Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Multa vreme, interesul teologic si duhovnicesc fata de botez a fost, de fapt, desprins de semnificatia sa cosmica, de totalitatea relatiei omului cu lumea. El a fost explicat ca eliberare a omului de pacatul originar. Insa, atat pacatului originar, cat si eliberarii de el li s-au dat un inteles...
Timpul, aceasta notiune abstracta, marcheaza pentru om intervalul dintre nastere si moarte. O succesiune de evenimente, de trairi, de emotii se deruleaza in acest interval, reflectand relatia omului cu Dumnezeu si cu semenii.
Sarbatorile sunt placute si asteptate de catre toti. In zilele de sarbatoare oamenii cinstesc ceea ce pentru ei este sfant si pretios, traiesc bucuria sarbatorii. Sarbatorile pot fi deosebite : de familie, nationale, religioase. Ele evoca trecutul familiei, a neamului si istoria relatiei dintre...
Victoria imparatului Constantin cel Mare (306-337) asupra lui Liciniu la Chrysopolis, 19 septembrie 324, a adus unitatea politica a intregului Imperiu Roman. Noul imparat a anulat toate dispozitiile de persecutie ale lui Liciniu, intelegand ca este chemat de Dumnezeu pentru raspandirea credintei...
Omul din zilele noastre, traind in afara relatiei cu Dumnezeu, are sentimentul ca-si poate explica totul prin stiinta lui. Stiinta contemporana, dotata cu diverse tehnologii si tehnici, poate sa contribuie la dezvoltarea artificiala a unor nevoi pentru omul contemporan
Marturisesc neputinta de a intelege, regretul de a fi fost tot timpul altfel si retinerea in analizarea relatiei om-om din si inspre sfera notiunii-notiunilor: Strain-straini; strainatate-strainatati. Nu-mi poate fi decat jena
Dar nu poti sa te rogi numai acasa si sa spui: N-am nevoie de biserica, fiindca eu sunt in relatie cu Dumnezeu numai personal. Trebuie sa te duci la biserica, pentru ca numai acolo te poti intalni cu toti in starea cea mai inalta pe care ne-o putem imagina, a comuniunii intre oameni. Niciodata in...
Cuvantul ispita are un dublu sens, cel putin din punct de vedere teologic. Mai intai are un sens inocent: incercare, proba la care te supui sau la care esti supus deseori de Dumnezeu. Asa se talcuieste in mod corect rostirea
In iudaism conceptia despre individ si comunitate are la baza doua principii fundamentale. Un prim principiu, de importanta deosebita pentru intelegerea omului in Vechiul Testament, este faptul ca Dumnezeu la creare a dat fapturii mainilor sale
Rugaciunea e modul nostru de a sta de vorba cu Dumnezeu. Vorbind si intre noi, ne adresam si noi cereri unii altora, dar acestea sunt rugaminti. Rugaciuni ii adresam numai lui Dumnezeu si celor binecuvantati de El a fi mijlocitori: Maicii Domnului, ingerilor si tuturor sfintilor.
Incepand de astazi, vreme de doua zile, Institutul Teologic Romano-Catolic din Iasi si Confederatia Caritas organizeaza Simpozionul International intitulat Omul si Piata. Deschiderea sesiunilor de prezentare a lucrarilor participantilor va avea loc astazi
Eram in curte la manastirea Barnova; si apare un alt om. Stefan il chema. Se cam tinea de spate. Eu, cand l-am vazut, i-am zis: "Ce faci, omule? Cam miroase a coliva, a scanduri. Ce-i cu matale? Ce-i cu atitudinea asta? Fii mai drept, mai batos, ca doar suntem crestini, avem pe Hristos in noi".
Constiinta unei caderi care l-a coborat pe om la un nivel de existenta diferit de cel pentru care se simte creat nu tine numai de traditia iudeo-crestina. Este o constiinta umana universala care se exprima in mituri si simboluri in aproape toate religiile
Rugaciunea il elibereaza pe om, il degajeaza de natura exterioara si de sine insusi. In acest fel ea tine sufletul deschis catre Dumnezeu ca Persoana. Cel ce nu se roaga ramane rob, inchis in mecanismul complex al naturii exterioare si al inclinatiilor patimilor sale
Mantuirea omului in Biserica, intelesurile, etapele si conditiile ei 1. Intelesurile mantuirii Termenul principal folosit de Sfanta Scriptura si de Traditia Bisericii pentru scopul si rezultatul operei lui Hristos cu privire la om este acela de "mantuire". Cuvantul acesta este folosit de vreo
Daca un cercetator venit dinspre aria ortodoxa a crestinismului este izbit, dincolo de unitatea substantiala a acestora, de evolutia in timp - din Evul mediu pana in modernitate - a ideilor despre om influente in catolicismul roman, si mai ales de jocul dintre accentele naturaliste
Centrul conceptiei veterotestamentare a creatiei il constituie dependenta tuturor fiintelor de Yahve. Creatia este o activitate continua de care omul isi da seama cu recunostinta. Lucru adevarat nu numai in ce priveste grija lui Dumnezeu fata de individ
Este intrebarea fireasca pe care si-o pune omul mai putin familiarizat sau deloc familiarizat cu adevarurile credintei noastre ortodoxe. Dar este si intrebarea care i se pune credinciosului nostru de catre un semen al sau care nu impartaseste aceeasi credinta religioasa
In scrierile Sfantului Maxim gasim intretesute ambele aspecte pe care le-am remarcat la predecesorii sai. In comentariul sau la Rugaciunea Domneasca ofera, pe de o parte, o interpretare extinsa a pasajului de la Gal. 3- 28, in care ni se spune clar ca expresia parte barbateasca si parte femeiasca...
Distinctia intre sexe isi are originea in natura, dar nu se identifica cu natura, asa cum nu se identifica nici cu ipostasul omului. Este si aceasta una din energiile naturii, unul din modurile in care este activata realitatea existentiala a naturii, caracterul unic, neasemanat si irepetabil