Poetul, Pelerin pe Calea Luminii

Poetul, Pelerin pe Calea Luminii

POETUL – UN PELERIN PE CALEA LUMINII

(cronică de Ana Dobre) 

În Pelerin pe Calea Luminii – 101 sonete creștine (Editura Libris Editorial, Brașov 2019), Maria Filipoiu transpune în haina lirică experiența personală relevată în relația spirituală cu Dumnezeu. Spiritualitatea învăluie în aura ei, tot ce atinge poeta, lucrurile se transfigurează, învăluind viața cu lumina binefăcătoare a credinței. Atitudinea poetei nu oscilează nicio clipă în afirmarea credinței. Nicio îndoială nu-i traversează sufletul, nici conștiința.

Maria Filipoiu nu camuflează sacrul în profan. Lumina care călăuzește căutarea febrilă a absolutului divin înseamnă acceptarea sacului ca permanentă hierofanie și teofanie. Aceste revelații pun sufletul însetat de plenitudinea veșniciei în armonia credinței, îl transcend, depășind clipa profană secularizată. Omul are, astfel, șansa de a intra în vibrația înaltă a spiritului, pentru comuniunea de taină cu Dumnezeu. Gândul devine rugăciune în clipele profane, despre care Victor Hugo scria: „Sunt clipe în care oricum ar sta trupul, sufletul e în genunchi” (Victor Hugo). Rugăciunea capătă contur într-o viziune similară în gândurile decelate și intuite de Maria Tereza: „Rodul liniștii este rugăciunea,/ Rodul rugăciunii este credința,/ Rodul credinței este iubirea,/ Rodul iubirii este bucuria de a fi cu folos, / Rodul bucuriei de a fi cu folos este pacea.”

În durata decupată din timpul ce i s-a dat, omul este un pelerin aflat pe drumul destinului oferit, în căutarea Luminii lui Dumnezeu, către perfecțiunea absolută, condiție sine qua non, a regăsirii de sine. Aflarea drumului bun este esențială, așa cum spune Lewis Caroll: „Dacă o iei pe oriunde, s-ar putea să greșești.” Despre Maria Filipoiu se poate spune că nu admite posibilitatea unei greșeli, crezând că aceasta poate fi evitată să nu devină păcat. Limpezimea sufletului său respinge întortochelile spiritului omenesc, apăsat dostoievskian de patimi grele.

Credința poetei ferește de aceste apostazii, iar sonelele ei reprezintă pledoarie în aflarea drumului bun, învăluit în lumina divină. (…)

Poeta însăși se definește ca un Pelerin pe Calea Luminii: „Pe Calea Luminii, Doamne Iisuse/ Voi veni să-mi dai binecuvântare/ Pe creștetul troienit de ninsoare,/ Că primăverile îmi sunt apuse…”, confesându-se și mulțumind în „sonet de binecuvâtare”.

Scriitorul – ipostază a Creatorului – este un ucenic al Său, repetând demiurgic gestul desprinerii și separării luminii din haos, a ființei din neființă, a timpului din netimp.

„Eu nu pot fi poet prin legea firii,/ Când scriu ce îmi dictează conștiința./ A Creatorului este voința,/ Pe file să-mi așez rodul gândirii.”
Creația poetei este modul personal de a-și manifesta recunoștința: „De poezie mi-am legat credința/ Și-am pus-o în lăcașul mânăstirii/ Cu gândul scris pe lacrima privirii,/ Să-mi vadă Dumnezeu recunoștinta.// În spic de gând se răscoace prescură,/ Când lacrima umple condeiul de tuș,/ Pentru Cuvântul din Sfânta Scriptură.// Voi duce ofrande-n mâinile căuș/ Din raza minții, ce-n ochi lasă zgură,/ Divinității, pe-al Golgotei urcuș.”

Versurile Mariei Filipoiu sunt sentimente concrete, clare și cu limpezimi aurorale, mesajul desprinzându-se în frazări luminoase, ca-n picturile naive, pentru ca cititorul care împărtășește cu poeta același miracol, să se regăsească în Lumina binefăcătoare și eliberatoare a credinței.
Scriindu-și confesiunile în cele – 101 sonete creștine – poeta reflectă echilibru, mădură și rigoare, dar nu urmărește să facă prozeliți, să smulgă suflete din ghena păcatului. Singura ei opțiune este de a se mărturisi pe sine cu o solemnitate naturală în febrilitatea căutării care-i transcende viața și-i relevează sensul călăuzitor al Luminii. Uneori, fraza poetică are întortocheli arhaice și arhaicizate, creând o muzicalitate sugestivă, ca un ecou de intonații bizantine, presupuse reverberații ale sufletului cantonate în sufletul omului arhaic, pe care Mircea Eliade îl considera superior omului modern, secătuit de tirania rațiunii. Invăluit de miracol, omul primitiv nu are nevoie de rațiune pentru a transcende minunea existenței, acceptând taina Unicului Dumnezeu – ta twan asi – „Unul este Totul, Totul este Unul”, reunind Înțelepciunea, Puterea și Iubirea în Sfânta Treime (Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt). Starea poetică a Mariei Filipoiu esta taina din rugăciune, prin comuniunea cu spiritul divin și universal, absolut și etern, ducând ecoul lirismului în sufletele eventualilor pelerini pe Calea Luminii. Din sonetele poetei se desprinde concluzia miracolului, că viața nu este doar o călătorie a pelerinului prin Valea Plângerii, ci șansa de a accede la Lumina inițială a Creatorului, prin taina Cuvântului dintâi învăluită în metafore revelatoare. Este concluzia spre care ne conduce poeta Maria Filipoiu.

*Cronică de Ana Dobre – critic literar la Uniunea Scriitorilor din România

*Publicată în revista de cultură: Banchetul, nr, 52-53-54 (aprilie-mai-iunie), paginile 197-198/ 2020
(apare sub egida USR), redactor-șef Dumitru Velea 
ISSN: 2501-1332
*Volumul „Pelerin pe Calea Luminii – 101 sonete creștine”

Autor Maria Filipoiu

Despre autor

Maria Filipoiu Poet Maria Filipoiu

Colaborator
159 articole postate
Publica din 13 Octombrie 2014

16 Iunie 2025

Vizualizari: 601

Voteaza:

Poetul, Pelerin pe Calea Luminii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact