Filosofia naturii sau fizica stoica

Filosofia naturii sau fizica stoica


Filosofia naturii sau fizica stoica

Cosmologia

In criteriul pe care stoicii il indica ca fiind caracteristica reprezentarii adevarate - palpabilitatea obiectului - este exprimat materialismul naiv al stoicilor. In cosmologie stoicii pleaca de la convingerea, ca de la o axioma, ca tot ceea ce exista este material, plin de materie. Pentru stoici spatiul gol nu exista. Prin acest materialism stoicii cauta sa inlature dualismul cosmologic aristotelic. Este adevarat ca si stoicii vorbesc despre doua principii originare, unul activ si altul pasiv - energie si materie ; dar pentru stoici energia nu este ceva imaterial, ci dimpotriva, ea este cea mai fina materie. Energie si materie, forma si materie, corpul si sufletul sunt pentru stoici unul si acelasi lucru ; intreaga lume consta dintr-o substanta unitara, corporala si deci materiala.

Tot ceea ce exista trebuie sa activeze sau sa sufere ; numai in aceasta isi are o ratiune existenta. Aceasta afirmatie Zenon a preluat-o de la Platon, numai ca stoicul a simplificat-o afirmand ca totul este material. El se intoarce la teoria populara a celor patru elemente ale lui Empedocle. Problema unui al cincilea element, vestitul quinta essentia, eterul, pe care Platon l-a preluat de la pitagorei, iar Aristotel il credea intins in intreaga lume, Zenon o solutioneaza simplu prin negarea acestuia, din pricina ca acesta nu poate fi perceput cu simturile. Pentru stoici cele patru elemente nu erau ceva in sensul atomisticii si nici in sensul modern al cuvantului.

Zenon reprezinta ideea ca trei elemente sunt pasive, in timp ce al patrulea, focul, este activ. Deci, materia este constituita din doua principii : unul pasiv ce sufera actiuni, materia moarta, obisnuita, vizibila si unul activ : materia fina, vie, invizibila, creatoare, asemenea focului dotat cu ratiune, ca la Heraclit, de la care se inspira stoicii. Este focul creator elementul originar, in care-si au originea cele lalte trei si deci, indirect, toate lucrurile, si in care se vor intoarce iarasi toate lucrurile. Stoicii reprezinta si ei conceptia ca universul va fi distrus de un foc dupa care se va repeta totul. Se va intoarce si Socrate, Platon si Anytos si Meletos, care-1 vor acuza iarasi pe Socrate, intr-un cuvant totul se va intoarce asa cum a fost. Ca si Cleante, Zenon reprezenta ideea eternei reintoarceri. El a reinnoit conceptia heracliteana, dupa care lumea se afla intr-o eterna schimbare, caci ea face un drum in sus si altul in jos, intrucat intoarcerea la focul pur si etern este drumul mai nobil, drumul in sus, iar evolutia lucrurilor din aceasta este drumul ce merge in jos.

Zenon era de parere ca din foc s-a nascut aerul, din aer apa si din apa pamantul. Acesta este drumul devenirii lumii. Stoicii sunt cei mai consecventi monisti materialisti ai lumii antice. Totul isi are obarsia intr-un foc originar. La inceput in intreaga lume era foc si - dupa cum vom vedea mai departe - acest foc originar este identic cu sufletul lumii, cu divinitatea, cu principiul conducator. Din acest foc se produc toate celelalte elemente materiale si lucrurile. Doar o parte din focul originar divin ramane identic cu sine ca o putere imanenta a lumii, este Logosul. Simbolul tehnic pentru unitatea lumii este Logosul care interpatrunde totul. Dealtfel, stoicii vorbesc cand despre spirit, cand despre natura ca origine a lumii, dar mai ales despre Logos. Logosul reprezinta guvernarea universala a lumii. El este prezent ca natura si ca viata oamenilor pe care ii determina.

In fata ochilor stoicilor nu figureaza cosmosul cat mai ales o cosmogonie. Lumea este pentru ei frumoasa. Peste tot in lume Logosul creeaza ordine si armonie : nimic nu este mai frumos decat lumea. Lumea si logosul sunt una. Prin el, in el si spre el sunt toate lucrurile. Toata natura este produsa din divinitate si totul este interpatruns de aceasta, asa ca putem spune ca, din acest punct de vedere, filozofii stoici sunt cei mai consecventi panteisti ai antichitatii.


 

Cine cunoaste speculatiile fizicii si ale stiintelor naturii nu poate trece cu vederea asemanarea acestor speculatii cu acelea ale stoicilor. Pentru stoici, intregul proces al lumii se intampla dupa o necesitate absoluta si inerenta de la cea dintai producere a lucrurilor si pana la apu-nerea acestora in focul originar. In lume stapaneste "Heimarmene", destinul, ursita, legea universala, inlantuirea cea mai severa a cauzei cu efectul. Este legea cauzalitatii care guverneaza in chip absolut, este Divinitatea sau providenta.

 

N.B.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

24 Iulie 2012

Vizualizari: 7798

Voteaza:

Filosofia naturii sau fizica stoica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact