Derinkuyu, orasul subteran

Derinkuyu, orasul subteran

Una dintre caracteristicile Capadociei este multimea de orase subterane. Este cunoscut faptul ca in aceasta regiune exista peste o suta de asezari subterane, multe dintre ele nefiind deschise insa publicului larg.

Orasele subterane, care se presupune ca ar fi fost intalnite in aceasta regiune inca din epoca bronzului, se pare ca au fost folosite ca asezari mai ales in perioada bizantina. In aceasta perioada, invaziile din ce in ce mai numeroase i-au facut pe locuitori sa se stabileasca in aceste asezari subpamantene pentru protectie si in scopuri religioase.

Derinkuyu, cel mai mare oras subteran din Turcia

Orasul subteran Derinkuyu este situat in orasul omonim aflat la o distanta de 40 km de Goreme. Construit initial in roca vulcanica moale din Capadocia de catre frigieni in sec VIII-VII i.Hr., orasul subteran Derinkuyu a fost largit si dezvoltat in perioada bizantina. Orasul era legat de alte orase subterane prin tuneluri lungi de cativa kilometri. Putea adaposti intre 3000 si 50 000 de locuitori.

Derinkuyu, orasul subteran

Complexul are 11 niveluri. Exista aproximativ 600 de iesiri catre oras, ascunse in curti sau sub cladiri. Orasul subteran are aproximativ 85 m adancime. Cuprinde toate camerele uzuale intalnite in orasele subterane, (biserici, vinarie, camere de locuit si pentru depozitare alimentelor etc). Pe langa acestea, o camera mare ce prezinta o arcada, situata la nivelul al 2-lea, era o scoala misionara crestina, camerele din partea stanga fiind folosite pentru studiu.

Derinkuyu, orasul subteran

Orasul Derinkuiu contine aproximativ 15000 de canale de ventilatie care furnizau aer proaspat in adancurile orasului subteran. Gurile de ventilatie, ce au o adancime de 55 m, erau folosite si ca fantani.

Derinkuyu, orasul subteran

Reteaua extinsa de pasaje, tuneluri, coridoare inclinate, legau camerele de familie si spatiile comune unde oamenii se puteu intalni, lucra sau ruga. Intre nivelurile 3 si 4 exista o scara verticala. Acest pasaj conduce catre o biserica in forma de cruce, aflata la cel nivelul cel mai de jos.

Derinkuyu, orasul subteran locuit de crestini

Orasul subteran Derinkuyu a fost locul in care s-au ascuns primii crestini din aceasta regiune, care au scapat din persecutiile desfasurate in cadrul Imperiului Roman.

Derinkuyu, orasul subteran

Tot ceea ce a fost descoperit in aceste asezari subterana provine din perioada medie bizantina (sec. V – X). Numarul acestor asezari subterane, folosite in general pentru refugiu si scopuri religioase, au crescut in aceasta perioada. Comunitatile de crestini din regiune se refugiau, inchizand usile din piatra, in timpul asediilor arabe care au inceput cu secolul al VII-lea. Prigonitorii incercau sa-i faca pe localnici sa paraseasca asezarile subterane otravindu-le fantanile.

Derinkuyu, orasul subteran

Orasele subterane nu erau folosite pentru vietuirea permanenta sau pentru perioade indelungate. Cert este faptul ca erau folosite in timpul invaziilor.

Derinkuyu, orasul subteran

Orasul subteran Derinkuyu a fost deschis publicului in 1965. Poate fi vizitata aproape jumatate din suprafata totala. Aceste asezari subterane prezinta in zilele noastre o importanta atractie turistica.
 

Radu Alexandru

26 Iulie 2010

Vizualizari: 8337

Voteaza:

Derinkuyu, orasul subteran 5.00 / 5 din 4 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • costel popescu Postat la 2014-09-30 09:17

    Cât priveşte priceperea „inginerească“ a celor ce le-au proiectat şi construit, e de menţionat că şi azi se păstrează misterul istoric în ceea ce priveşte modul de lucru, uneltele folosite, timpul necesar realizării acestora, cum s-au transportat la suprafaţă tonele de material, fără mijloace moderne de excavaţii şi de transport. Constructorii din zilele noastre sunt uimiţi şi de modul cum au fost concepute coridoarele şi treptele ce asigurau legătura dintre nivele, fiecare nivel fiind o unitate de sine stătătoare, unde se găseau de la bucătării comune, săli de mese, încăperi pentru păstrarea alimentelor, până la dormitoare şi chiar cimitire şi închisori. Printr-un puţ central se realiza ventilarea întregului spaţiu. Apa era captată prin puţuri interioare. Trebuie menţionat faptul că, de multe ori, aceste oraşe subterane permiteau, printr-un sistem de tuneluri, evacuarea într-o altă vale, paralelă cu cea în care se afla oraşul. Populaţia putea coborî în subteran şi putea ieşi într-un alt loc, astfel încât nu trebuia să rămână prea mult adăpostită în acelaşi loc. Intrarea în tuneluri, după momentul pătrunderii în subteran, era blocată cu pietre cu diametre între unu şi doi metri, care nu puteau fi rostogolite decât din interior, astfel încât invadatorii arabi să nu poată pătrunde. Sistemul era aplicat inclusiv la încăperile interioare, de pe traseul coridoarelor, fiecare cameră având o destinaţie proprie. Întotdeauna însă, animalele domestice erau ţinute în primele încăperi. Aceasta pentru a evita deplasările lungi prin tunelurile foarte strâmte, dar şi pentru a împiedica pătrunderea mirosurilor neplăcute în camerele în care locuiau oameni. Supravieţuirea, în aceste condiţii, în oraşele subterane, era posibilă pe perioade de minim 15 zile şi de maxim 30. (Grigore RADOSLAVESCU)

  • Radu FloreaPostat la 2013-01-31 16:43

    Habar n-am avut.... Foarte interesant. 85 de m, 11 nivele, secolele V-X... Uluitor.

  • Constantin BernathPostat la 2011-05-16 09:42

    Articol foarte interesant. Sincere felicitari.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact