Icoane nefacute de mana omeneasca

Icoane nefacute de mana omeneasca

 

"Icoane nefacute de mana omeneasca"

 

Icoana trimisa regelui Abgar

 

Cea mai cunoscuta este icoana nefacuta de mana a Sfintei Fete a lui Hristos, imprimata pe o panza, apoi pe o caramida, trimisa de Mantuitorul regelui Abgar. Aceasta nu are nici o atestare evanghelica sau apostolica. Eusebiu de Caesarea a inserat-o dupa o traducere siriaca in lucrarea Istoria Bisericeasca. In acesta lucrare ne este relatata corespondenta dintre regele Abgar si Hristos. Aflam ca regele ii trimite lui Hristos prin curierul Anania o scrisoare prin care ii cere sa vina la el sa-l videce de boala de care era cuprins si sa-l fereasca de prigonirile iudeilor.

Mantuitorul ii raspunde ca nu poate veni, dar ca ii va trimite pe unul dintre ucenicii Sai, cu numele Tadeu sa-l vindece. Eusebiu nu ne relateaza ce a facut Abgar dupa primirea raspunsului de la Hristos.

 

In lucrarea apocrifa Doctrina Addaei apostoli aflam ca Abgar a trimis un pictor ca sa zugraveasca fata Lui. Intrucat pictorul nu reuseste sa faca acest lucru, Hristos isi va pune panza pe fata si I se va intipari chipul pe ea.

 

Sfantul Damaschin ne da o alta varianta - ne spune ca Hristos isi va intipari chipul Sau pe o bucata de panza din haina Sa si ca acesta panza va ajunge la Abgar prin Iuda Tadeul.

 

Acesta icoana, pastrata dupa traditia orala la Edesa, a servit ca aparatoare a orasului. La inceput a fost pusa pe poarta de la intrarea in orasul Edesa, si mai tarziu in biserica Sfanta Sofia. Prima mentiune istorica despre existenta acestei icoane o face Evagrie Scolasticul, care atribuie victoria crestinilor asupra persilor datorita acestei icoane.

 

"Icoana cea nefacuta de mana" a lui Hristos, s-a pastrat la Edesa, in catedrala orasului, unde I s-a adus un cult deosebit pana in 944, cand a fost mutate de la Edesa la Constantinopol. Icoana a fost luata la 1204 din Constantinopol de cavalerii cruciadei a IV a si dusa in Occident. Copii mai mult sau mai putin exacte s-au raspandit in toata lumea bizantina sub numele de Sfanta Mahrama.

 

Giulgiul de la Torino

 

Unii clerici si laici din Biserica Romano Catolica, au sustinut ca acest giulgiu reproduce imaginea lui Hristos crucificat, cu stigmatele celor cinci rani primite la rastignirea pe cruce.
Un astfel de giulgiu a existat in orasul Besancon din Franta pana in 1793.

 

Un alt exemplar, aproape distrus, se afla la manastirea Cadovin. Dupa diferite cercetari, s-a demonstrat ca era o tesatura din secolul al XI lea, care a apartinut sultanilor Egiptului din dinastia Fatimizilor.

 

Cel mai cunoscut este giulgiul din Torino. Prima mentiune despre el o avem din anul 1353. In secolul al XIV lea, acest giulgiu se gasea in Franta, in biserica colegiala din Lirey, de unde a fost dus in 1453 de ducele Ludovic I de Savoia si de sotia sa Ana de Lusignan in castelor lor de la Chambery. La Torino,  giulgiul ajunge in secolul al XVI lea. Au fost persoane care au negat ca acesta ar fi giulgiul lui Hristos. In acest sens amintim ca in urma referatului unui episcop, papa Clement al VII lea a impus clericilor intre 6 ianuarie si 6 februarie 1390, urmatoarele prescriptii: "Pentru a indeparta orice cauza de eroare si idolatrie, se va avea grija sa se avertizeze credinciosii ca acesta nu este adevaratul giulgiu care a acoperit trupul lui Hristos, ci o pictura sau reprezentare facuta in chipul sau infatisarea giulgiului lui Hristos".
 

Icoana Mantuitorului atribuita Sfantului Evanghelist Luca

 

Sfantul Andrei Criteanul afirma ca Evanghelistul Luca l-a pictat pe Histos si pe Fecioara Maria. Icoana atribuita acestuia este socotita numai pe jumatate ca “nefacuta de mana”, deoarece ar fi fost terminat de ingeri. Mai multe biserici din Italia pretind ca poseda originalul sau copia acestuia. Astfel, intalnim un exemplar la Roma, in capela Sancta Sanctorum a Sfantului Ioan din Lateran si altul in biblioteca Vaticanului. Altele sunt intalnite in catedrala de la Tivoli si in catedrala din Viterbo.

 

Mahrama Veronicai

 

Potrivit traditiei, imparatul Tiberiu trimite in Palestina pe Volusianus sa-l gaseasca pe Hristos. Acesta nu va gasi decat “mahrama”, o icoana considerata ca fiind adevarata icoana a lui Hristos (vera icona), cuvinte de la care pretind unii ca ar fi aparut numele de Veronica.

 

In Orient intalnim o alta versiune. Traditia care sta la baza acestei versiuni, ne relateaza ca in timp ce Hristos se indrepta spre Golgota o femeie ii va da lui Hristos o mahrama sa-si stearga sudoarea fetei. Hristos ii va restitui mahrama cu chipul Sau intiparit pe ea.

 

.

24 August 2006

Vizualizari: 14968

Voteaza:

Icoane nefacute de mana omeneasca 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact