Cu diavolul nu este de glumit

Cu diavolul nu este de glumit

Denumirea cea mai frecventa data fortei malefice este cea de diavol. Crestinii au luat acest termen din limba greaca - "diabolos" - si i-au dat un sens crestin. "Diabolos" provine de la doi termeni: "dia" care inseamna "prin" si "ballo" care se traduce prin "a arunca". Cuvantul desemna aruncarea de sulita, care odata ce lovea tinta, o despica. Termenul face trimitere la lucrarea demonului care urmareste sa-l lipseasca pe om de unirea cu Dumnezeu. In acest sens, Sfantul Paisie Velicikovski spune: "diavolii sunt ca vanatorii, alearga acolo unde vad ca este vanat. Se reped unde vad partea slaba a sufletului si nu se departeaza, nici nu fug pana nu ne arunca in groapa…".

Noi romanii am ajuns sa-i spunem "Aghiuta", un nume ce exprima diminutivarea ironica a cuvantului "aghios" - sfant, din limba greaca. "Aghiuta" inseamna "sfintisorul".

Daca in trecut taranul se temea sa-i rosteasca numele, astazi am ajuns sa-i spunem celui de langa noi, atunci cand face lucruri iesite din comun, ca este "dat dracului" sau "al dracului". In vechime diavolul era privit ca fiind cel care dezbina, aduce confuzie, ridica partile una impotriva alteia. In prezent am ajuns sa vedem reusita doar in insotirea cu diavolul. Se invoca mai des ca niciodata spusa: "Fa-te frate cu dracul pana treci puntea".

Sunt persoane care au ajuns sa creada ca diavolul raspunde mai repede cerintelor decat Dumnezeu, ca e mai grabnic implinitor al nevoilor. Aceste persoane trebuie sa stie ca diavolul inseala in chip felurit. Chiar daca devine destept cu cel destept si prost cu cel prost, el nu urmareste decat sa lucreze impotriva noastra. Daca ii sopteste omului "ia-o pe aici, nu pe acolo", sa fim siguri ca el nu va ajunge la izbanzi, ci doar la caderi.

Exista si o categorie de persoane care nu crede in existenta diavolului. In cazul de fata, diavolul isi schimba tactica. Accepta sa i se nege existenta dintr-un motiv bine intemeiat: daca nu crezi ca exista diavol, e foarte usor sa crezi ca nu exista nici Dumnezeu. Iar potrivit lui Dostoievski, daca nu exista Dumnezeu, atunci totul e permis.

A sta in vecinatatea diavolului si a-i deschide bratele inseamna a-i darui putere asupra ta. IPS Antonie Plamadeala marturisea in una din predicile sale, ca diavolul are numai atata putere cata ii dam noi. Iar cand ii daruiesti cat trebuie, iti ofera ca loc de petrecere lumea mortii - mormintele (Matei 8, 28). Iti arata mormantul si iti spune "Simte-te ca la tine acasa!". Domnul Costion Nicolescu a scos in evidenta intr-un mod minunat ca termenul "acasa" este fara articol: "De ce nu poate fi articulat acasa nici hotarat, nici nehotarat? Din cauza conditiei sale absolut unice. Este un singur acasa adevarat, oricat de necajit sau de mandru ar fi el. Alte locuri pot fi cel mult ca acasa..."

Diavolul fiind ne-fratele, te indeparteaza, te instraineaza de semeni. Iar daca te aduce in fata lor, o face doar pentru a-i inspaimanta.

Daca vom ajunge sa glumim cu diavolul, va veni ziua cand nu ne va mai vorbi din exterior, ci va vorbi in locul nostru, dupa cum reiese din Evanghelia de la Marcu, capitolul V, versetul 9, unde Mantuitorul intreband un indracit “Care-ti este numele?”, a primit raspunsul: "Numele meu este Legiune, ca suntem multi".

Adrian Cocosila

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 55402

Voteaza:

Cu diavolul nu este de glumit 4.43 / 5 din 7 voturi. 11 review utilizatori.

Comentarii (11)

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-10-23 12:43

    "CU DIAVOLUL NU E DE GLUMIT"......foarte adevarat! Suntem intr-un razboi continuu, pe viata & pe moarte dar, cei mai multi nu ne dam seama! Iar cei care sunt constienti si incearca sa lupte impotriva lui cu toate "armele" lui Hristos... uneori doar printr-un gand, o vorba ....cadem pur & simplu! Atunci, din nou ne ridicam si incepem o noua lupta! Cea mai grea, mai cumplita, este LUPTA CU GANDURILE! Asadar....frati crestini, trebuie sa traim intr-o TREZVIE permanenta ptr. ca (chiar daca pare o prostie, un SF) suntem cu adevarat, incoltiti din toate partile, iar diavolul ne loveste in slabiciuni si patimi! D-zeu sa ne deschida mintea, inima si sa ne arate Calea!

  • Renate Claudia FilipPostat la 2011-03-24 09:48

    Nu stiu daca zic bine dar un astfel de articol ar trebui afisat ca reclamele pentru a lua aminte cat de departe suntem de Dumnezeu Felicitari Referitor la faptul ca daca dracul nu exista nu exista iadul si prin urmare Bunul Dumnezeu iarta si atuncice nemai terbuie credinta Atentie mare diavolul exista si Dumnezeu exista lucru recunoscut chiar de diavol Poate nu m-am exprimat cum trebuie dar facand referire la o multime de articole ce apar ca biblia nu ar fi cuvantul lui Dumnezeu ci o saga trebuie sa luam aminte la diferitele infatisari ale diavolului spre a ne insela Cum zicea un mare calugar Arsenie Boca doar sfanta liturghie mai tine omenirea va propun sa mergeti mai des la sfanta biserica pentru a ne ruga impreuna pentru toti oamenii ca pana la urma suntem responsabili unul pentru celalat O zi buna in continuare

  • Alexandru Cosciug Postat la 2011-03-24 07:37

    Mulţumesc mult pentru astfel de subiecte, mai ales că ele sunt completate cu multe informaţii pe care eu personal nu le cunoşteam. Recent, pe un site literar, un cunoscut ziarist, a replicat la multiplele mele mesaje care vorbesc raţional, într-un limbaj ştiinţifico-ortodox, despre existenţa lui Dumnezeu şi a diavolului, cu următorul mesaj: "Cântările bisericeşti şi rugăciunile aduc un plus în literatură ca ploaia pe un acoperiş de tablă, nu ca pe un câmp semănat. Exemplaritatea canoanelor creştine, şi religioase în general, dacă totuşi se transformă în texte literare, cel mai adesea se prăbuşesc în plicticoşenie." I-am replicat astfel: "Da, ai dreptate deoarece sufletele cititorilor sunt înfierate în noile concepte ştiinţifice, filozofice şi psihologice (vezi Neuro Lingvistic Program)". Acel mesaj m-a determinat să părăsesc site-ul şi să nu mai comunic cu ei. Nu voi spune în acest mesaj al meu alte informaţii de preştiinţă, pentru a nu părea că sunt vrăjitor, ghicitor, nebun, visător sau eretic, dar spun că diavolul suprem este omul care-l asupreşte pe om prin orice mijloace, pe care şi le perfecţionează continuu. Diavolul acţionează prin intermediul relaţiilor interumane, dezvoltate pe principiul pradă-prădător, prin care unul înceacă să-l domine pe celălalt prin orice mijloace pe care le are la dispoziţie, asemănător animalelor, dar întrecându-le pe acestea în diabolic. Diavolul este în noi şi în dorinţa noastră nelimitată, nestăpânită şi necontrolată de a fi sau a părea că suntem ceea ce nu suntem de fapt! Preştiinţa nu este vrǎjitorie sau magie. Este pur şi simplu o nouă tehnică de ghicit în informaţii sau, cum se spune în lumea ştiinţifică, este modelarea viitorului prin cele mai viabile strategii, elaborate virtual de mintea umană prin crearea conjuncturilor, care vor determina de la sine atingerea scopului propus. Dacă scopul propus de om diferă de cel stabilit de Dumnezeu ("Oricare va vrea să fie mai mare între voi, să fie slujitorul vostru." - Matei 20.26) atunci cu siguranţă acolo este un diavol care acţionează. Scopul omului modern, care a modificat genetic, într-o proporţie de 85%, plantele şi animalele destinate hranei, a trecut şi la modificarea genetică a omului, prin fertilizările în vitro. Prin programul Natura 2000, omul doreşte ca şi omul să fie modificat genetic în aceeaşi proporţie, pentru a-l putea controla 100%. Criza de hrană care se va abate asupra pământului a fost prevăzută de Iisus Hristos printr-o simplă frază: "Orice răsad pe care nu l-a sădit Tatăl Meu cel ceresc, va fi smuls din rădăcină." (Matei 15.13) Criza de sănătate a umanităţii, care va conduce cu siguranţă la dispariţia copiilor "făcuţi nu născuţi", este prevăzută ştiinţific de doi cercetători evrei, Samuel S. Myers şi Aaron Bernstein, în lucrarea "The Coming Health Crisis" , publicată la începutul acestui an pe site-ul http://www.the-scientist.com/article/display/57882/

  • Dorina SuhaneaPostat la 2011-03-24 00:50

    Partea duhovniceasca a articolului e O.K. Din pacate Costion Nicolescu nu stie ca in nicio limba europeana adverbele nu primesc articol, nu au cazuri si nu se pot numara precum substantivele; de exemplu subst. casa, o casa, merg la casa mea, sau the house,a house, I look at my house, spre deosebire de adverbul de loc acasa - merg acasa, I go home. Cred ca nu se supara nimeni daca toti ne dorim acuratete a exprimarii pe acest site, pe langa puritarea constiintei, exegeza autentica zidire duhovniceasca. Citesc cu interes de vreo 2 ani articolele din newsletter de pe crestinortodox.ro si razboiintrucuvant.ro, copiez si forwardez catre vreo suta de persoane (profesori, elevi, parinti) articolele pe care le consider ziditoare. Acum ca sunt la pensie, poate ma voi implica in comentariile de pe forum. Am facut 2 ani de teologie pastorala (2000 - 2002, la frecventa redusa, cu taxa) ca sa inteleg mai clar si sa nu ratacesc (sau sa smintesc si pe altii cu nestiinta mea). Cele bune, Dorina

  • Iongalrom IonutPostat la 2011-03-23 22:33

    Pentru domnul Honorius Crisan Daca erati mai atent trebuia sa observati ca, cuvantul Domnul, dinaintea lui Costin Nicolescu este scris cu litera mare pentru ca asta e regula in limba noastra romana, e inceput de propozitie, si nu e scris din alte considerente...

  • Vasa NastaPostat la 2011-03-23 21:36

    BATULAR CRUCEA ! AMIN.

  • Cezar MihaiPostat la 2011-03-23 20:08

    "daca nu crezi ca exista diavol, e foarte usor sa crezi ca nu exista nici Dumnezeu" Problema de fapt se pune invers. Credinta in Dumnezeu este strict legata de credinta existentei diavolului. Degeaba spui ca crezi in Dumnezeu daca nu crezi si in existenta diavolului. Altfel jertfa pe cruce a Mantuitorului ar deveni inutila. Dumnezeu S-a facut om, a patimit si S-a lasat rastignit pentru un singur motiv. Acela de a ne scoate de sub puterea divolului si a mortii.

  • Ioan AlbuPostat la 2011-03-23 19:18

    Foarte bine spus, înșelătorul lucrează mai abitir ca niciodată. Rătăcește mințile celor tineri numai spre plăceri și deșertăciune, ba chiar a pervetit libertatea de acțiune și gîndire spre noi culmi ale păcatului.Trusturile media se complac cu nerușinare în a scoate numai răul, minciuna și furtul. Totuși, depinde de noi cum alegem să trăim și cît bine să facem.Adevărat că necuratul se întinde cît îi permitem noi! Într-o altă notă: Substantivul acasă e într-adevăr foarte vechi: în sanscrită aakaaza însemna eterul, cerul sau chiar Raiul, iar pentru daci avea un înțeles misterios(koson-cu sensul de ceva sferic, așa cum erau și casele lor în primele secole). Deși pentru latini, casa era o construcție rudimentară, sărăcăcioasă, pentru noi înseamnă totul. Reversul, DOM era prezent sub o formă sau alta în spațiul tracic al secolului V î.d.Hr.(inelul de la Ierezevo) iar pentru romani era epicentrul puterii lor.Putem spune că de la celți pînă la traci semnifica loc înalt, poate chiar cupola cerului(în rom.s-a păstrat arhaicul dîmb) Sper că nu v-am plictisit!

  • diana mistreanuPostat la 2011-03-23 17:35

    replica lui ivan karamazov este adesea citata. ca sa ii facem dreptate lui dostoievski, trebuie spus ca el nu a fost deloc un nihilist. DACA Dumnezeu nu exista, totul este permis. daca...

  • honoriu crisan Postat la 2011-03-23 13:51

    Interesant articol si frumos scris. Dar, ceea ce ma supara mai demult, de ce trebuie sa spunem unui semen de-al nostru Domn, ca mai sus la "Domnul Costion Nicolescu..." si ma refer mai ales la scrieri duhovnicesti.

  • Vlad AlexandruPostat la 2011-03-23 11:11

    Un nefericit macinat de ura care vrea sa a aduca si pe altii in conditia lui.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact