Cunoasterea lui Dumnezeu

Cunoasterea lui Dumnezeu


Cunoasterea lui Dumnezeu

Cunosterea lui Dumnezeu se realizeaza pe cale naturala si supranaturala. Potrivit traditiei patristice, exista o cunoasterea naturala a lui Dumnezeu, catafatica, ce porneste de la creatie catre Creatorul ei. Pe aceasta cale il cunoastem pe Dumnezeu in calitatea Sa de Cauza creatoare si sustinatoare a lumii. La baza acestei cunoasteri se afla rationalitatea creatiei, care vadeste intelepciunea si marirea Creatorului: "Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria" (Psalm 18, 1). "Taria" aceasta este ordinea rationala a creatiei prin care Logosul tine in existenta toate cele create. Daca omul poate cunoaste pe Dumnezeu din natura, aceasta se datoreaza faptului ca Logosul a sadit in firea oamenilor si facultatea cunoasterii Lui prin rationalitatea creatiei. Dar o data cu fa­cultatea cunoasterii, Dumnezeu a mai sadit in om si tendinta existentiala catre El.  

 

Prin cunoasterea apofatica avem o experienta directa a prezentei tainice a lui Dum­nezeu, care depaseste simpla Lui cunoastere rationala. Cunoasterea apofatica cauta sa adapteze mintea omului la reali­tatile dumnezeiesti care depasesc orice cuvant, pentru ca omul sa tinda spre asemanare cu Dumnezeu prin progresul lui spiritual si moral.

 

Crestinismul nu e o scoala filosofica care speculeaza cu notiuni abstracte, ci, inainte de toate, este experienta comuniunii omului cu Dumnezeu Cel viu. Prin apofatism se evita reducerea lui Dumnezeu la mintea natu­rala a omului si se cauta sa se adapteze mintea omului la rea­litatile vietii si comuniunii dumnezeiesti ale Sfintei Treimi.

 

Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu nu se poate confunda cu cunoasterea apofatica a lui Dumnezeu, dar intre ele exista o complementaritate. Cel ce are o cunoastere rationala a lui Dum­nezeu si-o completeaza cu cea apofatica, iar cel ce are o expe­rienta apofatica inalta, cand se exprima, recurge la termenii celei rationale. Chiar daca cunoasterea catafatica nu poate clarifica adancimea tainei lui Dumnezeu, ea nu spune ceva contrar lui Dumnezeu. Afirmatiile cunoasterii catafatice a lui Dumnezeu trebuie aprofundate prin cunoasterea apofatica. Pe de alta parte, cunoasterea apo­fatica, atunci cand vrea sa se talmaceasca pe sine pentru folosul duhovnicesc al credinciosilor, recurge la termenii cunoasterii in­telectuale, umplandu-i mereu cu un inteles mai adanc decat acela pe care il pot reda notiunile intelectuale.

 

Cel care patrunde in lumina slavei divine necreate are constiinta ca Dumnezeu, dupa esenta, este dincolo de aceasta vedere sau traire, caci Persoana este cu totul apofatica si nu poate fi definita prin ratiune. Ridicarea peste lucrurile lumii nu inseamna disparitia acestora, ci o ridicare prin ele dincolo de ele, in Dumnezeu ca Persoana Care nu poate fi definita. Acesta este motivul principal pentru care apofatismul nu exclude o cu­noastere rationala a lui Dumnezeu, ci se completeaza reciproc.

 

Daca cunoasterea intelectuala, este un produs mai mult al gandirii teoretice, iar cea apofatica un rezultat al experientei duhovnicesti, cunoasterea lui Dumnezeu din imprejurarile vietii are mai mult un caracter practic. Fie­care om Il cunoaste pe Dumnezeu din mustrarile constiintei pen­tru relele savarsite, din necazurile trecatoare sau mai indelun­gate, din bolile proprii sau ale celor apropiati, ca urmare a re­lelor savarsite. Insa omul mai cunoaste pe Dumnezeu si din aju- torul pe care-l primeste de la El pentru a birui necazurile si sufe­rintele pe care le are de indurat si care sunt un mijloc de intarire spirituala sau desavarsire morala. Toate imprejurarile acestea produc o sensibilizare a fiintei noastre pentru sesizarea reali­tatilor de dincolo de lume, pentru cautarea unui sens al lor. Ele fac sufletul mai sensibil pentru prezenta lui Dumnezeu in preajma omului si il cheama la rugaciune. Dar imprejurarile sensibilizeaza omul si fata de aproapele sau, ca dovada a iubirii noastre fata de Dumnezeu. In fiecare om sarac, asuprit sau bolnav ne intampina Hristos cerand ajutorul nostru.

 

In concluzie, amintim ca in cadrul cunoasterii lui Dumnezeu, ne intalnim la tot pasul cu paradoxul, fiindca pe masura ce se inalta cineva in cunoasterea Lui, se inalta in intelegerea tainei Lui de neinteles.

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 16183

Voteaza:

Cunoasterea lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact