Simplitatea naturii dumnezeiesti

Simplitatea naturii dumnezeiesti

In operele sale duhovnicesti, in comentariile la Canta­rea Cantarilor sau in Cuvinte la Fericiri, Sfantul Grigorie de Nyssa ne vor­beste despre experienta celui care a incercat imposibilitatea cunoasterii sau a contemplarii naturii dumnezeiesti. Aceas­ta intreaga imposibilitate genereaza in noi tristetea "meta­fizica", sentimentul instrainarii de Binele Suprem. "Cu cat mai mult credem ca Binele dupa firea lui este mai inalt de­cat cunoasterea noastra, cu atat mai mult intensificam in noi tristetea, ca Binele de care suntem despartiti este de o atat de mare si de inalta demnitate, ca noi nu suntem capabili sa cuprindem vederea despre El". Grigorie ne indeamna sa incetam cautarile noastre datorita zadarniciei lor, desi singura imposibilitatea de a atinge, firea este mai presus de orice bine si ne da o oarecare intelegere despre maretia celui cautat".

Iarasi se afirma aici vederea prin nevedere. Grigorie contrapune contemplarea si vederea, negand po­sibilitatea celei din urma: "in ce chip - intreaba el - si prin intermediul caror ganduri Binele, care este contemplat, dar nevazut, poate atinge privirea noastra?"

Oricum ar fi, natura Lui este neinteleasa si inaccesibi­la gandurilor noastre: "Natura dumnezeiasca - spune el -, asa cum este ea in sine, asa cum este ea dupa fiinta, este necuprinsa cu mintea, fiindca este inaccesibila si inexpugnabila gandu­rilor rationale... Iata de ce marele Apostol numeste necunoscute caile lui Dumnezeu. Cu acest cuvant el arata ca acea cale care duce la cunoasterea fiintei dumne­zeiesti este netrecuta pentru ganduri". Grigorie insa adauga o fraza care arata ca totusi incognoscibilitatea naturii dum­nezeiesti nu semnifica pentru el ca Dumnezeu este deplin incognoscibil si inaccesibil: "Dar, fiind astfel dupa firea Sa, Cel Ce Este, mai presus de orice fire, in alta privinta poate fi vazut, Cel Nevazut si Nedescris". Aici se pare se vorbes­te despre cunoasterea lui Dumnezeu dupa analogia "curati­ta" cu natura omeneasca, prin luminarea negraita a mintii, despre cunoasterea in oglinda sufletului prin intermediul binefacerilor, prin energiile dumnezeiesti s.a - dar prin aceas­ta natura dumnezeiasca si fiinta raman ca atare, cum sunt in fond, adica, in orice caz, incognoscibile nemijlocit.

Afirmatia despre necunoasterea naturii dumnezeiesti nu-l impiedica pe Sfantul Grigorie sa insiste pe simplitatea ei. Putem spune chiar ca si aceasta afirmatie constituie una din trasaturile caracteristice ale invataturii lui despre Dumne­zeu. El vorbeste despre aceasta in mod necontenit, aparand invatatura ortodoxa despre Sfanta Treime: deofiintimea Fiu­lui in polemica impotriva lui Eunomie si dumnezeirea Sfan­tului Duh in scrierile impotriva urmasilor lui Macedonie. In­sa ar fi nedrept sa explicam pozitia lui insistenta in problema simplitatii naturii dumnezeiesti doar pentru necesitatea po­lemicii. Pentru Grigorie aceasta este invatatura primita de toti. "Noi presupunem, spune el, ca si oamenii care dispun de o minte grosiera si legata de pamant vor fi de acord cu aceea ca natura dumnezeiasca buna si care depaseste orice alta natura este simpla. Caci cum ar putea cineva presupune ca [natura] nevazuta si fara de chip, necalitativa si necanti­tativa, ar putea fi vazuta de multi si compusa"? Asadar sim­plitatea se intelege aici ca lipsa infatisarii si complexitatii.

De altfel, nu in aceasta se ascunde cauza disensiunilor dintre Grigorie si Eunomie - ultimul, dupa cuvintele lui Grigorie insusi, recunostea de asemenea, chiar daca formal, simplita­tea fiintei dumnezeiesti. Dar in alte locuri Grigorie il acuza pe Eunomie de faptul ca Dumnezeul propovaduit de el este ceva multiplu si complex, ca o oarecare unire a contrastelor. Insa afirmatia de baza a simplitatii naturii dumnezeiesti ridica multe intrebari, intrucat Grigorie (urmand, de altfel, Tra­ditiei teologice a Bisericii si in speta invataturii fratelui sau Vasile) vede in Dumnezeu sau cand vorbeste despre Dumnezeu multe antinomii. Antinomii, de exemplu, intre natura dumnezeiasca si ipostasurile Treimii, intre natura sau fiinta dumnezeiasca si energiile sau calitatile ei, intre natura Dumnezeieasca si ceea ce se observa imprejurul ei s.a. Care este natura acestor antinomii, cui le corespund ele in Dumnezeu, in ce chip coexista ele cu simplitatea naturii dumnezeiesti si cum intelege Grigorie aceasta simplitate?

In intentiile noastre nu intra sa cercetam aici invatatu­ra trinitara a Sfantului Grigorie in toata plinatatea ei. Vom spune doar ca el afirma cu o mare claritate adevarul anti­nomiilor ipostatice si deosebeste ipostasurile de fiinta dum­nezeiasca; in acest chip Cel Ce "Este cu Adevarat" este in acelasi timp si unul si nu doar unul. Asadar urmeaza ca noi "sa ne tinem de numele Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, ca sa-l intelegem pe acela, Care cu adeva­rat este Cel Ce Este, Care este unul si nu este unul". Si ex­plica el cum trebuie sa intelegem aceasta unitate-neunitate antinomica: "Dupa fiinta El este unul, iata de ce Stapanul ne-a poruncit sa nu privim la numele unul. Dar dupa insu­sirile care servesc la cunoasterea ipostasurilor numele [unul] este impartit prin credinta in Tatal si Fiul si Sfantul Duh, despar­tit fara separare si unit fara amestecare".

In continuare Gri­gorie accentueaza si mai puternic deosebirile Persoanelor in cadrul Sfintei Treimi si unitatea fiintei si concomitent afirma ca nici un nume nu tine de natura si nu introduce in cadrul ei despartiri. In ce priveste natura dumnezeiasca, ea este mai presus de orice nume: "Singura natura necreata in care cre­dem noi, in Tatal si in Fiul si in Sfantul Duh, este mai inalta decat orice semnificatie a numelui". "Este evident, adauga el, ca numele Tatalui nu exprima fiinta, ci desemneaza rela­tia cu Fiul. Asadar, daca naturii omenesti i-ar fi posibil sa cu­noasca fiinta lui Dumnezeu, atunci Cel Care vrea ca toti oa­menii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina nu ar fi trecut cunoasterea sub tacere. Dar despre fiinta El nu a spus nimic si prin aceasta a aratat ca este imposibila cunoas­terea ei". In aceste texte trinitare problema simplitatii na­turii dumnezeiesti nu este atinsa direct, dar neindoielnic se presupune, ca in toata opera Sfantului Grigorie. In acest fel suntem in drept sa conchidem ca pentru el simplitatea naturii dumnezeiesti este compatibila cu deosebirile ipostatice, real, chiar daca si antinomic, care exista in Dumnezeu si ca ele nu introduc complexitate in natura Lui.

Arhiepiscopul Vasili Krivosein

(Extras din cartea "Biserica Soborniceasca. Texte ecleziologice", Editura Sophia)

Cumpara cartea "Biserica Soborniceasca. Texte ecleziologice"

 

06 Mai 2015

Vizualizari: 2875

Voteaza:

Simplitatea naturii dumnezeiesti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact