Sfintii dendriti, nevoitorii in copac

Sfintii dendriti, nevoitorii in copac

In monahismul rasaritean, viata pustniceasca a imbracat de-a lungul timpului forme diverse. Astfel, istoricul bisericesc Evagrie Scolasticul ne vorbeste despre eremitii pastori sau "pascatori" care nu aveau domiciliu fix. Un alt grup al nevoitorilor era cel al "stationarilor” care ramaneau in picioare in aer liber. Un mod deopotriva de aspru de aparare a singuratatii era acela al stilitilor sau stalpnicilor. Cand, o data cu trecerea veacurilor, locurile propice vietii eremitice devin din ce in ce mai rare, atunci zavoratii se incuie intr-o cihlie.

Tot o cale aparte de nevointa o intalnim in vietile sfintilor dendriti, locuitorii in copac. Traditia nevointei in copac este atestata de o serie de scrieri aghiografice si de reprezentari iconografice. Numele generic "dendriti" dat acestor sfinti are la baza cuvantul grecesc "dendro" care insemna "copac". Dendritismul este vazut ca precursor al celorlalte forme de ascetism. Ca si practica ascetica, dendritismul pare se fie de origine siriaca. Sfintii dendriti nu erau complet izolati de societate. Mai mult, viata in copaci apare ca fiind in viata multor sfinti dendriti drept o forma temporara de nevointa.

Sfintii dendriti, nevoitorii in copac

Aceasta practica ascetica este parca o continuare in viata Bisericii a episodului biblic in care Zaheu Vamesul Il intalneste pe Mantuitorul. Acest pacatos a avut o mare dorinta de a vedea pe Iisus, si nu din simpla curiozitate, ci pentru ca simtea nevoia sa-si schimbe viata, desi nu stia exact cum, dar trebuia sa incerce ceva... Si iata ca Zaheu isi da seama ca multimea este un obstacol pentru el, si pentru a-L vedea pe Iisus trebuie sa faca doua lucruri: intai, sa se desprinda de multime, iar al doilea sa urce in acel sicomor. Precum odinioara Zaheu, sfintii dendriti au ales copacul ca loc de nevointa, atat pentru a se "desprinde de lume", cat si pentru "a-L contempla" in chip duhovnicesc pe Mantuitorul Hristos.  

Sfantul David din Tesalonic

Sfantul David din Tesalonic este cel mai cunoscut reprezentant al sfintilor dendriti. Stim din textele epocii, mai precis dintr-o omilie a imparatului Manuel al II-lea Paleologul, ca Sfantul David a trait in secolul al VI-lea la Tesalonic. Practica ascetica si-a inceput-o petrecandu-si trei ani intr-un migdal. Aici va indura ploile, zapezile, caldura si alte stramtorari cu multa rabdare timp de trei ani, pana cand ingerul Domnului ii va cere sa se nevoiasca intr-o chilie. Pentru viata sa curata a primit darul de izgoni pe diavoli si de a vindeca pe bolnavi. Sfantul David din Tesalonic a fost delegat de locuitorii orasului sa mearga la Constantinopol sa ceara sprijinul imparatesei Teodora, sotia lui Iustinian, in favoarea locuitorilor orasului. Sfantul devine o figura celebra a timpului sau, impresionand pe imparat care acorda toate drepturile cerute de el ca sol al tesalonicenilor, iar in calatoria de intoarcere acesta moare (540). Moastele sale se afla in prezent in Manastirea Sfintei Teodora din Tesalonic. Sfantul David din Tesalonic este praznuit pe 26 iunie.

Sfintii dendriti,  nevoitorii in copac

Studiind iconografia Cuviosului David din Tesalonic in intreg spatiul bizantin (exceptand ilustratia de manuscris), se constata ca sfantul apare cu predilectie in secolul al XIV-lea la biserica Sfantul Ilie din Tesalonic, unde se pastreaza in pronaos, precum si la manastirea Chora din Constantinopol, unde reprezentarea lui are ca sursa iconografica Sinaxarul Constantinopolitan (Konstantinos A. Haralampidis). Iconografia lui are ca model iconografia sfintilor stalpnici (Paul A. Underwood), iar prezenta lui in Tesalonic si Constantinopol se datoreaza biografiei lui atat de spectaculoase. Tot ca element iconografic apare si la Katholikon-ul Schimbarii la Fata de la Marea Meteora (1484), pictura apartinand atelierului de Kastoria.

Sfantul Maro Dentritul

Viata Sfantului Maro Dendritul a fost scrisa de catre episcopul Ioan al Efesului. Sfantul Maro a trait intr-un copac in apropiere de locul in care fratele sau, Avram, se nevoia ca stalpnic. Dupa ce fratele sau a trecut la cele vesnice, Sfantul Maro a parasit copacul nevoindu-se pe stalp. Sfantul Maro a primit de la Dumnezeu darul facerii de minuni. Este praznuit pe 4 februarie.

Sfintii dendriti, nevoitorii in copac

Sfantul Tihon de Kaluga

In tineretea sa, a primit tunderea in monahism la manastirea Tchoudov din Moscova, insa dand curs dragostei sale pentru singuratate, s-a retras in pustnicie. A trait in ascetism intr-o padure deasa, pe malul raului Vepreika, in scorbura din trunchiul unui copac. 

Sfintii dendriti, nevoitorii in copac

In timpul unei partide de vanatoare, printul Vasile Vladimirski a mers la Sfantul Tihon cerandu-i acestuia sa paraseasca proprietatea sa. Printul a ridicat arma impotriva pustnicului, insa mana acestuia a paralizat. A primit vindecare prin rugaciunile sfantului Tihon. Incredintandu-se de sfintenia vietii pustnicului, printul l-a rugat pe acesta sa ramana in acel loc fagaduindu-i ajutorul in vederea construirii unei manastiri. Sfantul Tihon a construit asezamantul monahal unde a si vietuit pana la o varsta inaintata. Sfantul Tihon a trecut la cele vesnice in anul 1492. Trupul sfantului a fost  inmormantat in biserica manastirii pe care a intemeiat-o.

Radu Alexandru

26 Iunie 2018

Vizualizari: 8583

Voteaza:

Sfintii dendriti, nevoitorii in copac 5.00 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Memorii
Memorii Natalia Manoilescu-Dinu (1920-1990), licentiata a Facultatii de Teologie din Bucuresti, promotia 1949, s-a remarcat in timpul studiilor sale la prima sa lucrare Restaurarea tuturor lucrurilor la Origen, sustinuta in cadrul catedrei de Patrologie. A trecut 21.00 Lei
In cea mai luminoasa noapte
In cea mai luminoasa noapte O povestire pentru cei ce n-au încetat să creadă în minuni În noaptea aceea – cea mai luminoasă noapte a omenirii – pe cer a strălucit o preafrumoasă stea! Prin paginile acestei cărți cititorul, de orice vârstă, va simți duioșia și mângâierea sfântă ale 20.00 Lei
Mireasma lui Hristos. Cuvinte duhovnicesti si rugaciuni ale Sfantului Efrem Katounakiotul
Mireasma lui Hristos. Cuvinte duhovnicesti si rugaciuni ale Sfantului Efrem Katounakiotul Cuvintele Părintelui nostru Efrem Katounakiotul, adunate în această ediție ca apof­tegme, în pofida simplității și modestiei lor, ascund înlăuntru putere de viață și Duh, vădindu-se adevărate „cuvinte ale vieții celei veșnice”. Sunt cuvinte ale unei 38.06 Lei
Caietul de la Prislop. Notitele Sfantului Arsenie
Caietul de la Prislop. Notitele Sfantului Arsenie Acest caiet, păstrat cu evlavie și încredințat spre publicare către maica Celestina de la Prislop, cuprinde cuvinte ale Părintelui Arsenie (Zian) Boca (1910-1989) dinspre sfârșitul anilor 40 și începutul anilor 50. Știm că multe dintre ele se regăsesc 21.14 Lei
Darul ingerului. Povesti crestine pentru copii
Darul ingerului. Povesti crestine pentru copii Pline de căldură și omenie, aceste istorisiri vor hrăni cu dragoste sufletele copiilor, vor ­odih­ni, umplându-le de gingășie sufletele împovărate ale pă­rinților, înseninând frunțile brăzdate de vre­me ale bunicilor. 15.86 Lei
Zorica Latcu monahia poeta
Zorica Latcu monahia poeta Seria Apologeti de limba romana isi propune sa faca cunoscute personalitati culturale ale veacului trecut, ale caror viata si opera au devenit si modele apologetice. Formati pe bazele culturii clasice, toti cei avuti in vedere au fost, si raman, madulare 26.43 Lei
Nu ne despartim
Nu ne despartim „Intensa proză poetică a lui Han Kang aduce în prim-plan traume istorice și revelează fragilitatea vieții omenești.“ - Motivația juriului Nobel pentru Literatură, 2024 Cel mai recent roman semnat de Han Kang, un adevărat imn al prieteniei și un elogiu 58.14 Lei
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau Ce ne facem cu copiii care nu neascultă acasă, sunt neastâmpărați la școală și nu se implică în nici o activitate constructivă?Nu există nicăieri un manual de parenting perfect, în care să găsim „instrucțiuni pentru educarea copiilor neastâmpărați“. 51.80 Lei
O moarte foarte usoara
O moarte foarte usoara În același timp confesiune, jurnal intim curajos și reflecție profundă asupra condiției umane și feminine, O moarte foarte ușoară, pe care Sartre o considera cea mai bună scriere a lui Simone de Beauvoir, consemnează minuțios declinul brusc și neașteptat 39.11 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact