Psalmul 1

Psalmul 1 Mareste imaginea.

"Fericit barbatul, care n-a umblat in sfatul necredinciosilor si in calea pacatosilor nu a stat si pe scaunul hulitorilor n-a sezut; ci in legea Domnului e voia lui si la legea Lui va cugeta ziua si noaptea. si va fi ca un pom rasadit langa izvoarele apelor, care rodul sau va da la vremea sa si frunza lui nu va cadea si toate cate va face vor spori. Nu sunt asa necredinciosii, nu sunt asa! Ci ca praful ce-l spulbera vantul de pe fata pamantului. De aceea nu se vor ridica necredinciosii la judecata, nici pacatosii in sfatul dreptilor. Ca stie Domnul calea dreptilor, iar calea necredinciosilor va pieri." (Psalmul 1)

*

Psalmul intai incepe prin garantia pe care Dumnezeu ne-o da daca ne pazim de pacatele acestei lumi. "Fericit barbatul care n-a umblat in sfatul necisntitorilor." Din aceasta scriere intelegem oare ca doar partea babrbateasca poate fi fericita? In niciun caz aceasta promisiune este unilaterala, ea cuprinde si partea femeieasca pentru ca din trupul barbatului a fost creata femeia, iar barbatul si femeia sunt un singur trup dupa binecuvantarea primita prin duhul Sfant in momentul tainei casatoriei. 

Psalmul continua cu enumerarea celor care nu pot fi fericiti: adica cei necinstitori, pacatosi, pierzatori. Exista vreo asemanare sau deosebire intre cele trei categorii mai inainte enumerate. Oare necinstitorul este acelasi cu pacatosul sau pierzatorul?! Cine este necinstitorul? in momentul in care nu cinstesti pe cineva inseamna ca acel cineva nu este important pentru tine, sau nici macar nu exista pentru tine. Necinstirea de Dumnezeu echivaleaza cu credinta in inexistenta Lui. Adica nu il cinstesc pentru ca nu cred in El. Nu pot sa ii aduc cinste si inchinaciune daca nu il cunosc si cred in dumnezeirea Lui.

In prima categorie enumerata se regasesc deci cei "fara Dumnezeu", nici macar cei care il hulesc pe Dumnezeu, pentru a avea ceva de spus impotriva Sa, inseamna sa ii conferi recunoasterea. Necinstitorii de Dumnezeu sunt prima categorie.  A doua categorie sunt pacatosii.  Acestia sunt si mai condamnabili decat primi. A pacatui inseamna a cunoaste o lege, a stii ce trebuie sa faci, il cunosti pe Dumnezeu, dar nu respectii poruncile Lui, iti traiesti viata incalcand regulile crestine. Cine sa fie oare pierzatorul? Am in minte acum ca exemplu al pierzatorului pe Irod, care a ordonat de pe scaunul sau, adica scaunul pierzatorului, sa fie ucisi toti prunci de parte barbateasca. Pierzatorul este cel care realizeaza un genocid spiritual, nu se limiteaza in a-si pierde propriul suflet, dar incerca sa produca acelasi efect si cu semenii sai. Deci, fericiti vor fi acceaia care nu pot fi adunati in categoriile mai sus amintite.

"Ci in legea Domnului e voia lui." Prin aceasta ni se explica modalitatea prin care putem lupta cu necinstitorul, pacatosul,pierzatorul. Trebuie sa fugim din calea pacatosilor, prin alergarea la legea Domnului, iar pentru noi legea noastra sa fie doar cea a Dumnezeului nostru.

"Si va fi ca pomul cel rasadit langa izvoarele apelor". Din acest moment putem intelege, deja, ca vom fi fericiti daca ne vom feri de cele trei pericole, ni se da si cheia de scapare-legea Domnului-, iar acum gustam si din rasplata divina. Cum este pomul sadit langa apa?! Pomul este plin de roade si "frunza lui nu va cadea". Este apa, oare apa noastra pamanteasca,sau se face referire la apa vie, divina! Daca aceasta apa este cea divina, atunci rodul este unul duhovnicesc.

"Nu sunt asa necredinciosii", adica ca pomul cel sadit langa invatatura lui Hristos, langa apa cea vie, ca unpom plin de roade si mereu viu si verde, nu sunt asa. Sunt "ca praful ce-l spulbera vantul de pe fata pamantului".  Adica atat de neisemnati sunt incat o adiere de vant ii spulbera de colo colo, nu au fundament sunt in voia vantului.

Atat de grave sunt faptele necredinciosilor incat nu se vor scula la judecata. Nu vor veni la judecata pentru ca ei insisi s-au judecat,inca din aceasta lume, prin faptele lor.

"Nici pacatosii in sfatul dreptilor"  Pacatosii, prin faptele lor, nu vor ajunge in sfatul dreptilor, iar proorocul foloseste acelasi cuvant: sfat, ca la inceput, sfatul necinstitorilor.

"Ca stie Domnul calea dreptilor". Prin aceasta intelegem ca Domnul cunoaste calea si adevarul prin care putem dobandi sfatul dreptilor, dar putem interpreta ca Dumnezeu este atotstiutor. Dumnezeu cunoaste chiar si cele negraite de noi, gandite sau nici macar.

Iar in final avem deznodamantul pentru cei necredinciosi, pacatosi si pierzatori.

dr. Radu Tincu

Despre autor

Radu Tincu Radu Tincu

Colaborator
19 articole postate
Publica din 08 Iulie 2010

11 Octombrie 2010

Vizualizari: 2196

Voteaza:

Psalmul 1 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE