NU ORICINE POATE PARI PE EPISCOP - 6 sin. II ec.

Deoarece unii voind a tulbura si a rasturna buna randuiaia bisericeasca, cu vrajmasie si cu clevetire (in mod calomnios) plasmuiesc oare-cari pricini impotriva episcopilor ortodocsi care ocarmuiesc bisericile, nimic altceva urmarind decat a pata buna cinstire a preotilor si sa puna la cale tulburari intre credinciosii pasnici (popoarele pasnice), - din aceasta pricina i-a parut sfantului sinod al episcopilor intruniti la Constantinopol ca sa nu se mai primeasca invinuitorii fara cercetare si nici a ingadui tuturor sa faca pari contra celor care pastoresc bisericile, dar nici a-i inlatura pe toti. Dar daca cineva i-ar aduce episcopului vreo invinuire proprie, adica aparte (particulara), ca unul care a fost pagubit sau pentru ca ar fi suferit altceva impotriva dreptatii de la acela (de la episcop), la invinuirile de acest fel sa nu se cerceteze nici fata (persoana) paratului, nici legea (religia) lui. Caci in orice chip, se cade ca si cugetul (constiinta) episcopului sa fie slobod (usurat) si ca si cel ce zice ca a fost nedreptatit sasi dobandeasca drepturile, ori de ce lege (religie) ar fi el. Iar daca invinuirea adusa episcopului ar fi bisericeasca, atunci trebuie sa se ispiteasca (cerceteze) fetele (persoanele) paratorilor, pentru ca mai intai sa nu se ingaduie ereticilor a face pari impotriva episcopilor ortodocsi pentru lucruri bisericesti. Iar eretici numim pe cei ce de demult au fost indepartati din Biserica si pe cei ce dupa aceea au fost dati anatemei de catre noi, iar pe langa acestia si pe cei ce prefacandu-se ca marturisesc credinta cea sanatoasa, s-au facut schismatici si se aduna impotriva epis-copilor nostri canonici.
Apoi si daca vreunii dintre cei ai bisericii ar fi osanditi mai inainte pentru oarecare pricina si azvarliti (lepadati, dati ana-temei), sau afurisiti (excomunicati) fie din cler, fie din starea laica, nici acestora sa nu le fie ingaduit sa parasca pe episcop inainte de a se fi dezbracat (curatat) mai intai de propria lor invinuire. De asemenea, si cei ce se gasesc suh invinuirea pornita mai dinainte sa nu fie primiti la para episcopului sau a altor clerici inainte de a se dovedi pe ei nevinovati de invinuirile aduse lor. Iar daca vreunii nu ar fi nici eretici, nici afurisiti (excomunicati, neimpreunati cu Hristos), nici osanditi sau parati mai inainte pentru oarecare faradelegi (infractiuni), si ar zice ca au oarecare para bisericeasca impotriva episcopului, sfantul sinod porunceste ca acestia sa-si infatiseze mai intai parile lor la toti episcopii eparhiei (mitropoliei) si inaintea acestora sa dovedeasca invinuirile in acele pricini. Iar daca s-ar intampla ca episcopii din eparhie (mitropolie) sa nu fie in stare a indrepta invinuirile aduse episcopului, atunci ei sa mearga la sinodul mai mare al episcopilor diecezei aceleia, chemati impreuna (convocati) pentru pricina aceasta, dar para sa nu se ia in seama (retina) mai inainte, pana ce ei (acuzatorii) nu vor accepta in scris sa fie pedepsiti cu aceeasi pedeapsa daca la cercetarea lucrurilor s-ar dovedi ca au clevetit (calomniat) 34, 37, 74, 75 ap.; 9, 17, 19, 21 sin. IV ec; 8 Trul.; 14, 15, 20 Antioh.; 40 Laod.i 4 Sard.; 8, 10, 11, 12, 15, 18, 19, 59, 104, 107, 128, 129, 130, 132 Cartag.; 13 sin. I-II; 9 Teofil Alex.
pe episcopul parat. Iar daca cineva, nesocotind cele statornicite dupa cele aratate mai inainte, ar indrazni sa supere urechile imparatesti sau judecatoriile carmuiturilor lumesti, sau sa tulbure sinodul ecumenic, lipsindu-i de cinstire pe toti episcopii diecezei, unul ca acesta nicidecum sa nu fie primit la para, ca unul care a defaimat canoanele si a stricat buna randuiala bisericeasca.

15 Mai 2009

Vizualizari: 730

Voteaza:

NU ORICINE POATE PARI PE EPISCOP - 6 sin. II ec. 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact