Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon

Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon


Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon

 


Sarbatoarea Sfantului Trifon, de la 1 februarie, prefateaza anul pomi-viticol. Pentru ca acesta sa inceapa si sa se desfasoare in cele mai bune conditii, de ziua Sfantului Trifon se practica o serie de rituri, menite a asigura protectia si fertilitatea viilor si a livezilor de pomi fructiferi.


In trecut, viticultorii si pomicultorii tineau post in aceasta zi, pentru ca Sfantul Trifon, considerat de ei drept patron al viilor si al livezilor, sa-i ajute sa aiba un an bun, bogat in recolte de struguri si fructe.


In satele din Muntenia, in dimineata sarbatorii, viticultorii chemau preotul sa le binecuvanteze via si s-o stropeasca cu agheazma, ca aceasta sa rodeasca si sa fie ferita de grindina sau de seceta.


In partea de sud a Olteniei, se practica un ritual complex de pregatire a viei pentru noul sezon, ce urma sa inceapa peste cateva saptamani, cunoscut sub numele de Arezeanul (Taiatul) viilor. Denumirea de Arezean, ca, de altfel, si obiceiul intalnit numai in zona amintita, pare a fi un imprumut de la bulgari, care numesc sarbatoarea Trifon Zarezan, adica Trifon Taietorul. Si aceasta, pentru ca unul dintre principalele acte ale obiceiului se axeaza pe operatia taierii rituale a corzilor de vita-de-vie.


Pentru fertilizarea viilor si protejarea lor de agentii daunatori, viticultorii aprindeau focuri la marginea plantatiilor si varsau vin in jaraticul aprins. Totodata, ei sareau peste foc pentru a fi feriti de boli si a se fortifica, in acelasi sens, de a putea rezista muncilor solicitante de la vie.


O alta practica profilactica, utilizata in paralel cu aprinderea focurilor, consta in afumarea viei cu o carpa aprinsa. Se preintampina astfel patrunderea in spatiul viei a spiritelor malefice sau erau alungate acele duhuri care reusisera sa se cuibareasca printre frunze si gunoaie.


O data ce ritualul de la vie era incheiat, viticultorii se indreptau in alai catre casa. Pe drum, ei cantau, chiuiau si dansau. Aceste manifestari de veselie trebuiau sa fie de bun augur pentru noul sezon viticol. Dar, pe de alta parte, faptul ca ele erau manifestari zgomotoase a facut sa li se atribuie si o alta functionalitate: de a indeparta, din preajma omului, spiritele raufacatoare. Acasa, viticultorii erau asteptati cu masa intinsa, incarcata cu produse traditionale si cu o mare cantitate de vin. Masa trebuia sa fie cat mai abundenta, pentru a induce bogatie, mai ales in ceea ce priveste productia viticola. De aici si sensul ca masa sa fie stropita cu mult vin. O cana cu vin era destinata Sfantului Trifon. Cativa stropi din acest vin se varsau pe pamant, iar restul se bea pentru acest sfant protector al viilor. In felul acesta, viticultorii sperau sa capteze bunavointa patronului lor, pentru ca acesta sa le apere viile si sa-i ajute sa obtina recolte bogate de struguri. Protector al viilor, Sfantul Trifon pare sa fi imprumutat atribute de la vechile divinitati ale pamantului, de la zeii vegetatiei si ai vinului, in primul rand de la Dionysos, cu care are multe puncte comune.


In satele din Banat era obiceiul - disparut de mai bine de un secol - sa se rostogoleasca o roata aprinsa din varful dealurilor cu vii spre vale. Sensul obiceiului era de a fertiliza via si a indeparta de ea duhurile nefaste, intre care si spiritul nociv al iernii. Acest ritual se repeta in noaptea lasatului de sec si sub diverse alte variante. In zona Sucevei, de Sfantul Trifon, oamenii stropeau pomii cu agheazma, pentru a-i feri de omizi si a le stimula rodirea. In unele sate din aceeasi regiune, ritualul se aplica si in cazul gradinii de zarzavat.

 

Sursa: Ziarul Lumina

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 11129

Voteaza:

Credinte si obiceiuri de Sfantul Trifon 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact