Despre omul cel vechi si asumarea crucii

Despre omul cel vechi si asumarea crucii

Prima noastra indeletnicire ascetica trebuie sa fie tocmai aceasta: dezbracarea de "omul cel vechi". Inaintea noastra sta nu numai datoria de a-I urma lui Hristos, pe care insista foarte mult un anumit segment al asceticii apusene, asa-numite "romano-catolice", ci trebuie sa umplem viata noastra de Hristos, sa devenim una cu Hristos, sa-L interiorizam pe Hristos, sa devenim fiinta hristica, sa intram in posesia a ceea ce parintii filocalici numeau "harul infierii", sa devenim dumnezei dupa har: Dumnezei sunteti, spune Scriptura, si toti fii ai Celui Preainalt. Iata catre ce ne cheama Hristos, si iata unde s-ar cuveni sa ajungem daca ne luam in serios lupta aceasta cu "omul cel vechi".

De cand a patruns in lume pacatul, dus pana la ultimele lui consecinte in viata fiecaruia dintre noi, spun parintii ca viata omului a devenit una ambigua, brazdata de foarte multe inconstante si inconsecvente, ceea ce ne face sa-l putem intelege mult mai bine pe Sfantul Apostol Pavel atunci cand, vorbind cu acea dezarmanta sinceritate despre sine, venea in intampinarea noastra explicandu-ne ceea ce ni se intampla de fapt si noua atat de des; va amintiti cum el le spune la un moment dat romanilor ca de multe ori se surprinde pe sine savarsind pacatul pe care nu-l voieste, si aceasta ii arata ca lucreaza in trupul sau o lege care este straina de mintea lui si care-l indeamna spre pacat, si spune el retoric, chiar patetic: O, om nenorocit ce sunt, cine ma va izbavi de trupul mortii acesteia?

Este schizofrenia pe care o traim aproape toti, de la caderea lui Adam si a Evei, pentru ca, pe de o parte (sigur, daca raportam aceasta stare de fapt mai ales la cei care ne putem pretinde strict formal - si insist asupra acestui termen, "formal" - drept imbisericiti, oameni care totusi se straduiesc sa participe la Tainele Bisericii, sa se roage in comunitatea Bisericii, sa aiba un parinte duhovnicesc, sa plineasca cel putin chemarile de mare insemnatate ale Evangheliei si sa se lupte sincer macar cu pacatele grosolane impotriva iubirii lui Dumnezeu), ne-am fixat aceste obiective duhovnicesti destul de limpede in minte, dar, pe de alta parte, aplecarea spre rau pe care o mostenim de la protoparinti ne joaca atat de frecvent feste. Iar de aici succesiunea nesfarsita, uneori halucinanta si primejduitoare de a ne duce adesea spre angoasa, spre deznadejde, spre epuizare, spre sfarsire, cateodata spre cartire impotriva lui Dumnezeu si putinatate de credinta, de simtaminte care ne fac sa descurajam.

Nu este nimic neobisnuit, nimic de speriat in aceasta stare de lucruri. Dovada: in nenumarate randuri Hristos ne arata ca tocmai aceasta este crucea pe care trebuie sa ne-o asumam. De voieste cineva, spune El in Evanghelia de la Matei, sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Aceasta este semnificatia lepadarii de sine - sinele cel vechi, cu toate patimile si poftele lui. Nimic mai mult, nimic mai putin decat atat.

Este o chemare infricosatoare, dincolo de putinta omului de a o plini. Dar ne sta alaturi indemnul nemincinos al lui Hristos, ca acolo unde lucrurile par cu neputinta la om, sunt cu adevarat cu putinta la Dumnezeu. Este de ajuns sa-I aratam lui Dumnezeu ca vrem, sa facem nu primul pas, nici macar jumatate din el, ci cel putin un sfert din pasul cel dintai, si, iata, parintii Bisericii ne imbarbateaza incredintandu-ne ca Hristos va face urmatorii poate o suta sau o mie de pasi spre noi. In El, spune Sfantul Apostol Pavel, "toate sunt DA", mainile Lui sunt totdeauna deschise, dar sunt deschise, iata, ca si bratele crucii.

Bucuria Invierii trebuie sa treaca prin stradania aceasta ascetica a Golgotei desertarii de omul cel vechi. De aceea ne spune Scriptura ca, pana la urma, ce poate fi crucea pentru niste pagani, decat nebunie, sau pentru niste evrei, decat sminteala? Pentru ca viata catre care ne provoaca atat de revolutionar, atat de naucitor, atat de inedit, atat de exploziv Evanghelia, aceasta este: de a lupta cu noi insine, de a gestiona bine aceasta schizofrenie launtrica pe care o constatam aproape zi de zi in mintea noastra, in sufletul nostru, in cugetul nostru, in inima noastra, si, de multe ori in primul rand, in trupul nostru.

Harul lui Dumnezeu este totdeauna prezent, Dumnezeu este gata sa ajute, dar slava Lui ca nu ne calca niciodata in picioare libertatea, ci vrea intai sa vada ca pe noi cu adevarat ne intereseaza, ca tintim catre aceasta. El, Dumnezeu, ne pazeste Cel dintai cu sfintenie darul acesta infricosator al libertatii cu care ne-a inzestrat, libertate care face posibil iadul. Este pariul pe care Dumnezeu il pune cu omul, idee atat de frumos dezvoltata de Evdokimov in cartile sale. Iadul este posibil tocmai datorita libertatii pe care Dumnezeu a vrut s-o lase omului, ca omul sa-i spuna oricand "nu" si sa faca voia sa pervertita prin pacatul stramosesc. Tocmai de aceste consecinte nefaste asupra destinului nostru in vesnicie trebuie sa ne pazim.

Aceasta este lucrarea ascetica, acesta este efortul nostru duhovnicesc de zi cu zi. Dincolo de el nu-L vom vedea niciodata pe Hristos, nu suntem vrednici lui Hristos, traim in afara Evangheliei lui Hristos.

Parintele Protosinghel Policarp Stoian de la Schitul Bran
(Extras din conferinta: "Golgota desertarii de omul cel vechi". Brasov, 7 aprilie 2009.)

08 Februarie 2010

Vizualizari: 2527

Voteaza:

Despre omul cel vechi si asumarea crucii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact