Sfintele Pasti in Biserica veche

Sfintele Pasti in Biserica veche

Modul serbarii Sfintelor Pasti in Biserica veche

Chiar daca inca de timpuriu sarbatoarea Pastilor a dat nastere unor neintelegeri cu privire la data tinerii ei, totusi in practica credinciosilor ea s-a dezvoltat si a luat inca de la inceput o amploare deosebita. Daca mai sus am atins si alte aspecte legate de serbarea Pastilor in cultul crestin, aspecte pe care le-am atins numai pentru a intregi aceasta problema, se cuvine sa zabovim mai mult asupra acestui aspect liturgic pe care il implica aceasta serbare.

Despre practica serbarii Invierii Domnului avem dovezi inca din epoca apostolica (cf. 1 Cor. V, 7-9), iar dupa un document din secolul al II-lea (Epistola Apostolorum) stim ca Sfintele Pasti se serbau in timpul noptii. Aceasta serbare tinea timp de 7 zile, adica pana la Duminica Tomii. Dupa Constitutile Apostolice (cartea a V-a, cap. XIX), de serbarea Pastilor era legat si botezul catehumenilor.

Cu privire la modul serbarii, "noaptea invierii era petrecuta in biserica, in priveghere si rugaciune; in cursul ei avea loc botezul catehumenilor, iar momentul invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea sfintei jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si al luminarii duhovnicesti. Indeosebi neofitii - adica crestinii care primisera botezul chiar in noaptea aceea isi puneau acum haine albe si purtau in maini faclii luminoase, ca unii care s-au ingropat cu Hristos, dar au si inviat impreuna cu El.

Slujbele legate de aceasta sarbatoare erau solemne, se citea Evanghelia in mai multe limbi, textul fiind acela de la Ioan I, 1-18. Tot timpul serbarii, usile altarului ramaneau deschise si bisericile luminate, simbolizand lumina adusa de Hristos prin invierea Sa si faptul ca prin aceasta inviere s-au deschis usile cerului. Chiar casele crestinilor si orasele erau luminate cu faclii sau torte aprinse, incat noaptea invierii era mai luminoasa decat ziua. Credinciosii se salutau intre dansii pana in ziua inaltarii Domnului cu "Hristos a inviat", la care se raspundea "Adevarat a inviat".

In aceste zile de serbare aveau loc adevarate manifestari ale dragostei crestine, caci credinciosii se imbratisau cu sarutarea frateasca cerandu-si iertare unii de l-a altii, inainte de imipartasire. Dragostea crestina se manifesta si prin milostenie.

La biserica erau aduse si sfintite diferite bucate, ca : oua, pasca, adica paine dulce, hrean, sare si mielul pascal. Unele din aceste prinoase sunt imprumutate din Vechiul Testament, caci si atunci se aduceau la templu in ziua de Pasti un snop de grau si un miel (cf. Levit. XXIII, 10-12). Sensul acestor sfintiri trebuie poate legat mai putin de practica legii mozaice cat de acele expresii ale dragostei crestine care erau agapele si care au cunoscut o mare dezvoltare in Biserica primara.

Cat priveste practica folosirii oualor rosii, se pare ca exista inca in Biserica Veche, deoarece s-au gasit coji de oua in mormintele unor crestini, si ea a dat nastere la multe interpretari. Este neindoielnica influenta pagana in aceasta practica, dar diferitele legende care au justificat practica oualor rosii, chiar daca nu sunt de provenienta cert crestina, arata cel putin faptul ca obiceiul in discutie a primit inca de la inceput un sens pur crestin. Simbolismul este evident, inrosirea oualor insemnand aducerea aminte a sangelui curs pe cruce pentru mantuirea noastra.

Fericitul Augustin spune ca oul este icoana nadejdii in invierea mortilor, caci dupa cum oul nu are sfarsit, tot asa si nadejdea in inviere nu se termina niciodata. Generalizarea acestui obicei al inrosirii oualor la Pasti, certifica pe de o parte vechimea lui, caci el se practica in Biserici care nu mai stau de multa vreme in vreo legatura liturgica, iar pe de alta parte, ne arata ca in Biserica Veche serbarea Pastilor constituia un prilej de deosebita bucurie sufleteasca pentru crestini, bucurie manifestata in fastul pe care il avea aceasta sarbatorire.

Parintele Aruppala Gheevarghis

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 15458

Voteaza:

Sfintele Pasti in Biserica veche 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact