Frescele bisericilor din Salonic


Frescele bisericilor din Salonic

In Macedonia, Salonicul a fost un centru de arta activ si stralucitor, care a suferit in pictura ca si in arhitectura influenta Constantinopolului, manifestand insa totodata, in ambele domenii, un anumit atasament fata de trecut. In biserica Fecioarei Caldararilor (Panaghia ton Chalkeon), construita in 1028, s-a reprezentat in cupola inaltarea, dupa vechea formula care fusese aplicata in Sfintii Apostoli de la Constantinopol si chiar la Salonic in Sfanta Sofia. Dar, la inceputul secolului al XI-lea, stilul devenise mai hieratic, asa cum am vazut in mozaicurile aproape contemporane de langa usa de sud a pronaosului Sfintei Sofia de la Constantinopol si la Hosios Lukas din Focida.

Atitudinile apostolilor sunt mai putin framantate decat erau la Sfanta Sofia si ingerii, in loc sa se intoarca spre ucenicii lui Hristos, se prezinta din fata ca paznici traditionali ai Fecioarei si ca martori ai tainei pe care o semnaleaza credinciosilor cu aratatorul de la mana dreapta. in conca absidei, Maica Domnului este infatisata in picioare, in atitudine de oranta, ca in biserica zidita intru cinstirea ei in Marele Palat sub domnia lui Mihail al III-lea si care a fost descrisa de Fotie.

Arhanghelii Mihail si Gavriil se inclina pentru a-i aduce omagiu: in prezenta lor pe bolta semicilindrica a absidei se poate vedea un nou semn al conservatorismului iconografic, pentru ca inca la Niceea si in Sfanta Sofia de la Constantinopol ingerii fusesera mutati inaintea absidei, in asa fel incat Fecioara sa iasa singura in evidenta in conca.

La biserica Fecioarei Caldararilor, in traveea care precede absida, deasupra altarului, cele doua episoade ale impartasaniei apostolilor au fost asezate de o parte si de alta a unei cruci inscrise intr-un cerc. La dreapta, Hristos, in picioare sub un baldachin, dinaintea unui altar pe care este asezata patena, imparte piinea la doua grupuri compacte de cate trei apostoli, spunind: "Luati, mancati, acesta este trupul Meu". La stanga da vinul altor doua grupuri de cate trei apostoli, carora le spune: "Beti dintru acesta toti. Caci acesta este singele Meu". Grija fata de claritate este mai puternica decat realismul in redarea spatiului: baldachinul este asezat nu deasupra altarului, ci in spatele lui si constituie un fundal de arhitectura care subliniaza caracterul sacramental al instituirii Euharistiei.

In restul bisericii se desfasura ciclul marilor sarbatori, cuprinzand si Adormirea Fecioarei. Pronaosului i-a fost destinata ampla compozitie a Judecatii de Apoi, si ea este cea mai veche reprezentare completa a acestui subiect pe care o posedam in marea pictura.

Aceste picturi se caracterizeaza prin vigoarea modelului, in care fermitatea unui desen larg isi impleteste resursele cu acelea ale unui colorit nesofisticat, care juxtapune mari pete de lumina umbrelor rosii si verzi. Unul dintre procedeele favorite consta in a aseza umbrele rosii pe o latura a figurii si umbrele verzi pe cealalta. Culorile sunt dense, grele si, cel mai adesea, reci, cu o predominanta a tonurilor albastre-inchis, verzi, violete si cenusii. Personajele au o expresie de mare severitate. Cutele vesmintelor lor sunt adesea frante in unghiuri.

Comparatia cu mozaicurile de langa usa sud a pronaosului la Sfanta Sofia si la Hosios Lukas din Focida arata ca, raspunzand in acelasi timp unei conceptii asemanatoare a desenului, tehnica frescei ingaduie mai multa suplete.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 2786

Voteaza:

Frescele bisericilor din Salonic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact