Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Evanghelia care se citeste in Duminica a IX-a dupa Rusalii este plina de intelesuri duhovnicesti. Ea priveste nu numai pe Sfantul Apostol Petru si pe ceilalti ucenici din corabia aflata in primejdie de scufundare, ci, profetic, ea priveste Biserica intreaga si pe fiecare crestin in parte.
Icoana este un element central care apartine nu numai cultului, ci are o semnificatie majora din punct de vedere teologic, inctrucat pune in evidenta persoana si taina ei.
Când Cuviosul Andrei Rubliov a primit, în prima jumătate a secolului XV, de la egumenul Nicon însărcinarea de picta o icoană a Sfintei Treimi, el nu trebuia să pătrundă într-un teritoriu neexplorat. Astfel de icoane existau de secole în întreg spaţiul cultural bizantin
Tot la inceputul secolului al XII-lea, daca nu poate chiar la sfarsitul celui de-al XI-lea, s-a executat in absida catedralei de la Torcello friza celor doisprezece apostoli, deasupra careia se inalta un Hristos tronand
Poate nimic nu caracterizeaza mai mult teologia ortodoxa rasariteana, decat acea subtila metoda de cercetare care ii este proprie, avandu-si originile in gandirea inalta si in simtirea profunda a Sfintilor Parinti si care a fost cunoscuta sub denumirea de apofatism
Lucrarea de fata isi propune sa prezinte sensul icoanei dupa doctrina ortodoxa. Cum reiese din insusi titlul ei, lucrarea nu va fi o prezentare a intregei teologii a icoanelor, ci numai o infatisare a sensului sau intelesului mai adanc, pe care Ortodoxia il acorda icoanei
Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime in descrierea autorului Faptelor Apostolilor constituie o experienta fundamentala a crestinismului primar, care i-a transformat pe ucenicii Mantuitorului din urmatori descurajati si ascultatori putin perspicaci in martori bucurosi ai invierii si vestitori
Atat traditia iudaica, cat si cea crestina, au privit Cantarea Cantarilor din aceeasi perspectiva: aceea a intelesurilor ascunse care se afla in spatele intelesului prim, literal. Adevaratul mesaj nu este, sub nici o forma, cel imediat, nemijlocit
Vizionarea TV, prin caracteristicile sale, ii determina pe oameni sa se raporteze la televiziune ca la o instanta de ordin religios. Nu numai metaforic vorbind, televiziunea instituie in societatea mediatica o realitate asimilabila templului din religiile idolatre
In momentul in care a aparut crestinismul, lumea romana era in plina framantare intelectuala, religioasa si morala. Spiritele erau curioase de toate ideile noi, avide de a cunoaste tot, dorind sa se initieze in toate misterele, sa probeze toate cultele si sa practice toate riturile
Icoana, marturie a credintei si trairii ortodoxe a taranului-preot din Ardeal Icoana, obiect de cult in biserica rasariteana si in casa crestinului ortodox, este considerata ca fiind indispensabila vietii religioase, ea avand un loc special in sufletele credinciosilor. Atat in viata cotidiana
ASALTUL HINDUISMULUI ASUPRA CRESTINISMULUI Toti dumnezeii neamurilor sunt idoli (Psalm 95,5) Articolul urmator se bazeaza pe experienta unei femei, care, dupa ce a urmat liceul intr- manastire romano-catolica si a practicat hinduismul timp de douazeci de ani, s-a convertit, prin mila lui D
Sfantul Grigorie Palama dovedeste ca lumina de pe fata lui Moise, sau cea din Tabor nu au fost sensibile, ci insasi slava Dumnezeirii, pe care o vor vedea sfintii si in viata viitoare. Varlaam sustinea ca lumina aceea a fost sensibila si vazuta prin aer; atunci s-a produs pentru a uimi, dar...
Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime in descrierea autorului Faptelor Apostolilor constituie o experienta fundamentala a crestinismului primar, care i-a transformat pe ucenicii Mantuitorului Iisus Hristos din urmatori descurajati si ascultatori putin perspicaci, in martori bucurosi ai Invierii si...
Până în veacul al IV-lea, Naşterea şi Botezul Domnului erau sărbătorite în aceeaşi zi. Unitatea lor e încă vizibilă în structura asemănătoare a slujbelor celor două praznice şi ea arată o anumită împlinire a evenimentului Naşterii în cel al Botezului.
Să vedem acum praznicul Inălţării Domnului. Prima stihiră de la Vecernie spune: Domnul S-a înălţat la ceruri, ca să-L trimită lumii pe Mângâietorul. Nici unul dintre cuvintele pe care le folosim în slujbe nu este întâmplător, şi nici repetarea aceloraşi cuvinte sau înţelesuri...
Iconografia clasică a Naşterii lui Hristos, pe care o vedem în icoana reprodusă aici (PI. 58), îşi are prototipul în ampullele secolelor al V-lea şi al Vl-lea, în care pelerinii obişnuiau să aducă din Ţara Sfântă ulei din candelele care ardeau la locurile sfinte. Partea descriptiv...
In Biserica noastra drept-maritoare -Biserica Ortodoxa -, Maica Domnului este la loc de cinste si este pomenita totdeauna dupa Domnul nostru Iisus Hristos. Anume, la sfarsitul slujbelor, cand se face incheierea
Biserica ne invata ca atat omul, ca valoare suprema a creatiei, cat si lumea pe care i-a dat-o in dar Dumnezeu, vor ajunge cand va voi Dumnezeu la un sfarsit al chipului lor actual, dupa care, in urma judecatii Celui ce le-a zidit, oamenii vor trece intr-un alt plan de existenta, vesnica
Canonul n-a constituit niciodata o piedica. Forma canonica descatuseaza energia creatoare a artistului, il ajuta sa obtina noi realizari, ii sporeste avantul creator, il elibereaza de nevoia de a repeta ceea ce este perimat; exigentele impuse de forma canonica sau, mai bine zis, acest dar pe