Imperiul bizantin - caracterul greco-oriental


Imperiul bizantin - caracterul greco-oriental

In sfarsit, ca urmare a cuceririi de catre popoarele zise barbare a Europei occidentale si Africii de nord, de la Mauritania pana la Tripolitania, acest nou aspect al Imperiului roman pe care noi ii calificam drept bizantin se remarca prin reducerea teritoriilor sale la provinciile rasaritene: nordul Balcanilor, Grecia, Anatolia, Siria, Palestina, Egiptul si Cirenaica, pe care aveau sa i le smulga in decursul veacurilor slavii, arabii si turcii.

Trezite la forme superioare de civilizatie inaintea Italiei, Galiei sau Spaniei, aceste teritorii fusesera, in toate domeniile, cele mai active din Imperiul roman si adesea le intrecusera in stralucire pe cele din bazinul occidental al Mediteranei. Activitatea mestesugareasca, negotul, artele plastice, viata intelectuala, intemeindu-se pe traditii seculare, continuasera sa infloreasca acolo. Efesul, Antiohia, Alexandria au fost marile centre ale acestui Rasarit elenizat, pe care romanii l-au inglobat in Imperiul lor si de care au fost fascinati. Odata cu criza din secolul al III-lea se adanci dezechilibrul dintre Apusul agricol, unde proprietarii funciari parasira orasele spre a se retrage la tara, si Rasarit, unde mentinerea unei activitati industriale si comerciale aduse dupa sine persistenta unei vieti urbane.

Taranii liberi de aici rezistara mai bine si in fata extinderii marilor domenii, dintre care cel al familiei Apion, in Egipt, ramane unul din exemplele cele mai vestite.

In Rasaritul elenizat se aflau fortele vii ale imperiului. Astfel, cand la sfarsitul secolului al III-lea Diocletian intemeie sistemul tetrarhiei, el se consacra administratiei si apararii acestui Rasarit. Isi stabili capitala in Bitinia, la Nicomedia - actualul oras Izmit - si lasa Apusul pe seama colegului sau Augustul Maximian. Cand, in septembrie 324, la capatul unor lungi si apasatoare razboaie, prin care se ridicase impotriva rivalilor sai, Constantin puse stapanire pe Bizant, el intelese insemnatatea pe care o avea acest oras, centru de gravitatie al Rasaritului robust si prosper, asezat la incrucisarea drumurilor pe apa si pe uscat care legau Mediterana de Marea Neagra, Asia de Europa. De aici se puteau conduce si operatiile militare catre nord, pe Dunare, impotriva barbarilor, si catre est, pe Eufrat, impotriva persilor sasanizi.

Constantin a fost probabil atras si de frumusetea naturala a locului imprejmuit de dealuri domoale, invaluite si strapunse de mare si bucurandu-se de o clima mai putin vlaguitoare decat cea din Alexandria sau Antiohia. In acest timp, ca un simbol al decadentei in care intrase Apusul, Roma, ramanind capitala doar cu numele, incetase sa mai fie resedinta obisnuita a imparatilor. Acestia, pentru a duce mai de aproape lupta impotriva barbarilor, preferara sa se stabileasca mai intai la Trier, apoi, ca urmare a inaintarii adversarilor lor, la Milano si, in sfarsit, la Ravenna. Fara indoiala ca Balcanii, ca si Grecia si Asia Mica, au avut de suferit de pe urma incursiunilor efectuate de popoarele aflate pe atunci in migratie: herulii incepand din jurul anului 260, vizigotii, ostrogotii si hunii. Dar aceste hoarde de navalitori nu izbutira niciodata sa se statorniceasca aici. Chiar si cea mai grava amenintare, aceea a gotilor, stabiliti in Panonia, in Moesia, in Frigia si incorporati in militiile imperiale, sfarsi prin a fi inlaturata atunci cand Zenon (474-491) le ingadui sa invadeze Italia. Simtindu-se totdeauna primejduite in Rasarit, aceste populatii preferara intr-adevar sa se indrepte spre Apus, care era mai vulnerabil si, in cursul secolului al V-lea, il supusera dominatiei lor: ostrogotii in Italia, francii intr-o buna parte din Galia, vizigotii in restul Galiei si in Spania, vandalii in Africa. Din Imperiul roman nu mai ramasese efectiv decat partea rasariteana.

Dar in mintea oamenilor din acea vreme, care nu aveau o notiune la fel de precisa ca si cei de azi despre frontiere, staruia credinta intr-un Imperium Romanum cu caracter universal. Unele capetenii barbare, ca Odoacru si Teodoric, pretindeau a fi delegatii in Italia ai imparatului roman ce domnea la Constantinopol, si purtau titluri aulice. Clovis a primit si el titlul de consul. Cand, de sarbatorile Craciunului din anul 800, Carol cel Mare a fost incoronat imparat in bazilica Sfantul Petru de la Roma de catre papa Leon al III-lea, el a fost privit ca un uzurpator. Printr-o multime de trasaturi ale sale civilizatia bizantina reprezinta o supravietuire a antichitatii greco-romane sub noi aspecte, care i-au dat un caracter specific, dar fara acea ruptura care, in Europa occidentala, a rezultat din invaziile popoarelor germanice.

C. Ddelvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 2211

Voteaza:

Imperiul bizantin - caracterul greco-oriental 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact