SLUJBA SAMBETEI A VECERNIEI, A UTRENIEI SI A SFINTEI LITURGHII CAND CANTAM: (cand cantam Dumnezeu este Domnul !)

Capitolul 14 

SLUJBA SAMBETEI A VECERNIEI,  A UTRENIEI SI A SFINTEI LITURGHII CAND CANTAM: (cand cantam "Dumnezeu este Domnul !")


Vineri  seara  dupa  obisnuita  cantare  de  Stihuri  la  Doamne,  strigat-am,  cantam  Stihurile  Podobnice  ale Sfantului  din  Minei  pe  sase.  Slava...,  Samoglasnica  Sfantului,  daca  are,  iar  daca  nu  are  Slava...  Si  acum...  a Nascatoarei Invierii a glasului  celui de rand. La Stihoavna, Stihirile cele din Octoih, trei Mucenicine ale glasului: Slava...  Sfantului,  daca  are,  iar  daca  nu  are  Slava...  Si  acum...  a  Nascatoarei.  Dupa  aceea  urmeaza:  Acum slobozeste  si:  Sfinte  Dumnezeule  si  dupa  Tatal  nostru  Troparul  Sfantului:  Slava...  Si  acum...  a  Nascatoarei,  a glasului, care este de rand. Ectenia si Otpustul.

(Se cade a sti: ca de nu se va intampla o pomenire a vreunui Apostol sau a vreunuia dintre Sfintii cei mari sau a vreunui Sfant ce nu are Tropare: Dumnezeu este Domnul nu cantam, ci cantam: Aliluia pe glasul al doilea. Iar dupa cei sase Psalmi cantam: Dumnezeu este Domnul pe glasul Troparului Sfantului si Troparul (de doua ori). Slava... Si acum... a Nascatoarei Invierii cea dupa glasul Troparului Sfantului. Apoi  citim  Catisma  a  saisprezecea:  Zis-a  Domnul  Domnului  meu,  din  Octoih.  Si  dupa  citirea  aceasta  punem Ectenia si apoi Sedealna din Octoih, doua Mucenicine, intaia si a doua: Slava... Si acum... a Nascatoarei Invierii a glasului  care  este  de  rand  si  Citirea.  Dupa  aceasta  citim:  Fericiti  cei  fara  de  prihana...  apoi  Sedealna,  doua Mucenicie, a treia si a patra ale mortilor: Slava... Si acum... a Nascatoarei. Si iarasi se face Citirea si Psalmul 50 (Miluieste-ma Dumnezeule...) si cantam trei Canoane al Sfantului din Minei, cu Irmosul pe sase, Irmosul punandu-se de doua ori Troparele pe patru,  pentru ca aceasta se pune inainte totdeauna sambata.

Si dupa aceasta Canonul Sfantului al carui Hram poarta Biserica de patru ori din Octoih. Pentru ca, Canonul celor adormiti se canta vineri seara la Vecernie si impreuna cu Canoanele spunem si Cantarile lui Moise: Sa cantam Domnului... Dupa Cantarea a treia, Sedealna Sfantului din Minei: Slava... Si acum...a Nascatoarei. Dupa Cantarea a sasea, Condacul si Icosul Sfantului daca are,  iar daca nu are zicem al Sfantului al carui Hram il poarta Manastirea. Si citim Sinaxarul. Dupa Cantarea a noua vine Luminanda Sfantului daca are, apoi: Slava... a Octoihului, Si acum... a Nascatoarei, iar daca nu are Sfantul, Luminanda Octoihului: Celor ce peste cei morti si peste cei vii stapanesti... Slava... Si acum... Noi intru Tine ne laudam...La Laude, Stihirile Octoihului nu le cantam, ci le cantam pe cele de la Stihoavna si daca nu are Sfantul   Stihiri  la  Laude,  noi  spunem:   Tie Se Cuvine  Slava...   iar daca  cantam Stihirile Sfantului  la  Lauda atunci:  Tie Se Cuvine Slava...  nu mai spunem ci dupa Stihiri zicem:  Slava Tie Celui ce ne-ai aratat noua Lumina ...  Slava  intru  cei  de  sus  lui  Dumnezeu...  si  dupa  aceasta  Ectenia:  Sa  primim  Rugaciunile  noastre... 

Apoi  la Stihoavna cantam Stihirile Octoihului cele de la Laude, trei Mucenicime cu Stihirile lor cele obisnuite. Stihul intai: Umplutu-ne-am  dimineata...  Stihul  al  doilea:  Si  fie  lumina  Domnului...  iar  unul  din  Troparele  cele  patru  ale mortilor care este al Sfantului Ioan Damaschinul nu-l mai punem. Slava... Samoglasnica Sfantului daca are iar daca nu are Slava... Si acum... a Nascatoarei  Invierii. Iar Stihoavna sambetei se lasa fiindca numai la Utrenie, aceasta se canta adica, in Sambetele Postului.  In sambata a  doua, a treia  si a patra sau si  cand se canta  Aliluia,  si se canta Stihoavna  cu Stihurile  mortilor.  Apoi:  Bine  este  a  ne  marturisi  Domnului  si  Sfinte  Dumnezeule  cu  Rugaciunile Incepatoare si  dupa  Tatal  nostru,  Troparul  Sfantului,  Slava... Si  acum...  a  Nascatoarei  de la  sfarsitul  Utreniei  pe glasul  Troparului  Sfantului. 

Urmeaza  Ectenia  si  Ceasul  intii  si  Octpustul  apoi  urmeaza  La  multi  ani.  Iar  dupa sfarsitul acestuia obisnuita Litie in Naos dupa cum s-a scris mai-nainte. La Liturghie, fericirile Octoihului pe sase iar de are si Sfantul, la Liturghie atunci o punem si a Sfantului cintarea a treia de patru ori si a glasului Octoihului pe patru. Dupa Vohod zicem Troparele asa: mai-nainte Troparul Hramului de este Hramul Domnului Hristos sau al Nascatoarei  de Dumnezeu, apoi Troparul zilei: Apostolilor,  Mucenicilor si Proorocilor.  Si  dupa acestea Troparul Sfantului de rand si Condacul lui. Iara daca va fi un alt Sfant care are Tropar si Condac se zic si ale lui iar daca nu are  Tropar  si  Condac  nici  unul  dintre  Sfinti  atunci  noi  zicem  Troparele  zilei  pentru  cei  adormiti.  (Pomeneste Doamne ca un Bun), iar daca undeva ar cadea Hramul unui Sfant sau al unei Sfinte si Troparele Sfantului aceluia simbata  nu  le  spunem,  pentru  ca  toti  Sfintii  sunt  numiti  in  Troparele  zilei;  apoi  Slava...  Condacul:  Cu  Sfintii Odihneste... Si acum... Ca niste parga a firii.

O nota  de retinut: Iar daca  este Hramul  al  vreunui Sfant sau al  vreunei Sfinte, Troparele dupa Vohod le spunem  asa:  mai  intii  Troparul  zilei:  Apostolilor,  Mucenicilor  si  Proorocilor,  dupa  aceea  Troparul  si  Condacul Sfantului celui de rand, iar daca nu este: Pomeneste Doamne ca un Bun..., Slava... si, Cu Sfintii odihneste..., Si acum... Ca niste parga a firii...iar daca undeva va cadea  in timpul Hramului Hristos si al Nascatoarei de Dumnezeu afara de Inaintepraznuire si de dupa Praznuire il primim si pe acesta cu Condacele zilei ; Si acum...  Ca niste Parga a  firii,  iar  nu  Condacele  Hramurilor.  Pentru  ca  simbata  Hramurile  Domnului  Hristos  si  ale  Nascatoarei  de Dumnezeu se lasa. Numai daca   s-ar intimpla un Sfant mare atunci zicem dupa: Si acum... Condacul Hramului lui Hristos sau al Hramului Nascatoarei de Dumnezeu.

Iar unde nu este Hramul lui Dumnezeu nici al Nascatoarei de Dumnezeu zicem: Ceea ce esti folositoare crestinilor... Prochimenul, Apostolul , Aliluia , Evanghelia si Priceasna, mai intai ale Sfantului apoi ale zilei pentru ca se pun totdeauna la inceput ale Sfantului celui de rand: Apostolul si Evanghelia  in  afara  de  este  Praznic  Dumnezeiesc.  Slujba  aceasta  se  canta  in  toate  sambetele  totdeauna  cand  se intimpla sa se cinte: Dumnezeu este Domnul, iar daca s-ar intimpla sambata un Praznic Imparatesc atunci se canta neschimbat toata slujba Praznicului.

 

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact