Pictura monumentala


Pictura monumentala

Bisericile

Iconoclasmul bizantin nu condamna nici arta in general, nici reprezentarea unor fiinte vii, ci numai arta religioasa figurativa. in biserici el admitea crucile sau subiectele profane. Din acest punct de vedere atitudinea sa fata de imagini este deosebita de aceea a Islamului, care proscria reprezentarea oamenilor si animalelor in edificiile de cult. Imparatii iconoclasti au poruncit distrugerea in biserici a tuturor picturilor, murale sau portative, tratand subiectele sacre. Dar aceste masuri nu fusesera aplicate cu aceeasi strasnicie in fiecare provincie a Imperiului.

Ele fusesera efective mai cu seama sub Constantin al V-lea (741 - 775), in capitala si in orasele din apropiere. Mozaicurile executate in Sfanta Sofia sub Iustin al II-lea nu au scapat nici ele. Se mai vede inca si astazi cum, intr-o incapere din unghiul sud-vest, la etaj, busturile de sfinti inscrise in medalioane au fost inlocuite prin cruci si cum inscriptiile care indicau numele au fost cu totul sterse.

Cruci in biserici

Iconoclastii au asezat si in abside tot crucea. Cea din Sfanta Irina de la Constantinopol s-a pastrat in buna stare. In Sfanta Sofia de la Salonic nu se mai vad decat extremitatile bratelor crucii, de o parte si de alta a Fecioarei care a inlocuit crucea in a doua jumatate a veacului al IX-lea, dupa reinstaurarea imaginilor. In aceasta biserica, bolta in leagan din fata absidei este decorata, dupa o formula inrudita cu aceea a boltilor din biserica Sfantul Gheorghe de la Salonic, cu mici dreptunghiuri incadrand alternativ cruci argintate si frunze de iedera. De asemenea se pot citi monogramele cu numele arhiepiscopului Teofil, al imparatesei Irina si al fiului ei, Constantin al Vl-lea: ceea ce ingaduie sa se creada ca aceste mozaicuri au fost realizate cu prilejul calatoriei pe care a intreprins-o basilissa in Macedonia, in cursul anului 784, cu trei ani mai inainte de prima restaurare a imaginilor. La Niceea, iconoclastii au inlocuit cu o cruce Fecioara din absida datand de la sfarsitul secolului al VII-lea sau de la inceputul celui de-al VIII-lea: pe fotografiile Institutului arheologic rus de la Constantinopol, facute inainte de distrugerea edificiului, se mai deslusesc inca urmele bratelor crucii imprejurul Fecioarei in picioare, refacuta dupa anul 843. Dar iconoclastii au lasat in cheia boltii in leagan din fata absidei reprezentarea simbolica a Etimasiei.

Dupa cat se pare crucile au alcatuit partea esentiala a decorului pictat din anumite biserici rupestre dintre cele mai vechi, din Cappadocia. Pe tavanul uneia din navele bisericii numita a Sfantului Vasile de la Elevra, in apropiere de Sinassos, este pictata o cruce cu pietre nestemate, care se desprinde pe un fundal in retea ca o tabla de sah, marginit de un briu din impletituri (ii. 79). Peretele absidei este impodobit cu trei cruci pe un cimp de flori si frunze. intre bratele celei din mijloc o inscriptie ne arata ca este vorba de " crucea vedeniei lui Constantin ". Deasupra concei, trei medalioane legate prin ornamente impletite cuprind cruci " de Malta " cu inscriptii mentionind numele lui Avraam, Isaac si Iacov: sunt deci reprezentari pur simbolice ale celor trei patriarhi.

Pe peretele de vest o cruce este insotita de o inscriptie care graieste: "Imaginea pe care o vedeti aici nu este nedemna de Gel care nu admite nici o imagine ". Si totusi, pe marginile superioare ale absidei au fost reprezentati, in aceeasi epoca, doi ierarhi ale caror nume sunt sterse: unul pare sa fi fost sfantul Vasile. Portretele intemeietorilor liturghiei fusesera oare considerate ca avand mai degraba o valoare istorica decat sacra? Probabil ca rigoarea conceptiilor iconoclaste avea trepte diverse.

Subiecte profane

In ce priveste peretii bisericilor, un fragment din Viata Sfantului Stefan cel Tanar (Migne, Patrologia graeca, t. 100, col. 1120) ne informeaza ca, in biserica Fecioarei Nascatoare din Blacherne, Constantin al V-lea a dispus sa fie indepartate picturile cu subiecte evanghelice, inlocuindu-le cu arbori, pasari, patrupede si impletituri de frunze de iedera in care se inscriau cocori, corbi si pauni.

S-ar fi putut spune ca biserica devenise o livada si o colivie. Constantin al V-lea readucea astfel la mare cinste o tendinta care fusese gata sa biruie la inceputurile artei crestine si din care se inspirasera mai ales picturile din bisericile Sfantul Stefan si Sfantul Serghie de la Gaza, sau acelea din partea inferioara a multor biserici copte. Dupa marturia altui fragment din Viata sfantului Stefan cel Tanar (op. cit., col. 1113), decorul mai multor biserici vechi de la Con-stantinopol cuprindea reprezentari de arbori, de pasari, de felurite animale sau scene " satanice " - curse de cai, scene de vanatoare, de teatru si de jocuri din hipodrom. Cand, din porunca lui Constantin al V-lea, iconoclastii au distrus imaginea lui Hristos si a fecioarei din biserici, ei au lasat neatinse aceste decoruri profane, ba chiar le-au si curatat. Reaparitia acestui curent artistic in biserici insemna reintoarcerea la o arta de pur agrement, despuiata de orice emotie spirituala. Patru capele de la Naxos pastreaza picturi murale din aceasta vreme. Se remarca mai ales pasari, cu gitul infasurat in panglici dupa moda sasanida si cu articulatiile exagerat marcate. Dar, in ansamblu, mozaicurile sau frescele cu care iconoclastii au impodobit bisericile au fost distruse dupa anul 843, intrucat ele erau socotite drept o nelegiuire.

Panouri votive imperiale

Fiind vindecata de o hemoragie cu ajutorul vestitului izvor tamaduitor din manastirea Maicii Domnului de la Constanti-nopol, imparateasa Irina a pus sa se execute in tehnica mozaicului, pe peretii bisericii acestei manastiri, doua panouri simetrice, in care erau reprezentati de o parte si de cealalta imparateasa si fiul ei, Constantin al Vl-lea, aducand sanctuarului drept multumire lui Dumnezeu, vesminte si draperii tesute cu fir de aur, precum si vase liturgice. Aceste opere decurgeau din pictura votiva imperiala, care elaborase mai inainte, intre altele, tablourile lui Iustinian si Teodora din San Vitale.

Nici un text si nici un monument nu ne-a pastrat amintirea picturilor murale religioase executate in timpul primei reinstaurari a imaginilor, intre cele doua crize iconoclaste.

C. Delvoye

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 3262

Voteaza:

Pictura monumentala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact