ci Logosul lui Dum­nezeu, salasluind in omul Iisus. El este insa mai bun decat toti oamenii, pentru ca este de la Duhul Sfant. In El a locuit si a lucrat Logosul dumnezeiesc, ca in Moisi si in Profeti, dar intr-un grad mult mai inalt. Iisus si Logosul sunt uniti nu prin fiinta, ci prin calitate. Logosul locu­ieste in el ca intr-un templu, dar unul este Iisus Hristos si altul Logosul.

 

Logosul este deci deosebit esential, dupa fiinta, de Iisus ; acesta nu are o personalitate dumnezeiasca. Totusi Logosul face din Iisus o fiinta unica, mai presus de toti oamenii. Si­nodul I ecumenic de la Niceea din 325 nu a recunoscut botezul antitrinitarilor, pentru ca nu era facut in numele Sfintei Treimi.

 

2. Antitrinitarismul modalist

Daca antitrinitarismul dina­mic socotea pe Logos impersonal, cel modalist il socotea alegoric, ne­real. El vedea in Iisus Hristos pe Dumnezeu Tatal insusi, dar in alt chip, si anume intrupat. Dumnezeu este unul din diferitele Sale moduri: Tata, Fiu sau Sfantul Duh.

 

Sabeliu este cel mai de seama reprezentant al antitrinitarismului modalist, numit dupa el si sabelianism. Sistemul antitrinitar modalist este la el mai dezvoltat si mai complicat. El a introdus in acest sistem si pe Sfantul Duh si a evitat ten­dinta spre antitrinitarismul dinamic.Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt diferite nume ale aceleiasi persoane dumnezeiesti.

Desi este unul si acelasi, Dumnezeu se reveleaza in diferite forme si trepte, dar dupa fiecare manifestare se intoarce in sine. Ca Dumnezeu Tatal, este creator; ca Fiu, este mantuitor; ca Sfantul Duh este desavirsitor, sfintitor si conducator al Bisericii.

06 Iulie 2012

Vizualizari: 6395

Voteaza:

Antitrinitarismul (monarhianismul) 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact