Cuv. Mc. Marcu episcopul Aretuselor; Sf. Chiril diaconul

Patimirea Cuviosului Parintelui nostru Marcu, Episcopul Aretusiei, a lui Chiril diaconul si a altor mucenici

   

Despre patimirea Cuviosului Marcu, Episcopul Aretusiei, Sfantul Grigorie de Nazianz scrie in intaiul sau cuvant asupra uratului de Dumnezeu Iulian Paravatul (Apostatul) astfel:

   

Minunatului Marcu Aretusianul, cine nu stie ce i s-a intamplat? Si povestirile cele despre dansul, cine nu le pomeneste? Acela, in imparatia marelui Constantin, dupa stapanirea cea data atunci crestinilor, a stricat o capiste idoleasca si multime de popor de la ratacirea paganeasca la calea cea dreapta a mantuirii a povatuit, nu numai prin chipul cel fara de prihana al vietii, cat si prin frumoasa graire a vorbei.

   

Pentru aceasta a fost de demult in multa ura si manie la aretusienii cei iubitori de diavoli. Dupa aceea, schimbandu-se stapanirea crestineasca, iar puterea paganeasca incepand iarasi a creste si a se inviora, in acea vreme cumplita n-a scapat de mainile muncitorilor. Pentru ca multimea poporului cel iubitor de diavoli, desi o vreme si-a stapanit mania, dupa asemanarea focului ascuns in materie sau a unui rau oprit cu sila, insa, dobandind vreme potrivita, precum focul se aprinde si raul iese cu pornire, astfel mania si razbunarea cea neoprita a poporului a inceput a se intinde indata sub imparatul Iulian Apostatul (361-363).

   

Vazand Sfantul Marcu pe poporul aretusienilor, care se ridicase asupra lui, ca nimic bun nu gandeste, s-a hotarat sa fuga indata, nu pentru ca era cuprins de frica, ci ascultand porunca Domnului, prin care ni se porunceste a fugi din cetate si a da loc prigonitorilor.

Pentru ca, desi crestinii sunt tari, viteji si cu rabdare, li se cade a se ingriji pentru a lor mantuire si pe prigonitori a-i cruta, ca nu dintr-a lor vrajmasa rautate, de care sunt plini, lor insile mai mare pierzare sa-si inmulteasca.

   

Dar, vazand pe multi dusi si tirati pentru dansul, iar pe multi de cruzimea cea cumplita a muncitorului petrecand in primejdie sufleteasca, barbatul cel ales n-a suferit ca, pentru a lui fuga si pierzare, altii sa se primejduiasca. De aceea, mai bine si mai cu intelepciune sfatuindu-se in sine, s-a intors si de bunavoie s-a dat poporului si impotriva vremii celei cumplite a venit ca la un razboi. Deci, acolo ce fel de cruzimi nu erau? Ce fel de munca nu se scornea? Ca din cei ce navaleau asupra lui, fiecare aducea o deosebita munca asupra sfantului. Si mai ales se intaratau de vitejia sfantului si se maniau de barbatia lui in munci, socotind-o ca o defaimare a lor.

   

Se purta batranul cel sfintit, patimitorul cel de bunavoie, prin cetate inaintea tuturor, fiind cinstit pentru batranete, dar mai cinstit pentru viata sa imbunatatita. Deci era purtat prin cetate de toti, de oricare varsta si randuiala, si chinuit de toti, de barbati si de femei, de tineri si de batrani si de cati randuiau lucrurile poporului in cetate si cati erau insemnati cu orice cinste. Si tuturor una le era sarguinta: ca in manie si in cruzime unul pe altul sa se intreaca. Si toti socoteau a fi lucru mare ca sa-l impresoare cu multe munci si sa-l biruiasca pe tarele nevoitor batran, care se impotrivea la toata cetatea.

   

Deci, a fost tirat pe ulite, impins in noroi, adaugandu-i la munci dosadirea cu ocara, fiind tras de par si de celelalte parti ale trupului, de la copil la copil. Iar la locul cel de munca fiind spanzurat si impins, impungeau aceia vitejescul lui trup cu cutite si cu sulite, avand acea priveliste ca ris si jucarii. Si cu niste unelte de muncire picioarele lui le-au strapuns pana la oase, apoi cu ate de in foarte subtiri si foarte tari i-au desfacut unghiile. Dupa aceea, ridicandu-l gol sus intr-o cosnita, cu miere si cu grasime ungandu-l peste tot, la amiaza fiind arsita mare de soare, albinele si viespile il mancau.

   

Si, cu cat fericitul se topea de cumplitul zaduf al soarelui, cu atat mai cumplit patimea de impungerea albinelor si a viespilor. Iar, fiind batran cu anii, se arata tanar in acea nevointa de chinuire, neschimbandu-si stralucirea fetei sale, ci mai vartos avand o indulcire din muncile acelea si de muncitori isi batea joc. Inca si acest lucru vrednic de pomenire se povesteste despre dansul, ca se mangiia vazandu-se sus spanzurat pentru Hristos, iar pe aceia fiind jos. Si era cu atat mai sus de cei ce-l munceau, incat nici o durere nu simtea in sine, ca si cum ar fi fost altul, iar nu el patimind unele ca acelea. Si patimirea sa o socotea a fi slava, iar nu primejdie. Dar pe cine o priveliste ca aceea nu l-ar fi adus la umilinta, chiar de ar fi avut prea mica milostivire si iubire de oameni? Insa nu se putea aceea, de frica muncitorilor si mania imparatilor.

   

Asa rabdand sfantul pentru capistea cea risipita, n-a dat nici un ban muncitorilor pentru risipirea aceea, de unde se vede ca pentru dreapta credinta a rabdat niste munci ca acestea. Iar aretusienii au pus mare pret pe capistea cea risipita, cerand ca, ori tot pretul in aur sa le dea, ori iarasi capistea sa le-o zideasca. S-a vazut atunci sfantul pentru a sa dreapta credinta mai mult impotrivindu-se, nevrand sa savarseasca cele poruncite, caci prin rabdarea sa, incet biruindu-i, ei micsorau cate ceva din pretul acela, incat acum foarte putin cereau de la dansul, putand cu inlesnire sa le dea. Si cu impotrivire se certau intre dansii, incat unul se sarguia sa biruiasca, iar altul sa fie nebiruit. Adica inchinatorii de idoli voiau ca macar ceva din pretul acela sa le plateasca episcopul, iar el nici un singur ban nu voia sa le dea. Astfel s-a aratat ca el nu pentru aur, ci pentru buna credinta a intrat in nevointa patimirii.

   

Se vorbeste ca eparhul Aretusiei, macar ca era cu credinta elin, insa patimirile cele de multe feluri ale Sfantului Marcu neputand a le suferi, a zis catre imparat cu indrazneala: "Oare nu ne este rusine, o, imparate, ca sa fim mai pe urma decat toti crestinii? Ca nici pe un batran n-am putut sa-l biruim, cu toate felurile de munci chinuindu-l, si nici a-l birui nu este lucru cinstit. Oare nu este cea mai de pe urma rusine ca de la dansul sa ne ducem biruiti?" Cu acest fel de barbatie, eparhul si imparatul se rusinau. Iar tiranul aretusienilor ajunsese pana la atata groaza si rautate, incat intrecea pe toti, chiar si pe aflatorul si indemnatorul rautatii, pe diavol, il covarsea.

   

Si Teodoret zice ca aretusienii, vazand puterea cea tare a minunatului si Sfantului batran Marcu, s-au schimbat in blandete, minunandu-se de rabdarea lui cea atat de mare si, dezlegandu-l, l-au lasat liber. Apoi, ascultand cuvintele lui cele invatatoare, au invatat sfanta credinta si s-au facut cu totii crestini.

   

Iar despre Sfantul Chiril, diaconul, acelasi Teodoret povesteste astfel, zicand: Rautatea cea facuta de elini in Fenicia, cine poate s-o spuna fara de lacrimi? Caci in cetatea Iliopolis acel urat neam ce are de hotar Libanul, aducandu-si aminte de Chiril diaconul, care, pe cand imparatea Constantin, aprinzandu-se cu dumnezeiasca rivna, pe multi idoli ce se cinsteau in acea cetate i-a sfaramat, nu numai l-au ucis, ci, si pantecele lui taindu-l in bucati, pe cele dinauntru au indraznit a le musca cu dintii de manie.

   

Insa nu a fost tainuita fapta aceea de Atotstiutorul Dumnezeu, ci au luat vrednica pedeapsa pentru rautatile lor. Caci, cati au indraznit a face aceea, toti pana la unul au cazut ucisi. Intai si-au pierdut limbile, pentru ca s-au ranit si, putrezind in gura, au cazut, iar la sfarsit orbind toti de vederea ochilor; deci, cu niste primejdii ca acestea s-a aratat puterea dreptei credinte celei adevarate. Iar in Ascalon si in Gaza, cetatile Palestinei, mai intai la barbatii cei impodobiti cu cinstea preoteasca, apoi si la femeile si fecioarele cele sfintite lui Dumnezeu, spintecandu-le pantecele, le-au umplut cu orz si le-au aruncat la porci spre mancare. O muncire fara de omenie ca aceea au facut. Deci, sfintilor mucenici li s-au pregatit cununile biruintei in imparatia lui Hristos, iar muncitorilor vesnica munca in iad, care ii va apuca pe ei cu rasplatirea dreapta a adevaratului Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, Caruia I se cuvine slava, in veci. Amin.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 1679

Voteaza:

Cuv. Mc. Marcu episcopul Aretuselor; Sf. Chiril diaconul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact