Duminica Sfantului Ioan Scararul

Duminica Sfantului Ioan Scararul

Evanghelia care se citeste in duminica a patra din post este plina de intelesuri duhovnicesti si de folos sufletesc. In ea ni se vorbeste despre un indracit, lunatic, care a fost vindecat de Mantuitorul Iisus Hristos. Nici ucenicii, nici tatal fiului lunatic nu au credinta suficient de puternica, ci o credinta incompleta. De aceea, Mantuitorul zice: „O, neam necredincios, pana cand voi fi cu voi? Pana cand va voi rabda?“ (Marcu 9, 19). Faptul ca ucenicii Lui nu au putut alunga demonul din copilul posedat, de asemenea Il nemultumeste pe Mantuitorul. Dar, dupa ce spune: „O, neam necredincios, pana cand voi fi cu voi? Pana cand va voi rabda?“, indata Mantuitorul zice: „Aduceti-l la Mine“ (pe cel bolnav).

Mantuitorul Iisus Hristos nu Se bucura cand credinta noastra este indoielnica, cand este putina sau cand slabeste. Cand tatal copilului zice catre Iisus: „De poti face ceva, ajuta-ne, fie-Ti mila de noi“, Mantuitorul ii raspunde: „De poti crede, toate sunt cu putinta celui ce crede“. Cand mustrarea lui Iisus este perceputa de tatal fiului bolnav ca un repros pentru credinta sa slaba, acesta se pune in starea de cainta, de parere de rau si de smerenie, iar apoi raspunde cu lacrimi: „Cred Doamne! Ajuta necredintei mele“. In aceste cuvinte, „Cred Doamne! Ajuta necredintei mele“, se vede deodata dorinta si efortul tatalui sarman de a crede mai puternic, dar si smerita recunoastere a putinei lui credinte pe care el nu o mai numeste „putina credinta“, ci „necredinta mea“.

Vedem cum Hristos Domnul intareste credinta tatalui si apoi ii vindeca fiul suferind. Deci, Iisus vindeca mai intai pe tatal copilului de indoiala si pe copil de boala, iar apoi, pe ucenicii ii vindeca de nepricepere si de neosteneala, invatandu-i ca demonii nu pot fi alungati decat cu post si rugaciune. Prin aceasta, Mantuitorul lisus Hristos ne arata ca, de fapt, credinta se intareste prin post si rugaciune. Prin post si rugaciune, credinta nu mai ramane doar o convingere intelectuala sau o speranta vaga, ci devine o stare existentiala, o legatura vie a noastra cu Dumnezeu. Exemplul ne arata ca neamul de demoni care nu iese din om decat cu post si cu rugaciune este unul foarte viclean si rau, atat de viclean si de chinuitor de oameni incat ucenicii insisi ai Mantuitorului Hristos nu l-au putut alunga din copilul lunatic care cadea uneori in foc, alteori in apa, si care facea spume la gura sau cadea la pamant aproape mort. De ce numai prin post si rugaciune se poate savarsi alungarea demonilor? De ce nu ies demonii la simpla porunca a ucenicilor?

Pentru ca ei nu se tem de cuvinte, ci se tem doar de smerenie si de prezenta lui Dumnezeu in om. Cand postim si ne rugam, ne punem in starea de smerenie, nu mai contam pe ajutorul nostru, nu dam prioritate hranei materiale in viata noastra, ci hranei duhovnicesti. Postul, ca prioritate data hranei duhovnicesti fata de hrana trupeasca, ne pune in starea de dependenta totala de Dumnezeu si in starea de smerenie. In general, oamenii care postesc se simt adesea mai slabiti si mult mai flamanzi si mai insetati dupa prezenta si iubirea lui Dumnezeu, decat daca sunt imbuibati cu hrana trupeasca. Starea aceasta de foame si sete dupa Dumnezeu, stimulata de post si rugaciune, este starea prin care ne umplem de prezenta sau harul lui Dumnezeu cel Atotputernic. Cand harul divin este prezent in noi, demonii se tem nu de om, ci de Duhul Sfant prezent in omul care se roaga si posteste. Prin dobandirea Duhului Sfant, omul devine puternic duhovniceste, iar atunci duhurile necurate se infricoseaza si pleaca la porunca oamenilor duhovnicesti, a celor ce se roaga fierbinte si postesc mult.

Iata cum cuvintele Mantuitorului Iisus Hristos, „Acest neam de demoni nu iese decat numai cu post si cu rugaciune”, ne indeamna sa aprofundam mai mult intelesul si folosul postului si al rugaciunii, in aceasta perioada de urcus duhovnicesc spre Inviere. Sa ne curatam, asadar, de pacate, sa ne intarim in credinta si sa ne umplem de harul Sfantului Duh prin post si pocainta, prin spovedanie si impartasire euharistica, prin rugaciune fierbinte si prin fapte bune. Sa invatam de la acest tata sarman si necajit sa ne rugam si sa spunem si noi cu lacrimi de pocainta: „Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!“. Astfel, vom vedea cum se vindeca sufletul nostru de patimi dracesti si inchipuiri desarte, de ganduri si vorbe urate, de credinta slaba si de fapte rele. La toate acestea ne indeamna si Sfantul Ioan Scararul, mare traitor si dascal al pocaintei, al postului si al virtutilor.

Duminica a patra din Postul Mare este numita si Duminica Sfantului Ioan Scararul pentru ca, in aceasta duminica, se face o pomenire deosebita Sfantului Ioan Scararul, desi el este praznuit, de obicei, pe 30 martie. Deci, pomenirea Sfantului Ioan Scararul nu se face pentru ca ar fi ziua trecerii lui la viata vesnica, ci el este pomenit in duminica a patra din Post ca dascal al pocaintei. El se numeste „Scararul“ pentru ca a scris o carte deosebita pe care a intitulat-o "Scara virtutilor" sau "Scara paradisului", prin care ne arata cum, prin lepadarea de patimi si prin dobandirea virtutilor, oamenii urca duhovniceste, in sufletul lor, spre invierea sufletului si spre intalnirea cu Hristos cel rastignit si inviat, adica prin comuniunea cu Dumnezeu ei dobandesc Raiul sau Paradisul.

Sfantul Ioan Scararul a trait in ultima parte a secolului al Vl-lea si prima parte a secolului al VII-lea, a murit in anul 649 si a fost pretuit totdeauna de Biserica in calitatea sa de intelept duhovnic, vindecator de suflete, dascal al pocaintei. Cartea sa, numita "Scara", a fost multa vreme un manual de formare duhovniceasca a calugarilor, fiind citita secole de-a randul cu multa atentie si cu multa dragoste in toate manastirile. Ceea ce retinem in mod deosebit din aceasta lucrare este faptul ca adevarata pocainta este izvor de bucurie. El vorbeste despre lacrimile pocaintei cele de bucurie aducatoare. Bucuria pe care lacrimile pocaintei o aduc este bucuria Duhului Sfant, pe care Dumnezeu o daruieste celor ce isi plang pacatele si primesc iertare. Aceasta este bucuria iertarii, bucuria ridicarii, bucuria innoirii, bucuria sfintirii sufletului omului pacatos, bucuria invierii lui din moartea pacatelor si a patimilor.

"Scara" a fost si inca mai este, in multe manastiri, calauza duhovniceasca in lupta impotriva patimilor si in dobandirea virtutilor. In lucrarea sa "Scara", se vede ca Sfantul Ioan a scris cum a trait si a trait cum a scris. De aceea, in duminica a patra din Postul Sfintelor Pasti, el este pomenit ca „scara“ sau intaritor al celor ce se nevoiesc si urca sau sporesc duhovniceste, atat prin pilda vietii, prin scrisul sau, cat si prin rugaciunile pentru cei ce se lupta duhovniceste, asa dupa cum ne arata cartea Triodului: „Intarind ca niste trepte virtutile, spre cer te-ai suit cu adevarat luminand, prin dreapta credinta, la adancul cel nemasurat al privirii la cele de sus, biruind toate pandirile demonilor, si pazesti pe oameni de vatamarea lor, o Ioane, scara virtutilor; si acum te rogi, sa se mantuiasca robii tai“.

Fiind icoana a infranarii si a ascezei, Sfantul loan Scararul este numit in Triod „rai al virtutilor“, „legiuitorul ascezei (nevointei)“ si „faptuitorul“ prin excelenta. Cu alte cuvinte, Sfantul loan Scararul este o faclie si o buna calauza duhovniceasca postitorilor in urcusul lor spre Inviere, spre Lumina Sfintelor Pasti.

+ DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Omilie la Duminica Sfantului Ioan Scararul, cuprinsa in volumul Foame si sete dupa Dumnezeu - intelesul si folosul postului, Editura Basilica, Bucuresti, 2008

Evanghelia Duminicii Sfantului Ioan Scararul

17. "Si I-a raspuns Lui (Iisus) unul din multime: Invatatorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut.

18. Si oriunde-l apuca, il arunca la pamant si face spume la gura si scrasneste din dinti si intepeneste. Si am zis ucenicilor Tai sa-l alunge, dar ei n-au putut.

19. Iar El, raspunzand lor, a zis: O, neam necredincios, pana cand voi fi cu voi? Pana cand va voi rabda pe voi? Aduceti-l la Mine.

20. Si l-au adus la El. Si vazandu-L pe Iisus, duhul indata a zguduit pe copil, si, cazand la pamant, se zvarcolea spumegand.

21. Si l-a intrebat pe tatal lui: Cata vreme este de cand i-a venit aceasta? Iar el a raspuns: Din pruncie.

22. Si de multe ori l-a aruncat si in foc si in apa ca sa-l piarda. Dar de poti ceva, ajuta-ne, fiindu-Ti mila de noi.
23. Iar Iisus i-a zis: De poti crede, toate sunt cu putinta celui ce crede.

24. Si indata strigand tatal copilului, a zis cu lacrimi: Cred, Doamne! Ajuta necredintei mele.

25. Iar Iisus, vazand ca multimea da navala, a certat duhul cel necurat, zicandu-i: Duh mut si surd, Eu iti poruncesc: Iesi din el si sa nu mai intri in el!

26. Si racnind si zguduindu-l cu putere, duhul a iesit; iar copilul a ramas ca mort, incat multi ziceau ca a murit.
27. Dar Iisus, apucandu-l de mana, l-a ridicat, si el s-a sculat in picioare.

28. Iar dupa ce a intrat in casa, ucenicii Lui L-au intrebat, de o parte: Pentru ce noi n-am putut sa-l izgonim?

29. El le-a zis: Acest neam de demoni cu nimic nu poate iesi, decat numai cu rugaciune si cu post.

30. Si, iesind ei de acolo, strabateau Galileea, dar El nu voia sa stie cineva.

31. Caci invata pe ucenicii Sai si le spunea ca Fiul Omului se va da in mainile oamenilor si-L vor ucide, iar dupa ce-L vor ucide, a treia zi va invia.

32. Ei insa nu intelegeau cuvantul si se temeau sa-L intrebe." (Marcu 9, 17-32)

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2019

Vizualizari: 7995

Voteaza:

Duminica Sfantului Ioan Scararul 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact