Iisus Hristos ca inger

Iisus Hristos ca inger Mareste imaginea.

Una dintre reprezentarile iconografice rare ale Mantuitorului nostru Iisus Hristos este aceea in care este infatisat sub chipul unui inger. In acest articol ne propunem sa aratam ca, desi aceasta reprezentare inedita a Mantuitorului poate induce o anumita confuzie si indoiala celor ce o privesc - intrucat El este Dumnezeu si Om adevarat si nu inger - ea este totusi conforma cu invatatura de credinta a Bisericii Ortodoxe.

Icoana, ca imagine a doctrinei, se intemeiaza pe textul Sfintei Scripturi, pe cugetarea teologica a Sfintilor Parinti si pe imnografia Bisericii. Iconografii sau zugravii, in lucrarea lor sfanta de scriere prin imagini a evenimentelor mantuitoare, de talcuire vizuala a adevarurilor credintei noastre, s-au straduit sa adanceasca intelegerea lucrarii de mantuire, vizualizand simbolurile si prefigurarile "tainei celei din veac ascunse", realizand o teologie in imagini, o fereastra spre ceruri.

Iisus Hristos, Inger de mare sfat

Icoana in care Mantuitorul Iisus Hristos este reprezentat ca inger (sub chipul unui tanar inaripat, lipsit de barba) se intemeiaza pe textul scripturistic de la Isaia 9:5: "Inger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al pacii, Parinte al veacului ce va sa fie".

In cuvinte aparent simple care par a se repeta, proorocul Isaia exprima de fapt intr-o forma concentrata adevarul despre persoana complexa a lui Iisus Hristos, pruncul nascut in iesle, Care insa este din vesnicie.

Iisus Hristos ca inger

Acest Om-Dumnezeu are prin sine toata stapanirea. El este tare si biruitor nu asupra altui om, asupra unui semen mai slab. El este in schimb Cel care biruieste moartea, cel care aduce astfel pace in trupul omenirii dezbinat de pacat si moarte. Cuvantul ("Inger de mare sfat") si Intelepciunea ("Sfetnic minunat") lui Dumnezeu stapanesc nu prin teroare sau forta, ci prin pacea pe care doar El o poate darui omului, aceasta creatura care tinde spre dumnezeire, spre necreat. Astfel, Hristos nu este decat primul in care se savarseste acest ideal al omului. In acest sens, Iisus Hristos nu este doar prunc si Fiu, ci El este si "Parinte" al tuturor celor care se mantuiesc, al tuturor celor care vor patrunde in viata viitoare, "ca sa fie El cel dintai intru toate" (Col. 1, 18). Pentru ca doar prin El poate cineva sa se mantuiasca, el devine Parinte al veacului viitor.

Iisus Hristos  - Inger de mare sfat

Pentru primii crestini Hristos era "Ingerul de mare sfat". Ei nu intelegeau insa ca El ar fi impartasit natura ingerilor adica faptul ca ar fi reprezentat o creatura a Tatalui. Hristos, fiind "ingerul de mare sfat“, in sensul de trimis (aggelos, "inger“) al lui Dumnezeu Tatal, ramane insa si Dumnezeu adevarat.

Iisus Hristos ca inger

Mantuitorul este numit inger (trimis, mesager), din perpectiva iconomiei mantuirii neamului omenesc, a misiunii pe care i-a incredintat-o Tatal ("cuvantul pe care il auziti nu este al Meu, ci al Tatalui care M-a trimis" In. 14, 23)

Icoana Intelepciunii

O alta icoana in care Mantuitorul apare reprezentat sub chip de inger este "Intelepciunea lui Dumnezeu". Cel care sta pe tron, avand aripi de inger, chipul lui Hristos -Emanuel, cu aureola crucifera, in care citim trigrama "o on", este Iisus Hristos ( IC XC) asa il identifica monograma, dar un Iisus Hristos sub infatisarea "ingerului Marelui Sfat"- "ingerul Legamantului"- "chipul misiunii sale in lume".

Radu Alexandru

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3790

Voteaza:

Iisus Hristos ca inger 5.00 / 5 din 3 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • paul iulianPostat la 2013-11-08 13:55

    Nici eu nu prea sunt de acord cu această reprezentare,având în vedere faptul că unele așa zise culte creștine văd în Fiul lui Dumnezeu ca un simplu înger al lui Dumnezeu.

  • Andrei RineaPostat la 2013-11-07 12:16

    Domnule Costin Butnar, sunteti asa sigur ca reprezentarea aceasta este eretica? Adica mai multe biserici ORTODOXE (nu doar cea Română) au gresit? Am citit citatul dat de dvs din Ap. Pavel dar el se refera la alte timpuri, si anume la ale noastre, nu la cele dinaintea noastra.

  • Costin ButnarPostat la 2013-11-07 09:07

    Cu iertare, am citit cu atentie, dar consider ca aceasta reprezentare este eretica. Cu consecinte teologice grave. Sf. Apostol Pavel a sesizat clar acest aspect si tocmai evreilor, cei care stiau de proorocia lui Isaia, le scria: "Căci, într-adevăr, nu a luat firea îngerilor, ci sămânţa lui Avraam a luat." (Evrei, 2, 16). In traducerea din Molitfelnic, scrie : "n-a luat nicidecum firea ingerilor". Mantuitorul ramane "Fiul Omului" si Dumnezeu adevarat si Om adevarat. As putea spune mai multe, dar la limita este chiar reprezentarea cu aripi a Mantuitorului in Icoana lui Rubliov. Cred ca ar trebui mai multa atentie la astfel de reprezentari!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE