Simplitatea naturii dumnezeiesti

Simplitatea naturii dumnezeiesti

In operele sale duhovnicesti, in comentariile la Canta­rea Cantarilor sau in Cuvinte la Fericiri, Sfantul Grigorie de Nyssa ne vor­beste despre experienta celui care a incercat imposibilitatea cunoasterii sau a contemplarii naturii dumnezeiesti. Aceas­ta intreaga imposibilitate genereaza in noi tristetea "meta­fizica", sentimentul instrainarii de Binele Suprem. "Cu cat mai mult credem ca Binele dupa firea lui este mai inalt de­cat cunoasterea noastra, cu atat mai mult intensificam in noi tristetea, ca Binele de care suntem despartiti este de o atat de mare si de inalta demnitate, ca noi nu suntem capabili sa cuprindem vederea despre El". Grigorie ne indeamna sa incetam cautarile noastre datorita zadarniciei lor, desi singura imposibilitatea de a atinge, firea este mai presus de orice bine si ne da o oarecare intelegere despre maretia celui cautat".

Iarasi se afirma aici vederea prin nevedere. Grigorie contrapune contemplarea si vederea, negand po­sibilitatea celei din urma: "in ce chip - intreaba el - si prin intermediul caror ganduri Binele, care este contemplat, dar nevazut, poate atinge privirea noastra?"

Oricum ar fi, natura Lui este neinteleasa si inaccesibi­la gandurilor noastre: "Natura dumnezeiasca - spune el -, asa cum este ea in sine, asa cum este ea dupa fiinta, este necuprinsa cu mintea, fiindca este inaccesibila si inexpugnabila gandu­rilor rationale... Iata de ce marele Apostol numeste necunoscute caile lui Dumnezeu. Cu acest cuvant el arata ca acea cale care duce la cunoasterea fiintei dumne­zeiesti este netrecuta pentru ganduri". Grigorie insa adauga o fraza care arata ca totusi incognoscibilitatea naturii dum­nezeiesti nu semnifica pentru el ca Dumnezeu este deplin incognoscibil si inaccesibil: "Dar, fiind astfel dupa firea Sa, Cel Ce Este, mai presus de orice fire, in alta privinta poate fi vazut, Cel Nevazut si Nedescris". Aici se pare se vorbes­te despre cunoasterea lui Dumnezeu dupa analogia "curati­ta" cu natura omeneasca, prin luminarea negraita a mintii, despre cunoasterea in oglinda sufletului prin intermediul binefacerilor, prin energiile dumnezeiesti s.a - dar prin aceas­ta natura dumnezeiasca si fiinta raman ca atare, cum sunt in fond, adica, in orice caz, incognoscibile nemijlocit.

Afirmatia despre necunoasterea naturii dumnezeiesti nu-l impiedica pe Sfantul Grigorie sa insiste pe simplitatea ei. Putem spune chiar ca si aceasta afirmatie constituie una din trasaturile caracteristice ale invataturii lui despre Dumne­zeu. El vorbeste despre aceasta in mod necontenit, aparand invatatura ortodoxa despre Sfanta Treime: deofiintimea Fiu­lui in polemica impotriva lui Eunomie si dumnezeirea Sfan­tului Duh in scrierile impotriva urmasilor lui Macedonie. In­sa ar fi nedrept sa explicam pozitia lui insistenta in problema simplitatii naturii dumnezeiesti doar pentru necesitatea po­lemicii. Pentru Grigorie aceasta este invatatura primita de toti. "Noi presupunem, spune el, ca si oamenii care dispun de o minte grosiera si legata de pamant vor fi de acord cu aceea ca natura dumnezeiasca buna si care depaseste orice alta natura este simpla. Caci cum ar putea cineva presupune ca [natura] nevazuta si fara de chip, necalitativa si necanti­tativa, ar putea fi vazuta de multi si compusa"? Asadar sim­plitatea se intelege aici ca lipsa infatisarii si complexitatii.

De altfel, nu in aceasta se ascunde cauza disensiunilor dintre Grigorie si Eunomie - ultimul, dupa cuvintele lui Grigorie insusi, recunostea de asemenea, chiar daca formal, simplita­tea fiintei dumnezeiesti. Dar in alte locuri Grigorie il acuza pe Eunomie de faptul ca Dumnezeul propovaduit de el este ceva multiplu si complex, ca o oarecare unire a contrastelor. Insa afirmatia de baza a simplitatii naturii dumnezeiesti ridica multe intrebari, intrucat Grigorie (urmand, de altfel, Tra­ditiei teologice a Bisericii si in speta invataturii fratelui sau Vasile) vede in Dumnezeu sau cand vorbeste despre Dumnezeu multe antinomii. Antinomii, de exemplu, intre natura dumnezeiasca si ipostasurile Treimii, intre natura sau fiinta dumnezeiasca si energiile sau calitatile ei, intre natura Dumnezeieasca si ceea ce se observa imprejurul ei s.a. Care este natura acestor antinomii, cui le corespund ele in Dumnezeu, in ce chip coexista ele cu simplitatea naturii dumnezeiesti si cum intelege Grigorie aceasta simplitate?

In intentiile noastre nu intra sa cercetam aici invatatu­ra trinitara a Sfantului Grigorie in toata plinatatea ei. Vom spune doar ca el afirma cu o mare claritate adevarul anti­nomiilor ipostatice si deosebeste ipostasurile de fiinta dum­nezeiasca; in acest chip Cel Ce "Este cu Adevarat" este in acelasi timp si unul si nu doar unul. Asadar urmeaza ca noi "sa ne tinem de numele Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, ca sa-l intelegem pe acela, Care cu adeva­rat este Cel Ce Este, Care este unul si nu este unul". Si ex­plica el cum trebuie sa intelegem aceasta unitate-neunitate antinomica: "Dupa fiinta El este unul, iata de ce Stapanul ne-a poruncit sa nu privim la numele unul. Dar dupa insu­sirile care servesc la cunoasterea ipostasurilor numele [unul] este impartit prin credinta in Tatal si Fiul si Sfantul Duh, despar­tit fara separare si unit fara amestecare".

In continuare Gri­gorie accentueaza si mai puternic deosebirile Persoanelor in cadrul Sfintei Treimi si unitatea fiintei si concomitent afirma ca nici un nume nu tine de natura si nu introduce in cadrul ei despartiri. In ce priveste natura dumnezeiasca, ea este mai presus de orice nume: "Singura natura necreata in care cre­dem noi, in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh, este mai inalta decat orice semnificatie a numelui". "Este evident, adauga el, ca numele Tatalui nu exprima fiinta, ci desemneaza rela­tia cu Fiul. Asadar, daca naturii omenesti i-ar fi posibil sa cu­noasca fiinta lui Dumnezeu, atunci Cel Care vrea ca toti oa­menii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina nu ar fi trecut cunoasterea sub tacere. Dar despre fiinta El nu a spus nimic si prin aceasta a aratat ca este imposibila cunoas­terea ei". In aceste texte trinitare problema simplitatii na­turii dumnezeiesti nu este atinsa direct, dar neindoielnic se presupune, ca in toata opera Sfantului Grigorie. In acest fel suntem in drept sa conchidem ca pentru el simplitatea naturii dumnezeiesti este compatibila cu deosebirile ipostatice, real, chiar daca si antinomic, care exista in Dumnezeu si ca ele nu introduc complexitate in natura Lui.

Arhiepiscopul Vasili Krivosein

(Extras din cartea "Biserica Soborniceasca. Texte ecleziologice", Editura Sophia)

Cumpara cartea "Biserica Soborniceasca. Texte ecleziologice"

 

Pe aceeaşi temă

06 Mai 2015

Vizualizari: 2960

Voteaza:

Simplitatea naturii dumnezeiesti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact