DESPRE CITIREA CATISMELOR CUM TREBUIE SA SE CITEASCA IN TOT ANUL (de la duminica tomii (antipasha) si pina la odovania Inaltarii Cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului)

Capitolul 19

DESPRE CITIREA CATISMELOR CUM TREBUIE SA SE CITEASCA IN TOT ANUL (de la duminica tomii (antipasha) si pina la odovania Inaltarii Cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului)

Incepem sa citim Psaltirea asa: In simbata saptaminii celei Luminate, seara citim prima Catisma: Fericit barbatul... iar duminica, la Utrenii, Catisma a doua si a treia. Iar a saptesprezecea Catisma in aceasta duminica nu o citim pentru ca se canta Polieleul. Iar in celelalte zile ale Invierii cind nu se canta Polieleu.

La Utrenii citim Catisma a saptesprezecea cu Troparele ei. (Soborul ingeresc s-a mirat... si celelalte). Iar daca se va intimpla intr-o duminica vreun Praznic Dumnezeiesc sau al Nascatoarei de Dumnezeu sau al vreunui Sfant atunci se citesc cate doua Catisme, apoi Polieleul si dupa Stihirile marimurilor, necantand Slava... Si acum... si Troparele. Cintam Troparele: Soborul ingeresc... si celelalte si dupa Ectenie, Sedealna Praznicului sau a Sfantului.

Iar duminica seara in tot anul nu se citeste Psaltirea iar daca se va intimpla vreo Praznuire atunci cind cintam: Fericit barbatul... Slava... cea dintii.

Luni la Utrenie, Catisma a patra si a cincea si la Vecernie Catisma a sasea.

Marti la Utrenie, Catisma a saptea si a opta, la Vecernie Catisma a noua.

Miercuri la Utrenie, Catisma a zecea si a unsprezecea, la Vecernie, Catisma a doisprezecea.

Joi dimineata Catisma a treisprezecea si a paisprezecea, la Vecernie, Catisma a cinsprezecea.

Vineri dimineata, Catisma a nouasprezecea si a douazecea, la Vecernie, Catisma a optsprezecea. Simbata dimineata, Catisma a saisprezecea si a saptsprezecea iar la Miezonoptica luni, marti, miercuri, joi si vineri in tot anul citim Catisma a saptesprezecea (Fericiti cei fara de prihana...) iar simbata la Miezonoptica totdeauna citim Catisma a noua. (Tie se cuvine cintare Dumnezeule...).

Iar de la Odovania Praznicului Inaltarii Cinstitei Cruci, din ziua a douazeci si doua a lunii septembrie pina la ziua a doua a lunii decembrie incepem sa citim Psaltirea asa: Simbata la Vecernie, Catisma intii: Fericit barbatul. Duminica la Utrenie, Catisma a doua si a treia. Punem acum si Polieleul - Psalmul 134, adica (Laudati numele Domnului), si 135 (Marturisiti-va Domnului ca este bun !). Si indata punem Troparele: Soborul ingeresc... si celelalte. Si Ipacoiul glasului.

Iar daca se va intimpla un Praznic Domnesc sau al Nascatoarei de Dumnezeu sau al oricarui Sfant care se praznuiste, atunci duminica dupa Psalmi (Laudati numele Domnului si Marturisiti-va Domnului ca este bun) cantam Marimurile Praznicului si Psalmii cei alesi si apoi indata Troparele: Soborul ingeresc... si celelalte si Sedealna Praznicului.

Luni dupa Inaltarea Cinstitei Cruci dimineata spunem Catisma a patra si a cincea si a sasea iar seara, in toata perioada, citim Catisma a optsprezecea.

Marti dimineata citim Catisma a saptea, a opta si a noua.

Miercuri - a zecea, a unsprezecea si a doisprezecea.

Joi dimineata, Catisma a treisprezecea, a paisprezecea si a cinsprezecea.

Vineri dimineata Catisma a nouasprezecea si a douazecea.

Sambata dimineata Catisma a saisprezecea si a optsprezecea, iar daca se va intampla in aceste zile sa fie vreo praznuire in care se citeste dimineata cate trei Catisme atunci citim la Utrenie, cite doua Catisme iar a treia cea de rand o citim la Vecernie.

Pentru ca in toate Tipicile cele cunoscute din ziua a 22-a a lunii septembrie se porunceste sa se inceapa a se citi la Utrenii trei Catisme. Iar aici din duminica de dupa Inaltarea Cinstitei Cruci care este cu cuviinta, ca incepand de duminica sa se inceapa a se citi Psaltirea. Deci chiar daca va fi mai inainte de data de doua decembrie sau dupa aceasta data ziua duminicii, atunci de fiecare data incepand de luni se pun cite trei Catisme.

Iar din ziua a doua a lunii decembrie si pina in ziua a paisprezecea a lunii ianuarie pina la Odovania Praznicului Aratarii Domnului, a Botezului, citim din nou Psaltirea la fel cum s-a citit incepand cu Duminica Tomii - cate doua Catisme dimineata, iar la Vecernie a treia Catisma, care este cea de rand. Iar din ziua a cinsprezecea a lunii ianuarie pana sambata dinaintea Duminicii Fiului Risipitor, dimineata citim din nou cate trei Catisme, iar la Vecernie, Catisma a optsprezecea (Catre Domnul cind m-am necajit...). Iar cele doua saptamani de carne si de branza citim cate doua Catisme dimineata, iar la Vecernie, a treia Catisma, care este cea de rand, aceasta pentru o mica odihna a trupului. Iar in Duminica Fiului Risipitor si in duminica Lasatului Sec de Carne si a Lasatului Sec de Branza, la Utrenii, dupa Psalmii (Laudati numele Domnului... si Marturisiti-va Domnului ca este bun...) cantam dupa dansii si pe al treilea Psalm, Psalmul 136 (La riul Babilonului) cu cantarea Aliluia cantata frumos, apoi Troparele: Soborul ingeresc... si celelalte si Ipacoiul glasului.

Insemnare: Se cuvine a sti ca din aceasta Duminica a Branzei pina la Inaltarea Cinstitei Cruci nu se mai canta Polieleul, ci se canta numai in Privegherile Praznicelor celor Imparatesti si ale Sfintilor celor mari, care se praznuiesc. Iar dupa Odovania Inaltarii Cinstitei Cruci a Domnului si pina la Duminica Lasatului de Branza, inafara de dinainte de Praznuire si dupa Praznuire, sarbatoarea Nasterii Domnului Hristos si a Aratarii lui Dumnezeu (a Botezului) in bisericile ortodoxe cele mari, dar si in celelalte biserici de enorie in ziua Invierii, la Utrenie, se canta Polieleul. La fel se face si la manastirile cele mari.

Insemnare de Tipic pentru cum trebuie sa se citeasca Psaltirea in Sfantul si Marele Post

In saptamanile intai, a doua, a treia, a patra si a sasea in Sambata Lasatului Sec de Branza, la Vecernie, se pune Catisma intii (Fericit barbatul...), duminica dimineata - Catisma a doua si a treia. De asemenea si in celelalte duminici citim Catisma a saptesprezecea.

Luni dimineata punem Catisma a patra, a cincea si a sasea la Ceasul intai pentru ca nu avem Catisma, iar la celelalate Ceasuri, Catisma a saptea, a opta si a noua. La Vecernie, in toate aceste cinstite zile se citeste Catisma a optsprezecea (Catre Domnul cind m-am necajit...).

Marti la Utrenie, Catisma a zecea, a unsprezecea si a douasprezecea, la Ceasul intai avem Catisma a treisprezecea, la Ceasuri, avem Catismele a paisprezecea, a cinsprezecea si a saisprezecea.

Miercuri dimineata avem Catisma a nouasprezecea, a douazecea si prima Catisma, la Ceasul intai, avem Catisma a doua, la celelalte Ceasuri, avem Catismele a patra, a cincea si a sasea.

Joi dimineata avem Catisma a sasea, a saptea si a opta, la Ceasul intai, avem Catisma a noua, la Ceasurile celelalte avem Catismele a zecea, a unsprezecea si a douasprezecea.

Vineri dimineata avem Catismele a treisprezecea, a paisprezecea si a cinsprezecea, la Ceasul intai, nu avem Catisma, iar la celelalte avem Catismele a nouasprezecea si a douazecea, la Ceasul noua nu avem Catisma.

Sambata dimineata se pune Catisma a saisprezecea si a saptesprezecea si asa se implineste Tipicul Psaltirii.

Insemnare despre cum sa se citeasca Catismele in timpul saptaminii a cincea din Marele Post

Sambata seara se pune Catisma intai.

Dumnica dimineata - Catisma a doua, a treia si a saptesprezecea, iar la Vecernie, nu se pune Catisma.

Luni dimineata Catisma a patra, a cincea si a sasea, la Ceasul intai, nu se pune Catisma. La Ceasuri, se pune Catisma a saptea, a opta si a noua. Seara se pune Catisma a zecea.

Marti la Utrenie, se pune Catisma a unsprezecea, a douasprezecea si a treisprezecea, la Ceasul intai, se pune Catisma a paisprezecea. La Ceasuri, se pune Catisma a cinsprezecea, a saisprezecea si a saptezprezecea. La Vecerie, se pune Catisma a nouasprezecea.

Miercuri la Utrenie, se pune Catisma intai, a doua si a patra, la Ceasul intai, se pune Catisma a treia. La Ceasuri, se pune Catisma a patra, a cincea si a sasea. La Utrenie, se pune Catisma a saptea.

Joi la Utrenie, se pune Catisma a opta. La Ceasul intai, nu este Catisma, iar la Ceasuri se pune Catisma a noua, a zecea si a unsprezecea. La Vecernie, se pune Catisma a unsprezecea.

Vineri la Utrenie, se pune Catisma a unsprezecea, a paisprezecea si a cinsprezecea. La Ceasul intii, nu este Catisma, la Ceasuri, se pune Catisma a nouasprezecea si a douazecea. La Ceasul noua nu avem Catisma, iar la Vecernie, se pune Catisma a optsprezecea.

Nota: Cind se va intampla Praznuirea Bunei Vestiri a Prea Sfintei de Dumnezeu Nascatoarei in joia din saptamana a cincea, atunci Canonul cel mare se muta marti, iar Psaltirea se citeste asa :

Luni la Utrenie, se pune Catisma a patra, a cincea, a sasea, la Ceasul intai, se pune Catisma a saptea, la Ceasuri se pune Catisma a opta, a noua si a zecea. La Vecernie, se pune Catisma a unsprezecea.

Marti la Utrenie se pune Catisma doisprezecea, la Ceasuri, se pune Catisma a treisprezecea, a paisprezecea si a cinsprezecea. La Vecernie, se pune Catisma a saisprezecea, Catisma a nouapsrezecea, a douazecea si Catisma intai. La Ceasul intai,

Catisma a doua, la Ceasuri, se pune Catisma a treia, a patra si a cincea.

Joi la Utrenie, se pune Catisma a sasea, a saptea, a opta, la Ceasul intai se pune Catisma a noua, iar la Ceasuri se pune Catisma a zecea, a unsprezecea si a doisprezecea.

Vineri la Utrenie se pune Catisma a treisprezecea, a paisprezecea si a cinsprezecea; la Ceasul intai nu este Catisma, iar la Ceasuri se pune Catisma a nouasprezecea si a douazecea. La Vecernie, se pune Catisma a optsprezecea.

Sambata la Utrenie, se pune Catisma a saisprezecea si saptesprezecea si asa se incheie Tipicul Catismelor.

Insemnare despre cum sa se citeasca Catismele in Sfanta si Marea Saptamina a Patimilor

De retinut: In Saptamana Patimilor o singura data citim Psaltirea in biserica si aceasta o citim asa :

In Sambata lui Lazar, se pune Catisma intai. In Duminica Floriilor, la Utrenie, se pune Catisma a doua si a treia. Luni la Utrenie, se pune Catisma a patra, a cincea si a sasea, iar la Ceasul intai nu este Catisma. La Ceasuri, se pune Catisma a saptea si a opta, iar la Ceasul noua, nu avem Catisma.

La Vecernie, se pune Catisma a optsprezecea. Marti, la Utrenie, se pune Catisma a noua, a zecea si a unspreszecea, iar la Ceasul intai nu avem Catisma. La Ceasuri, se pune Catisma a doisprezecea si a treisprezecea. La Ceasul noua nu avem Catisma.

La Vecernie, se pune Catisma a optsprezecea. In miercurea cea mare la Utrenie, se pune Catisma a paisprezecea, a cinsprezecea si a saisprezecea, la Ceasul intai nu avem Catisma, iar la Ceasuri, se pune Catisma a nouasprezecea si a douazecea.

La Vecernie, miercuri, se pune Catisma a opstrezecea fara de metanii. Si dupa aceasta nu se mai citeste din Psaltire pina la Sambata Tomii, cu o singura exceptie - in Sambata cea Mare, la Utrenie, se pune Catisma a saptesprezecea cu Troparele ei in trei stari asa dupa cum este scris in Tipic.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact