Manastirea Suprasl

Manastirea Suprasl

Manastirea Suprasl, cunoscuta sub denumirea de "Manastirea Buna Vestire Suprasl", este o manastire ortodoxa din Polonia. Manastirea a avut de intampinat foarte multe greutati si schimbari pana sa ajunga din nou manastire ortodoxa si loc de adunare in rugaciune a mai bine de un milion de crestini-ortodocsi din Polonia.

In anul 1498, voievodul de Nowogrodek, Alecsandru Chodkiewicz, ajutat de arhiepiscopul de Smolensk, Jozef Sultan, ajuns mai apoi mitropolit de Kiev, au inceput a intemeia o manastire, langa castelul voievodal de la Grodek. Aici au fost adusi calugari din Kiev, insa pentru lipsa linistii si a retragerii necesare, s-a simtit nevoia cautarii unui alt loc pentru intemeierea manastirii dorite.

Despre calugarii ramasi se spune ca ar fi aruncat o cruce in apa raului si, dupa multa rugaciune, au hotarat ca unde vor gasi crucea oprita, acolo se vor opri si ei, spre a ridica manastirea. In anul 1500, cand s-a petrecut aceasta, crucea a fost aflata in regiunea Suchy Grad, zona indepartata de zgomotul lumii si de agitatia localitatilor, inconjurata de rauri si de mlastini. Aici s-au pus bazele Manastirii Suprasl.

In anul 1501 calugarii vor ridica prima biserica a manastirii, pe care o vor inchina Sfantului Ioan Teologul, in amintirea tatalui voievodului Alecsandru, cneazul Ivan, luat prizonier de tatari si omorat. Prima biserica va fi ridicata din lemn, asemenea si celorlalte chilii si dependinte.

In acelasi an au inceput lucrarile si la cea de-a doua biserica a manastirii, mult mai mare si din caramida, care va fi inchinata Bunei Vestiri. Aceasta va avea inaltimea de 28 de metri, imbinand armonios stilul local gotic, cu cel bizantin, specific Ortodoxiei. Imensa cladire a fost terminata in numai opt ani, iar pictura extraordinara in fresca a fost lucrata de sarbul Nectarius.

Voievodul Alecsandru si arhiepiscopul ortodox Jozef au daruit noii biserici toate cele necesare cultului, cat si o minunata icoana a Maicii Domnului Indrumatoarea, copie fidela dupa icoana din Smolensk. Icoana Maicii Domnului de la Suprasl, asezata in Biserica Buna Vestire, a fost impodobita cu pietre pretioase de nenumaratii pelerini care au primit mangaiere inaintea ei.

Primul staret al manastirii a fost Serghie Kimbar, datorita lui obtinandu-se fondurile necesare extinderii semnificative a complexului monahal. In anul 1532 s-a ridicat cea de-a treia biserica din Manastirea Suprasl, fiind inchinata Invierii Domnului si asezata deasupra osuarului manastirii. Totodata au mai fost ridicate si o serie de ateliere de pictura si de copiere a manuscriselor. In anul 1645, numarul manuscriselor din biblioteca manastirii se ridicau la un total de 600.

Cel mai renumit si valoros manuscris pastrat in manastire este "Codexul de la Suprasl" sau "Codex Suprasliensis", datand din secolul al XI-lea, scris pe piei de oaie si continand fragmente din opera Sfintilor Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare, Epifanie al Ciprului si Fotie, patriarhul Constantinopolului. Alaturi de acesta se mai pastreaza si alte asemenea comori, precum: copii dupa "Cronica din Kiev" si "Cronica din Nowogrodek", "Cosmografia lui Kosma Indykoplow", etc.

Egumenul Serghie Kimbar a fost numit arhimandrit, iar manastirea a fost vazuta drept lavra si puternic centru cultural religios ortodox. In anul 1582, manastirea era indrumata de patriarhul Serbiei si al Bulgariei, Gabriel, iar in anul 1589 aceasta a fost vizitata de patriarhul ecumenic de Constantinopol, care a ridicat-o la rangul de stavropighie a Patriarhiei Ecumenice.

Tatal ctitorului a fost folosit de mitropolitul uniat Hipacjusz Pociej, drept prilej de a pune pe seama lui o scrisoare falsa, adresata papei Sixt al IV-lea, in care se cerea unirea cu Roma. Staretul de atunci al manastirii, Ilarion Masalski, va scrie si el un document aspru impotriva mitropolitului cel viclean, semnat de toti calugarii de la Suprasl. La final, mitropolitul uniat era numit eretic, iar manastirea se intarea si mai mult in cultul, dogmele si traditiile ortodoxe.

Drept urmare, in ziua de 19 ianuarie 1602, mitropolitul uniat apeleaza la puterea regelui Sigismund al III-lea, care il va exila pe staretul ortodox. Fiul ctitorului manastirii, anume Ivan Hieronim, a fost cel care l-a ajutat pe staret sa se intoarca in manastire, chiar daca abia dupa patru ani de exil. Desi nascut ortodox si ajuns catolic, tanarul a dorit sa ramana neschimbata dorinta tatalui sau, anume aceea de a se sluji ortodox in Manastirea Suprasl.

In anul 1635, cand arhimandritul Samuel Senczylo a fost obligat sa semneze niste acte catolice, Manastirea Suprasl a fost preluata de ordinul uniat al basilienilor. Intre anii 1635-1655, o mare parte dintre cladirile manastirii au fost reconstruite sau redecorate, avand drept intentie schimbarea stilului ortodox. Locuinta arhimandritului (staretia) a fost complet demolata si reconstruita in stil renascentist, au fost amenajate gradini italiene si a fost ridicata o clopotnita in stil baroc. Biserica cea mare a manastirii a fost complet schimbata, frescele acesteia fiind acoperite cu tencuiala.

In anul 1809, printr-un decret al tarului, episcopia uniata aflata in zona anexata de Rusia, in anul 1807, a fost desfiintata, Manastirea Suprasl iesind de sub autoritatea aceleia. Cu toate acestea, lucrurile nu au stat bine, caci autoritatile au confiscat pamanturile si proprietatile lacasului monastic, iar cladirile acesteia au fost ocupate de armata, in incinta fiind amenajat un spital militar.

Abia in anul 1824, manastirea a fost preluata iarasi de Biserica Ortodoxa. Cu aceasta ocazie, calugarii au mai construit inca trei biserici: Sfantul Pantelimon (1875), Sfantul Ioan Teologul (1888) si Sfantul Jerzy (1901).

lucrurile au mers bine pana cand Polonia si-a recapatat independenta. Astfel, manastirea a inceput iarasi a fi amenintata de desfiintare sau distrugere. In anul 1915, calugarii de la Suprasl s-au vazut fortati sa fuga in Rusia. Icoana Maicii Domnului Indrumatoarea se va pierde, fiind ratacita in Rusia, cand calugarii sunt alungati din manastirea lor. Astazi, in manastire exista o alta copie a icoanei Indrumatoarea, de data mai recenta.

In anul 1919, autoritatile poloneze au decis ca in cladirile manastirii sa functioneze o scoala cu profil agricol, in Biserica Sfantul Ioan Teologul sa fie amenajata o sala de sport si restul sa fie cedat ordinului catolic salezian.

La inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial, armata rusa a transformat complexul monahal intr-un adevarat camp de lupta, apoi a infiintat, in Biserica Buna Vestire, un atelier de fierarie, in timp ce Biserica Sfantul Ioan Teologul a devenit bucatarie si sala de mese.

In anul 1941, regiunea in care se afla manastirea a fost ocupata de armata nazista, care a permis reluarea vietii monahale la Suprasl. O parte dintre monahi s-au intors din Rusia pentru a participa la refacerea complexului monastic. Din pacate, insa, la retragerea trupelor germane din zona, Biserica Buna Vestire a fost aruncata in aer.

Mai apoi, catolicii au ocupat Biserica Sfantul Pantelimon, iar nenumarate tensiuni au fost facute asupra calugarilor ortodocsi ramasi in manastire, astfel incat ordinul salezian a ocupat iarasi asezamantul.

In anul 1957, autoritatile au decis demolarea Bisericii Sfantul Ioan Teologul. Dupa aproape un an de eforturi, lacasul le-a fost oferit locuitorilor ortodocsi ai regiunii, care l-au restaurat si l-au redat cultului pe 9 octombrie 1958.

 

Complexul monastic de la Suprasl, aflat intr-un proces avansat de degradare, a fost cedat cu mare greutate Bisericii Ortodoxe, fiind nevoie de sapte ani de procese pentru ca si cimitirul si osuarele monahilor adormiti intru Domnul sa fie luate din nou in posesie. Astfel, abia in ziua de 13 decembrie 1989, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Polonia a decis reinfiintarea oficiala a Manastirii Suprasl.

Manastirea Suprasl pastreza astazi numai trei biserici: Sfantul Ioan Teologul, Sfantul Mucenic Jerzy si Buna Vestire, aceasta din urma fiind in plin proces de reconstructie. Anual, in ziua de 10 august, curtea manastirii si imprejurimile devin neincapatoare, cu aceata ocazie facandu-se praznuirea icoanei Maicii Domnului Indrumatoarea.

Teodor Danalache

 

Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2012

Vizualizari: 2494

Voteaza:

Manastirea Suprasl 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact