Salonicul si scoala macedoneana


Salonicul si scoala macedoneana

Picturile pastrate in bisericile din Macedonia si din Serbia ofera un anumit numar de trasaturi comune, care ii autorizeaza pe cercetatori sa vorbeasca despre o scoala macedoneana, al carei centru - sau unul dintre centre ? - ar fi fost Salonicul. Aceste trasaturi sunt corporalitatea volumelor, amploarea faldurilor vesmintelor, gustul pateticului si al realismului expresiv in gesturi si fizionomii, opozitiile marcate prin culori complementare. Personajele robuste cu fete late contrasteaza cu figurile fragile, de o noblete purificata, ce se bucurau de apreciere la Constantinopol. Pe cand pictorii din capitala isi concepeau idealul estetic dupa elegantele modele ale vechilor manuscrise, cei din scoala macedoneana isi improspatau inspiratia prin observarea naturii.

Descoperirea la Salonic a unor fresce in biserica Sfanta Ecaterina, in capela Sfantul Eutimie (anexata la sud-estul bazilicii Sfantul Dumitru), in biserica Sfantul Nicolae Orfanos, precum si a unor mozaicuri si fresce in biserica Sfintii Apostoli ne-au edificat mai bine despre rolul pe care acest oras l-a jucat in constituirea si raspandirea acestui stil.

Frescele din Sfanta Ecaterina, inca inedite, pe care St. Pelekanides le-a curatat de tejicuielile turcesti, reprezinta in naos principalele "minuni" savarsite de Hristos, incepand cu Nunta din Cana pana la Pescuitul miraculos in lacul Ghenizaret (Tiberiada). In absida se vad cei patru mari dascali si ierarhi ai bisericii grecesti din secolul al IV-lea. Pe bolta in leagan de la nord sunt infatisate cele doua scene ale impartasaniei apostolilor. Realizate de doi pictori, aceste fresce arata prin vioiciunea coloritului si prin siguranta desenului maiestria atinsa de atelierele de la Salonic incepand fara indoiala de pe la sfarsitul secolului al XIII-lea.

Frescele din capela Sfantului Eutimie de la Sfantul Dumitru, datate printr-o inscriptie in 1303, odata scoase de sub tencuieli au aparut din nefericire intr-o deplorabila stare de conservare. Cu toate acestea, ele lasa sa se vada diversitatea expresiilor psihologice pe chipuri, vioiciunea miscarilor, simtul spatiului si al volumului, iscusinta de a uni personaje numeroase intr-o compozitie omogena, trasaturi care caracterizeaza de asemenea majoritatea operelor din restul Macedoniei.

Picturile din Sfantul Nicolae Orfanos, curatite de funinginea care le intuneca, ne izbesc prin amploarea programului lor iconografic care, la ciclurile si asa foarte dezvoltate ale figurilor liturgice, ale Marilor praznice, ale Minunilor si Patimilor lui Hristos, adauga ilustrarea vietilor sfintilor Nicolae si Gherasim (anahoret din Palestina, in veacul al Vl-lea), precum si ilustrarea Imnului Acatist in cinstea Fecioarei si a Menologului sfintilor. O reprezentare a lui Moise dinaintea rugului de foc lasa sa se creada ca printre imaginile astazi disparute de pe peretele de sud se aflau si alte subiecte din Vechiul Testament socotite, dupa simbolistica epocii, drept prefigurari ale Fecioarei. Stilul vioi al scenelor narative, inviorate de notatii pitoresti, simtul dramei, robustetea figurilor, adincimea spatiilor sunt caracteristice pentru maniera adoptata pe atunci de atelierele de la Salonic.

Mozaicurile executate pe cheltuiala patriarhului Constantinopolului, Nifon, intre anii 1312 si 1315, pentru biserica Sfintii Apostoli, au o vigoare care uneori fac sa ni se para manierista, daca nu chiar dulceaga si plapanda, gratia operelor din Kariye Djami. Realismul care le insufleteste este net perceput in Intrarea in Ierusalim, unde grija de a reprezenta multimea locuitorilor din oras, cu gesturi expresive, si elementele peisajului l-au silit pe artist sa-l aseze pe Hristos in planul al doilea al panoului, pe latura stinga, la capatul drumului desfundat pe care il urmeaza apostolii crispati si agitati. In Schimbarea la Fata, mozaicarul a suferit influenta speculatiilor cercurilor isihaste asupra luminii in care Hristos a aparut inconjurat pe varful muntelui Tabor; nimbul care il inconjoara este alcatuit din trei elemente: un cerc, un patrat si un romb cu laturile frante, pentru a evoca lumina " una si intreita " ca si Treimea din care purcede. Intensitatea viziunii il rastoarna pe spate pe Ioan, in dreapta scenei.

Regretam ca nu s-a mai pastrat chipul Pantocratorului in cupola centrala. Suntem indemnati sa credem ca avea caracterul mai uman al Dumnezeului indurarii si nu infatisarea aspra a judecatorului implacabil, daca judecam dupa versetele Psalmului (101, 20-22) care inconjura medalionul: " Ca el priveste din inaltimea cea sfanta a sa, din cer se uita Domnul peste pamant. Ca sa auda gemetele celor din robie si sa dezlege pe cei randuiti la moarte, ca acestia sa vesteasca in Sion numele Domnului si lauda lui in Ierusalim ".

C. Delvoye

.

20 Iunie 2008

Vizualizari: 2282

Voteaza:

Salonicul si scoala macedoneana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 32.00 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 57.00 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 27.00 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact