Inchinarea magilor in arta copta

Inchinarea magilor in arta copta Mareste imaginea.

In lumea crestina timpurie, tema inchinarii magilor era in mod general asociata cu Nasterea lui Hristos. Ambele subiecte erau insa rar intalnite in Egipt. Aparent, inchinarea magilor nu a fost nicioadata reprezentata pe materiale textile. D. Rennea sugereaza insa ca cei trei magi pot fi remarcati pe o tunica din Biserica al-Ashmunayn, din Hermopolis Magna, datand din secolele VII-VIII. Tema apare cu siguranta, de altfel, pe o cadelnita din Dayr Anba Antuniyus, langa Marea Moarta. Aici, trei barbati purtand potcapuri de origine frigiana in apropierea Fecioarei, care este asezata pe un scaun inalt, tinand pruncul pe genunchi. Acelasi subiect apare pe asa numitele cadelnite siriene, probabil realizate in Siria, pe o bratara si pe o placuta din argint ambele datand din sec. al VI-lea.

In timpul Evului Mediu, motivul magilor apare mai ales in icoane si in sculptura in lemn. Intr-o pictura de la Manastirii Sirienilor din Wadi al Natrun, cei trei magi (un tanar, un adult si un batran), purtand vesminte orientale si potcapuri frigiene, in apropierea Maicii Domnului, se prezinta acesteia impreuna cu casetele in care se afla darurile. Plasati in mod simetric, de cealalta parte a Fecioarei, intalnim pastorii.

De asemenea, nu au ramas multe detalii din scena ce decoareaza altarul Manastirii Sfantul Macarie din Wadi al Natrun. Aici existenta vesmintelor brodate si a darurilor celor trei magi poate fi numai dedusa.

In timpul acestei perioade, scenele Nasterii si inchinarii magilor au fost pictate pe una din usile de lemn ale Bisericii Sfantul Serghie din Vechiul Cairo.

In partea de jos a scenei, in stanga, se gasesc trei pastori insotiti de doi iezi, iar in dreapta, cei trei magi. Cel mai in varsta, caracterizat de o barba lunga, se afla in genunchi. Ceilalti doi – una adult si un tanar - il urmeaza, fiecare purtand un dar pentru Pruncul Hristos.

Intr-o scena reprezentata pe usa de lemn a Bisericii Mariam din Cairo, datata in sec. XIII, aflata acum in Muzaul Britanic, inchinarea magilor se alatura Nasterii, tinand locul ocupat de obicei de catre Iosif. Magul cel mai in varsta ingenuncheaza si ofera daruul Maicii Domnului.

Dupa secolul al XII-lea, inchinarea magilor si Naterea Domnului sunt reprezentate si in manuscrise. Chiar daca se cunosc doar cateva exemple, se disting doua reprezentari ale acestei teme. Prima reprezentare pastreaza schema primelor reprezentari crestine ca intreg. Aici, Nasterea si inchinarea magilor constituie doua scene distincte; in scena inchinarii, magii se apropie si se apleaca inaintea Maicii Domnului, care sta pe tron avand Pruncul pe genunchi. Trebuie sa remarcam ca aceasta este reprezentarea pe care o intalnim si pe cadelnitele siriene. Cea de-a doua compozitie combina cele doua scene, fiind reprezentati laolalta Maica Domnului, magii si pastorii. Aceasta reprezentare , cea mai raspandita in Egipt, a fost gasita si in Nubia, la Faras, de exemplu.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

02 August 2012

Vizualizari: 2456

Voteaza:

Inchinarea magilor in arta copta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE