Sfanta Maria Magdalena

Sfanta Maria Magdalena Mareste imaginea.

Maria Magdalena, sarbatorita pe 22 iulie, era din semintia lui Neftalim, din Magdala Galileei, un sat situat intre orasele Capernaum si Tiberiada.

Maria Magdalena o desfranata?

Evanghelistul Luca mentioneaza ca Hristos a tamaduit-o de sapte demoni. In Evanghelii nu se face nicio mentiune cu privire la ce fel de demoni o posedasera. Unul din temeiurile pentru identificarea ei cu o desfranata, a fost acela ca Maria Magdalena preia imaginea Israelului infidel, descrisa de profeti ca o prostituata in privinta relatiilor sale cu Dumnezeu.

Alt motiv pentru sustinerea afirmatiei ca Maria Magdalena a fost o desfranata, cu care nu trebuie sa fim de acord, sunt cateva fragmente gnostice in care ea este privita ca fiind amanta lui Hristos. In Evanghelia lui Filip, de exemplu, ea este descrisa ca insotitoarea cea mai intima a lui Iisus:

"Insotitoarea Mantuitorului e Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decat pe toti ucenicii Sai si obisnuia adesea sa o sarute pe gura".

Din diverse texte apocrife, fara legatura cu Sfanta Scriptura, reiese ca ea a fost logodita cu Sfantul Ioan Evanghelistul, insa pentru ca acesta a lasat-o pentru a-L urma pe Hristos, Maria Magdalena a devenit prostituata:

"Fugind de aici la Ierusalim, fara sa-i pese de nasterea ei si uitand de legea lui Dumnezeu, s-a facut o prostituata vulgara si dupa ce de bunavoie a facut un bordel al destrabalarii, s-a facut pe drept cuvant un templu al demonilor, fiindca sapte diavoli au intrat deodata in ea si o chinuiau neincetat cu dorinte spurcate".

Sfanta Maria Magdalena

Maria Magdalena in Evanghelii

In Sfintele Evanghelii (Luca 8,2 si Marcu 16,9), Maria Magdalena este prezentata ca fiind "o femeie din care s-au scos sapte draci", dar si cea dintai care a adus vestea invierii lui Iisus apostolilor (Ioan 19, 25; 20, 1-19).

Maria Magdalena confundata cu alte femei

A fost confundata cu una din cele trei femei care au uns cu mir pe Mantuitorul. Doua sunt numite pacatoase, cea de la evanghelistii Luca si Marcu, pe cand cea de la evanghelistul Ioan este Maria, sora lui Lazar.

Evanghelistul Luca vorbeste de o femeie pacatoasa care "a inceput sa ude cu lacrimi picioarele Lui, cu parul capului ei le stergea si ungea cu mir picioarele Lui" (Luca 7, 36-50). Marcu vorbeste si el de o femeie pacatoasa, dar care toarna mir de mare pret doar pe capul lui Iisus si nu pe picioarele Acestuia (Mc. 14,3), in vreme ce Evanghelistul Ioan vorbeste de o femeie care unge numai picioarele Domnului, cu sase zile inainte de Pasti (Ioan 12, 13).

Nu avem nici un motiv sa vedem in femeia pacatoasa (desfranata) pe Maria Magdalena, tinand seama ca in Traditia bisericeasca, in imnologia cultica sau in scrierile Sfintilor Evanghelisti, nu se vorbeste de Maria decat ca a fost izbavita de sapte demoni.

Cea de-a treia femeie a fost vazuta ca fiind Maria din Betania, sora Martei, identificata fara temei scripturistic cu Maria din Magdala.

Maria Magdalena prezenta la rastignirea Mantuitorului

Maria Magdalena este prezenta la procesul lui Hristos, pe drumul Crucii si in momentul rastignirii Mantuitorului. Potrivit relatarii Sfantului Evanghelist Matei, ea a fost prezenta si la punerea Domnului in mormant. Dupa ce mormantul a fost pecetluit, femeile mironosite s-au intors in cetate, insa numai Maria Magdalena si Fecioara Maria au ramas langa mormant pana seara tarziu. Au fost nevoite sa plece pentru ca era vineri si Legea mozaica poruncea ca in ziua sambetei sa se odihneasca.

Maria Magdalena, "apostol al Apostolilor"

Din Evanghelii aflam ca in prima zi a saptamanii, duminica, femeile mironosite au venit cu miresme la mormantul lui Hristos, cu care aveau de gand sa unga, dupa obicei, trupul lui Iisus. Se pare ca Maria Magdalena, venita cu celelalte femei, ajunge prima la mormant si uimita de vederea pietrei ridicate si a mormantului gol, nu le mai asteapta pe celelalte femei si alearga sa le vesteasca apostolilor cele petrecute. Ea nu mai vede ingerul, care le intampina pe celelalte femei si nici nu-i asculta mesajul - ca Hristos a inviat.

La mormant ajung si Ioan si Petru. Maria Magdalena, care ii urmase pe cei doi ucenici, nu pleaca de la mormant, ramane aici sa planga. Gandul ei era ca trupul lui Iisus fusese furat. Pe cand plangea, potrivit Scripturii, i se arata doi ingeri. Dupa putin timp, i se arata si Hristos, pe care Il aseamana pentru inceput cu un gradinar, caruia ii cere sa-i vesteasca unde a fost pus Hristos. Dupa ce are loc recunoasterea lui Hristos, primeste misiunea sa mearga si sa vesteasca ucenicilor: "Mergi la fratii Mei si le spune: Ma voi sui la Tatal Meu si Tatal vostru".

Maria Magdalena propovaduieste in Biserica primara

Potrivit Traditiei, Maria Magdalena va fi prezenta in Fenicia, Egipt, Siria si Roma, pentru a propovadui invatatura lui Hristos. Se vorbeste si de faptul ca l-a tamaduit pe imparatul Tiberiu (14-37 d.Hr.), care avea un ochi bolnav.

A fost inmormantata intr-o pestera din Efes, loc ce va deveni locas de tamaduire pentru multe neputinte. In anul 899, imparatul Leon al VI-lea Filosoful a poruncit ca moastele Sfintei Maria Magdalena sa fie mutate la Constantinopol, pentru a fi asezate in Manastirea "Sfantul Lazar". Racla cu mana stanga a Sfintei Maria Magdalena este prezenta la Manastirea "Simonos Petra" din Sfantul Munte Athos.

Adrian Cocosila



20 Iulie 2016

Vizualizari: 54635

Voteaza:

Sfanta Maria Magdalena 4.67 / 5 din 9 voturi. 11 review utilizatori.

Comentarii (11)

  • ioan zamfir CPostat la 2015-07-23 12:29

    Dogma sau invatatura Bisericii este legata mai mult de cult decit de propovaduire.Sfintul Vas , ile ,in „Despre Duhul Sfint „(27,65)arata ca „Dogma si vestirea (kerygma) sunt doua lucruri diferite : doctrina o marturisim fara argumente,insa propovaduirea noastra o facem cunoscuta lumii intregi”. De fapt,Sfintul Vasile vrea sa spuna ca doctrinele constituie ceea ce trebuie sa invete comunitatea eclesiala si sa „cinsteasca in tacere”, pe cind „kerygma”exista pentru a vesti adevarul celor din afara Bisericii,ceea ce desigur implica discutiile cu acestia cu privire la ceea ce este sau nu adevarat.Sfintii Parinti au considerat ca dogma se adreseaza numai celor dinlauntrul Bisericii. Dogma reprezinta doctrina pe care,prin sinoadele sale,Biserica o marturiseste ca pe adevarulce aduce mintuirea pentru fiecare dintre noi.Adevarul acesta ne pune in relatii speciale unul cu celalalt si aduce Biserica intr o relatie speciala cu Dumnezeu si cu lumea.Pe baza propriei experiente,Biserica se asteapta ca membrii sai sa recunoasca adevarul invataturii sale si,prin urmare si autoritatea sa. Atunci cind oamenii devin crestini si membrii ai Bisericii,ei vor experimenta adevarul pentru ei insisi si astefel vor marturisi ca invatatura Bisericii este adevarata.Propovaduirea si invatatura crestinilor devin doctrina atunci cind sunt confirmate de Biserica.Deoarece Biserica este un organism viu,poate stabili noi afirmatii ale invataturii sale pentru fiecare generatie.Sfintul Duh a lucrat nu numai in perioada primara,ci lucreaza in decursul fiecarei epoci a Bisericii,si acuma la fel de mult ca in perioada patristica.Ca atare,nu exista o limita superioara pentru numarul de dogme pe care Biserica le poate afirma in istoria sa.Ea poate face oricite afirmatii necesare pentru a pastra credinciosia Bisericii in fiecare epoca.Este sarcina Bisericii sa judece cum sa fie inteleasa invataturape care a primit o in Scriptura si in doctrina si s o precizeze in fiecare noua situatie.Daca ar fi sa savirsim o slujba euharistica pentru oameni albi,insa nu si pentru cei de culaore,sau pentru barbati,dar nu si pentru femeii,sau pentru persoane educate,nu insa si pentru analfabeti,sau pentru bogati si nu pentru saraci,atunci acea slujba ar fi exact opusul Euharistiei.Deci,ori de cite ori ne separam de aproapele nostru prin criterii de acest fel ,primim o pregustare a iadului.Biserica poate foarte usor sa fie transformata in imaginea iadului fara chiar sa ne dam seama ca acest lucru s a intimplat.

  • Cristian Mihai StefanPostat la 2013-07-22 11:19

    In Evanghelia lui Filip se spune "obisnuia adesea sa o sarute pe..." Urmatorul cuvant lipseste, papirusul fiind gaurit in acel loc. Asadar, nu exista nici o dovada ca acel cuvant este "gura". Putea fi foarte bine "frunte" sau "mana". Numai anticrestinii rauvoitori vor cu tot dinadinsul sa ne convinga ca Iisus avea nu stiu ce relatie cu Maria Magdalena. In fapt, nu exista nici o dovada in acest sens. In mod similar stau lucrurile cu asa-zisa "desfranare" a Mariei Magdalena, totul fiind doar o fabulatie fara sens. Iarta-ne, Sfanta Maria din Magdala, pentru rautatile pe care din nestiinta si necredinta le punem pe seama Ta si ajuta-ne sa mergem pe calea cea dreapta, a Mantuirii, a Domnului nostru Iisus Hristos. Amin!

  • Paduroiu Sebastian-PaulPostat la 2013-07-22 08:39

    Felicitari pentru articol! ; este foarte bine ca prezinta si "partea intunecatului", pentru ca daca informatiile sunt scrise ele sunt ingaduite de Dumnezeu dar asta nu inseamna ca ne sunt de folos, totusi acest site se adreseaza "cunoscatorilor", teologilor (teolog=cel ce vorbeste despre Dumnezeu), asadar nu-i o problema sa cunoastem si scrieri/pareri ce contravin dogmei. @ileana pips - stim ca noi barbatii suntem niste ipocriti / mnisogini, si ca femeia este centrul universului (am glumit putin , sper sa nu mi-o luati in nume de rau) cat despre femeie si lispa de importanta pe care considerati ca Scriptura o acorda femeii, trebuie sa "ganditi" cumva in spiritul vremurilor cand a trait Mantuitorul; si cercetand asta eu as spune dimpotriva ca Scriptura chiar este "progresista" in ceea ce priveste vremurile respective. Femeia in timpul acela nu avea importanta, daca as face o comparatie fortata femeia/ sotia de cele mai multe ori era putin deasupra slugilor sau robilor...nu cu mult. Or de aici si pana numai si la o mentionare a numelor unor femei intr-o scriere mi se pare un salt destul de mare. E prea mult de spus ca sa pot cuprinde totul intr-un coment dar cred ca esenta a-ti sesizat-o.

  • Cezar MihaiPostat la 2011-07-22 21:22

    Sa nu uitam un lucru..... Nici despre Maica Domnului nu se stie aproape nimic, iar ceea ce stim provine tot din scrieri apocrife. Ca de exemplu "Intrarea Maicii Domnului in Templu". Eu nu as pune mana sa citesc astfel de scrieri si chiar apreciez ca ma pot informa de undeva, atat cat trebuie, sub forma de comprimate.

  • Mihail Teodorescu Postat la 2011-07-22 20:08

    Alt motiv pentru sustinerea afirmatiei ca Maria Magdalena a fost o desfranata, <b>cu care nu trebuie sa fim de acord</b>, sunt cateva fragmente gnostice in care ea este privita ca fiind amanta lui Hristos. In Evanghelia lui Filip, de exemplu, ea este descrisa ca insotitoarea cea mai intima a lui Iisus: .... Mie mi se pare ca fratele Cocosila ne spunem sa nu fim de acord cu absurditatile care se gasesc in acele surse gnostice.

  • Catalin FrancoisPostat la 2011-07-22 17:43

    Sa-mi fie cu pardon, dar ia scrieţi şi Dvs., domnule Marius Mihai un articol aşa...cum ar trebui scris în Crestinortodox.ro...aţi scris vreunul pînă acum?.....În afară de comentarii nu prea scrie nimeni...e deschis pentru oricine să scrie un articol, nu numai pentru Dl. Cocoşilă....Atenţie mare la reproşuri, că nu suntem fundamentalişti sau fanatici religios...

  • costel popescu Postat la 2011-07-22 14:37

    Pentru mine articolul este o prezentare generala - apocrife, Sfanta Evanghelie... Autorul nu spune ca este de acord cu cele prezente in apocrife, ci doar ne descopera ce informatii se gasesc in ele cu privire la Maria Magdalena.

  • ileana pipsPostat la 2011-07-22 13:38

    Sunteti perfect IPOCRITI, domnilor! Crestin ortodox, nu inseamna prost, tuta! Dumnezeu nu iti limiteaza accesul la cunoastere, stiinta, adevar! Si daca informatiile exista, au fost gasite si alte surse este cu acordul Domnului , altfel nu existau! Puteti sa va puneti mainile la ochi si sa va faceti ca nu stiti sau puteti sa cititi alte siteuri bigote, dogmatice pt mamamite care n-au pus in viata lor mana pe biblie, nu stiu de ce se inchina asa si nu altfel, dar merg la biserica de 50 de ani si cand predica Parintele la finalul slujbei fac galagie numarand colacii de pe masa! Felicitari, Domnule Adrian Cocosila pentru articol si cunoastere!

  • ileana pipsPostat la 2011-07-22 12:43

    Domnule Marius Mihai , indignarea dvs este absolut gratuita! De ce va deranjeaza asa de tare invitarea la cunoastere ? Daca informatiile exista si sunt autentice trebuie sa fie limitate ? Sa aveti acces la ele doar dvs si preotii si sa le "faceti" taine ?!? Restul "lumii" trebuie sa fie oarba, nu ?!? Interesant cum Biserica a facut totusi Sfanta o femeie considerata desfranata... un personaj controversat ! Interesant cum Biblia nu acorda importanta nici unei femei mama, sotie... Poate ne argumenteaza asta dar nu in stilul bigot, dogmatic un preot !

  • Loredana GavrilPostat la 2011-07-22 12:33

    Mi se pare revoltator sa citati surse atat de indoielnice si sa le amestecati cu Biblia. In gunoiul informational care ne inconjoara ne intoarcem spre un site ca acesta pentru "o gura de oxigen'' si nu pentru ca sa gasim materiale cu sugestii super mizerabile la adresa Domnului nostru Iisus Hristos. Ma rog pentru cei care utilizeaza site-ul dvs. pt a se forma si informa si care nu au o baza de cunostinte care sa le permita sa filtreze astfel de srieri murdare. Rusine d-le Cocosila!

  • Mihai GrigorePostat la 2011-07-22 12:22

    Sunt perfect deacord cu Marius Mihai, odata ce suntem crestini ortodocsi si suntem pe acest site care si dupa nume scrie ca e "crestinortdox" atunci sa se faca referinta doar la invatatura Bibliei Ortodoxe si nu la alte surse pur si simplu ERETICE. Am apreciat multe din scrierile dv. domnule Aridan Cocosila dar articolul acesta e deplasat si face abatere de la credinta crestin Ortodoxa. Va rog mai multa atentie la ce scrieti. Doamne lumineaza-ne sa cunoastem Cuvantul Tau Cel Adevarat. Amin!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.



RETELE SOCIALE