Maica Domnului, Mijlocitoarea

Maica Domnului, Mijlocitoarea Mareste imaginea.

 "PENTRU RUGACIUNILE PREACURATEI MAICII SALE"

"Intru adormire lumea nu ai parasit", ii cantam Maicii Domnului in troparul de la sarbatoarea Adormirii din 15 august. Iar laitmotivul celor 12 icoase ale Maicii Domnului il constituie cuvintele: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi! Marturisim astfel prezenta spirituala a Maicii Domnului in lume, purtarea ei de grija fata de oameni, mijlocirea ei in rugaciune pentru binele si pentru mantuirea lor. Pe scurt, o marturisim pe Maica Domnului si ca Maica a noastra, plina de grija si de dragoste, izvor nesecat de milostivire pentru toti cei necajiti si impovarati.

Acest rol al Maicii Domnului, de mijlocitoare, se manifesta inca din zilele binecuvantate ale existentei ei pamantesti, alaturi de Fiul ei cel Preaiubit. Putinele texte evanghelice care ne vorbesc despre Maica Domnului - mai ales asa-numitele "Evanghelii ale copilariei", din Matei 1-2 si Luca 1-2 - ne spun totusi foarte mult despre Nascatoarea de Dumnezeu. Astfel, ele evidentiaza neasemanata ei curatie, credinta ei adanca, ascultarea desavarsita fata de Dumnezeu si hotararea de a-I implini voia, intelepciunea ei duhovniceasca etc; totodata, ele infatiseaza alegerea ei unica de catre Dumnezeu si calitatile cu totul deosebite legate de aceasta alegere: pururea fecioara, plina de har, binecuvantata intre femei, Maica a Domnului. Sfantul Evanghelist Ioan este insa singurul care ne-o prezinta pe Sfanta Fecioara intr-o postura inedita: aceea de mijlocitoare in rugaciune catre Fiul ei. Este vorba de episodul din Cana Galileii, unde Iisus a facut inceputul misiunilor Sale si Si-a aratat marirea Sa in urma interventiei pline de solicitudine a Maicii Sale (Ioan 2. 1 -11: Si a treia zi s-a facut nunta in Cana Galileii si era si mama lui Iisus acolo. Si a fost chemat si Iisus si ucenicii Sai la nunta. Si sfarsindu-se vinul a zis mama lui Iisus catre El nu mai au vin. A zis ei Iisus: Ce ne priveste pe Mine si pe tine, Femeie? Inca n-a venit ceasul Meu. Mama Lui a zis celor ce slujeau: Faceti orice va va spune. Si erau acolo sase vase de piatra, puse pentru curatirea iudeilor, care luau cate doua sau trei vedre. Zis-a lor Iisus: Umpleti vasele cu apa. Si le-au umplut pana sus. Si le-a zis: Scoateti acum si aduceti nunului. Iar ei i-au adus. Si cand nunul a gustat apa care se facuse vin si nu stia de unde este ci numai slujitorii care scosesera apa stiau, a chemat nunul pe mire si i-a zis: Orice om pune intai vinul cel bun si, cand se ametesc, pune pe cel mai slab. Dar tu ai tinut vinul cel bun pana acum. Acest inceput al minunilor l-a facut Iisus in Cana Galileii si Si-a aratat slava Sa; si ucenicii Sai au crezut in El.

Relatarea minunii din Cana Galileii poate fi socotita drept un frontispiciu al Evangheliei de la Ioan, caci ea rezuma oarecum atitudinea Mantuitorului Hristos fata de oameni, asa cum va fi ilustrata aceasta atitudine pe intreg parcursul neintrecutei scrieri apostolice: El isi asuma necazurile omenesti si biruie orice dificultate, imbogatind pentru ei lucrurile din jur, dandu-le consistenta si sens. Or. de pe acest frontispiciu nu lipseste chipul luminos al Maicii Domnului.

Cat de graitor este acest episod evanghelic! Cat de multe ne spune el despre ce a fost viata pamanteasca a Domnului in anii copilariei, ai adolescentei si ai tineretii Sale. In familia Sa si mai ales alaturi de Maica Sa Preacurata! Faptul este cu atat mai important, cu cat acesti ani sunt pentru noi atat de "tacuti"; in afara de momentul suirii la templu la doisprezece ani (Luca 2. 41-52).

Sfintele Evanghelii nu ne spun nimic despre perioada de circa treizeci de ani dintre nasterea Domnului si inceputul activitatii Sale publice. Episodul de la Cana Galileii suplineste insa mult din acesta tacere. Increderea linistita si desavarsita a Maicii Domnului in Fiul ei este cum nu se poate mai graitoare asupra a ceea ce a fost El pana atunci pentru cei din jur.

Cand intuieste incurcatura jenanta in care se afla cei ce-i invitasera la nunta. Sfanta Fecioara Maria pur si simplu il informeaza pe Mantuitorul: Nu mai au vin (Ioan 2, 3). Stia, in primul rand, din lunga sa experienta de viata alaturi de Fiul ei, ca Acesta nu poate ramane indiferent la necazul cuiva, ca este oricand gata sa-Si asume durerile si necazurile tuturor. Mai stia apoi, cu aceeasi absoluta certitudine, ca El gaseste solutii oricarei probleme, ca poate gasi o iesire pana si din impasul atat de neasteptat in care se afla gazdele lor. De aceea, desi Domnul raspunde ca problema nu este a Sa si a Maicii Sale (v. 4), fara a astepta vreun alt cuvant din gura Lui - vreun "totusi, sa vedem ce se poate face" - zice slujitorilor: Faceti orice va va Spune (Iisus) (v 5). Maica Domnului dovedeste cu acest prilej o cunoastere adanca a tainei Fiului ei, o incredere absoluta in bunatatea Sa, in compasiunea Sa, fata de suferintele altora, ca si in puterea Sa dumnezeiasca. Iar increderea ei nu va fi dezmintita! Domnul va savarsi minunea prefacerii in vinul cel bun (v. 10) a apei din cele sase vase de piatra, transformand lipsa in belsug si implinind astfel bucuria acelei nunti care L-a avut oaspete de cinste. In atitudinea Maicii Domnului vorbeste experienta ei de treizeci de ani. Cate necazuri si dureri va fi alinat glasul bland al lui Iisus si mana Lui batatorita de munca grea in acesti treizeci de ani, chiar daca manifestarile Sale de pana atunci nu sunt calificate drept "minuni", inceput al "minunilor" fiind prefacerea apei in vin la Cana Galileii. Ni-L inchipuim - cu deplin temei - pe Copilul Iisus asumandu-Si cu intreaga-I fiinta si in toata imensitate lor micile tragedii ale prietenilor de joaca din Nazaret, sau spaland sl legand, cu lacrimi in ochi si cu maini a caror atingere era totdeauna o dulce mangaiere, micile lor rani. De pe acum si neincetat Mantuitorul lumii nu putea fi altfel decat "Cel ce sterge lacrimile de la toata fata". De cate ori Maica Domnului nu va fi simtit ea insasi compasiunea Sa, nu va fi primit alinare de la fata, mainile si cuvintele Sale! Prin tot ceea ce era si facea Iisus se manifesta adevarata religiozitate, cea a faptei de iubire. Din aceeasi experienta a convietuirii cu Mantuitorul a desprins si Sfantul Iacob, cel numit "fratele Domnului" - fiu al Mariei lui Cleopa (Marcu 15. 40; 16, 1). care era de fapt. cum am mai aratat, var al Domnului - invatatura pe care ne-o transmite solemn in Epistola sa soborniceasca atunci cand zice: Cucernicia curata si neintinata inaintea lui Dumnezeu si Tatal aceasta este: sa cercetam pe orfani si pe vaduve in necazurile lor si sa ne pazim pe noi fara de pata din partea lumii (Iac. 1. 27).

In Cana, Maica Domnului se poarta fata de Fiul ei cu increderea neclintita ce s-a deprins s-o aiba in El: apeleaza instinctiv la El, sigura ca El vrea si poate sa prefaca necazul in bucurie. Putem spune ca in persoana Maicii Domnului, inainte de oricine altcineva, se manifesta cea dintai virtute crestina, credinta in Mantuitorul Hristos. O credinta intemeiata pe cuvintele profetice rostite la nasterea Fiului si pe care ea le-a pastrat cu sfintenie in inima (Luca 2. 19; 2. 51), dar confirmata dupa aceea prin viata de zi cu zi a Mantuitorului. Ea, cea dintai, a crezut in El si prin credinta ei vor ajunge si altii la credinta. Intr-adevar. Evanghelistul Ioan zice ca, savarsind Mantuitorul aceasta prima minune in urma mijlocirii Maicii Sale, au crezut intr-insul ucenicii Sai (Ioan 2. 11). Cei ce vor fi pietrele de temelie ale credintei crestine (Ef. 2. 20: Ziditi fiind pe temelia apostolilor si a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind insusi Iisus Hristos: cf. Apoc. 21. 14: Iar zidul cetatii avea douasprezece pietre de temelie si in ele doisprezece apostoli ai Mielului au ei insisi o piatra de temelie, anume pe Sfanta Fecioara Maria si credinta ei in Fiul si Dumnezeul ei.

Am relevat, din episodul de la Cana, compasiunea Mantuitorului pentru oameni. Compasiunea Sa este insa si a Maicii Preacurate. Ea nu poate ramane indiferenta fata de situatia neplacuta in care se afla gazdele lor din Cana. Ea isi asuma tulburarea lor. Putem spune, deci, ca Maica si Fiul se aseamana. Astfel incat episodul de la Cana Galileii este adanc graitor nu numai cu privire la anii "tacuti" ai lui Iisus, ci si cu privire la Maica Sa, infatisandu-ne-o suferind pentru durerile altora si rugandu-se Fiului ei pentru alinarea lor. Daca Mantuitorul n-a fost atunci la prima manifestare a bunatatii Sale nemarginite fata de oameni, cu siguranta ca nici Maica Sa n-a fost la prima mijlocire pe langa Fiul ei. Si, in orice caz, n-a fost ultima!

De atunci si pana astazi si cat va fi lumea, Maica Domnului este rugatoare pentru intreaga omenire si mai ales pentru cei aflati in necazuri si in suferinte. Plecata din lume "in cetatea cea frumoasa si cu totul luminata", alaturi de Fiul ei cel Preaiubit si "inconjurata si fericita de toti locuitorii cerurilor", cum se spune in Acatistul Adormirii ei. Maica Domnului ramane neincetat "solitoarea catre Dumnezeu pentru tot neamul crestinesc" si "datatoarea tuturor bunatatilor". Arhanghelul a numit-o plina de har, din aceasta plinatate ea revarsa neincetat daruri binecuvantate asupra lumii. De aceea, adevaratii credinciosi canta plini de bucurie minunile Maicii Domnului; ei canta minunile dragostei acestei Mame unice si binecuvantate care, prin Fiul ei dumnezeiesc ne-a primit si ne primeste si pe noi ca fii.

La nunta din Cana a fost chemat nu numai Mantuitorul, ci si Maica Sa. Iar minunea de acolo a savarsit-o Iisus prin Maica Sa. Invatam din aceasta ca nu se cuvine a-L desparti pe Mantuitorul de Maica Sa, a-L chema pe El si a o respinge pe Maica Sa. Pregatindu-ne si noi pentru participarea la stralucita bucurie a nuntii celei ceresti si vesnice, sa-I aducem in inimile si in casele noastre pe Iisus Hristos si pe Maica Sa, ca Domnul cel preamarit, prin rugaciunile Preacuratei Fecioare, sa prefaca si pentru noi apa cea sarata a acestei vieti in vinul impartasirii "celei mai cu adevarat" in imparatia Sa.

Parintele Vasile Mihoc

01 August 2013

Vizualizari: 2984

Voteaza:

Maica Domnului, Mijlocitoarea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE