Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon

Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon


Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon

 


Sarbatoarea Sfantului Trifon, de la 1 februarie, prefateaza anul pomi-viticol. Pentru ca acesta sa inceapa si sa se desfasoare in cele mai bune conditii, de ziua Sfantului Trifon se practica o serie de rituri, menite a asigura protectia si fertilitatea viilor si a livezilor de pomi fructiferi.


In trecut, viticultorii si pomicultorii tineau post in aceasta zi, pentru ca Sfantul Trifon, considerat de ei drept patron al viilor si al livezilor, sa-i ajute sa aiba un an bun, bogat in recolte de struguri si fructe.


In satele din Muntenia, in dimineata sarbatorii, viticultorii chemau preotul sa le binecuvanteze via si s-o stropeasca cu agheazma, ca aceasta sa rodeasca si sa fie ferita de grindina sau de seceta.


In partea de sud a Olteniei, se practica un ritual complex de pregatire a viei pentru noul sezon, ce urma sa inceapa peste cateva saptamani, cunoscut sub numele de Arezeanul (Taiatul) viilor. Denumirea de Arezean, ca, de altfel, si obiceiul intalnit numai in zona amintita, pare a fi un imprumut de la bulgari, care numesc sarbatoarea Trifon Zarezan, adica Trifon Taietorul. Si aceasta, pentru ca unul dintre principalele acte ale obiceiului se axeaza pe operatia taierii rituale a corzilor de vita-de-vie.


Pentru fertilizarea viilor si protejarea lor de agentii daunatori, viticultorii aprindeau focuri la marginea plantatiilor si varsau vin in jaraticul aprins. Totodata, ei sareau peste foc pentru a fi feriti de boli si a se fortifica, in acelasi sens, de a putea rezista muncilor solicitante de la vie.


O alta practica profilactica, utilizata in paralel cu aprinderea focurilor, consta in afumarea viei cu o carpa aprinsa. Se preintampina astfel patrunderea in spatiul viei a spiritelor malefice sau erau alungate acele duhuri care reusisera sa se cuibareasca printre frunze si gunoaie.


O data ce ritualul de la vie era incheiat, viticultorii se indreptau in alai catre casa. Pe drum, ei cantau, chiuiau si dansau. Aceste manifestari de veselie trebuiau sa fie de bun augur pentru noul sezon viticol. Dar, pe de alta parte, faptul ca ele erau manifestari zgomotoase a facut sa li se atribuie si o alta functionalitate: de a indeparta, din preajma omului, spiritele raufacatoare. Acasa, viticultorii erau asteptati cu masa intinsa, incarcata cu produse traditionale si cu o mare cantitate de vin. Masa trebuia sa fie cat mai abundenta, pentru a induce bogatie, mai ales in ceea ce priveste productia viticola. De aici si sensul ca masa sa fie stropita cu mult vin. O cana cu vin era destinata Sfantului Trifon. Cativa stropi din acest vin se varsau pe pamant, iar restul se bea pentru acest sfant protector al viilor. In felul acesta, viticultorii sperau sa capteze bunavointa patronului lor, pentru ca acesta sa le apere viile si sa-i ajute sa obtina recolte bogate de struguri. Protector al viilor, Sfantul Trifon pare sa fi imprumutat atribute de la vechile divinitati ale pamantului, de la zeii vegetatiei si ai vinului, in primul rand de la Dionysos, cu care are multe puncte comune.


In satele din Banat era obiceiul - disparut de mai bine de un secol - sa se rostogoleasca o roata aprinsa din varful dealurilor cu vii spre vale. Sensul obiceiului era de a fertiliza via si a indeparta de ea duhurile nefaste, intre care si spiritul nociv al iernii. Acest ritual se repeta in noaptea lasatului de sec si sub diverse alte variante. In zona Sucevei, de Sfantul Trifon, oamenii stropeau pomii cu agheazma, pentru a-i feri de omizi si a le stimula rodirea. In unele sate din aceeasi regiune, ritualul se aplica si in cazul gradinii de zarzavat.

 

Sursa: Ziarul Lumina

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 11170

Voteaza:

Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact