Sf. Ier. Grigorie Teologul; Sf. Ier. Bretanion de Tomis

SF. GRIGORIE DE NAZIANZ (TEOLOGUL)

Se naste la Arianz, aproape de Nazianz, pe la 329-330, ca fiu al episcopului Grigorie si al Nonei. Are un frate, Cezar, medic invatat, si o sora Gorgonia. Face studii la Cezareea Capadociei, unde-l cunoaste pe viitorul sau prieten Sf. Vasile, apoi la Cezareea Palestinei, la Alexandria si in fine la Atena.

Viata lui de student o gasim pe larg in operele sale autobiografice: Despre viata sa si Necrolog la moartea Sf. Vasile.

Se intoarce in patrie unde e botezat. E chemat de Sf. Vasile la manastirea sa, in Pont. Aici lucreaza cu prietenul sau la alcatuirea primei Filocalii. Grigorie e plin de dorul de a se face monah, insa cei din Nazianz au nevoie de ajutor in ale episcopiei. In 361 e hirotonit preot, impotriva vointei sale, fugind dupa aceasta, in Pont, la Sf. Vasile, de unde revine dupa staruintele tatalui sau.

In 371, este facut de Sf. Vasile episcop de Sasima, pentru a rezista lui Antim de Tiana. Sf. Grigorie nu.s-a dus la Sasima, probabil niciodata, atat pentru ca o asemenea misiune l-ar fi stingherit in dorurile sale dupa viata contemplativa, cat si pentru ca localitatea Sasima i se parea insuportabila. In anul 374, dupa moartea tatalui sau si a mamei sale, Sf. Grigorie se retrage in manastirea Sf. Tecla, la Seleucia, in Isauria. La staruinta unei delegatii de ortodocsi venite de la Constantinopol, in 378, dupa moartea imparatului Valens, si la indemnul Sf. Vasile, Sf. Grigorie pleaca in 379 la Constantinopol spre a regrupa si reface Biserica Ortodoxa de acolo. In capela aceasta, numita in mod simbolic, Invierea, Sf. Grigorie a rostit cele cinci Cuvantari teologice, care i-au adus, mai tarziu, numele de Teologul.

Munca lui, virtutile lui de monah cu viata severa, succesele lui misionare contra ereticilor au dus la instalarea lui oficiala ca episcop al cetatii de catre insusi imparatul Teodosie, la 27 noiembrie 380. Sinodul II ecumenic, care se deschide in mai 381 la Constantinopol, confirma alegerea Sf. Grigorie ca episcop de Constantinopol si el fu instalat de Meletie al Antiohiei. Dupa moartea acestuia, care surveni intre timp, Sf. Grigorie fu chemat la presedintia sinodului, probabil gratie prestigiului sau crescand sau gratie Canonului 3 al acestui sinod, care prevedea primatul de onoare al episcopului de Constantinopol.

Sosirea episcopilor egipteni si macedoneni intarziati a pus problema canonicitatii alegerii Sf. Grigorie. I s-a reprosat ca el era deja episcop de Sasima. Sf. Grigorie si-a dat demisia si, dupa o cuvantare de ramas bun catre Biserica din Constantinopol, a plecat, in iunie 381, in Capadocia. A venit la Nazianz, unde a condus catva timp treburile episcopiei, inca vacanta. Dupa ce, in 383, a hirotonit aici ca episcop pe o ruda a sa, Eulalius, Sf. Grigorie se retrase la locul sau natal, Arianz, unde si-a petrecut ultimii ani ai vietii in rugaciune, studiu si creare de poezii.

A murit probabil la 389 sau 390, in varsta de aproximativ 60 de ani.

Biserica Ortodoxa praznuieste pe Sf. Grigorie Teologul de doua ori pe an: singur la 25 ianuarie si impreuna cu Sfintii Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur la 30 ianuarie.SFANTUL IERARH BRETANION (VETRANION) 

Era de origine capadocian. A ocupat scaunul Episcopiei Tomisului prin anul 360.

Date despre acest episcop avem de la Sozomen si Teodoret al Cirului. Astfel, Sozomen vorbeste de vizita Imparatului arian Valens (364-378) la Tomis, In anul 369, pe cand se Intorcea dintr-o expeditie Impotriva gotilor. Autorul spune In "Istoria sa bisericeasca" ca Imparatul a intrat In biserica episcopala si a cerut episcopului Vetranion sa intre In comuniune cu arienii pe care Ii simpatiza, si sa slujeasca Impreuna cu ei. Marele episcop a aparat dreapta credinta si "a vorbit Imparatului cu Indrazneala despre hotararile celor 318 Sfinti Parinti de la Sinodul I de la Niceea (325) Impotriva lui Arie, pe care nu le putea calca".

Teodoret, episcopul Cirului, spune si el: "Iar Vetranion, fiind Impodobit cu tot felul de virtuti si Incredintandu-i-se sarcina de arhiereu peste cetatile din toata Scitia (Dacia Pontica), si-a Inflacarat cugetarea cu ravna si a Infruntat stricarea Invataturilor dreptei credinte si faradelegile comise de Valens Impotriva dreptcredinciosilor."

Sfantul Vetranion este considerat de unii teologi autorul "Scrisorii Bisericii Gotiei (Daciei Traiane) catre Biserica din Capadocia ." care a Insotit moastele Sfantului Sava Gotul. El a contribuit Impreuna cu guvernatorul Daciei Pontice, Iunius Soranus, la transportarea moastelor Sfantului Mucenic Sava Gotul din Dacia la Cezareea Capadociei.

 

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 640

Voteaza:

Sf. Ier. Grigorie Teologul; Sf. Ier. Bretanion de Tomis 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact