Iisus Hristos, Arhiereul Suprem

Iisus Hristos, Arhiereul Suprem

Abordand dogma despre Iisus Hristos ca Arhiereu Suprem si aspectul de jertfa al operei Sale de mantuire, Pr.Prof Dumitru Staniloae, in a sa Teologie Dogmatica Ortodoxa, vol II , aduce o lumina importanta asupra acestui aspect, explicandu-l prin prisma teologiei patristice a Sf. Chiril al Alexandriei si Leontiu de Bizant.

Subiectul este abordat mai ales din perspectiva interconfesionla, si iata cum:
- in cazul teologiei catolice s-a pus un mare accent pe pretinsa jignire a lui Dumnezeu adusa Lui prin comiterea pacatului stramosesc. Se spune ca prin moartea Fiului Sau, aceasta jignire a fost platita, onoarea lui Dumnezeu fiind satisfacuta de aceasta suportare a pedepsei.

De asemenea, se afirma in teologia catolica invatatura ca pacatul stramosesc nu a introdus o alterare ontologica in natura umana. Asadar, odata onoarea lui Dumnezeu fiind satisfacuta, omul reintra in gratia Lui;
-in cazul teologiei protestante, desi moartea este vazuta tot ca o plata pentru jignirea lui Dumnezeu, totusi se merge pe alt drum in cazul consecintelor pacatului stramosesc. Aici se afirma ca acest pacat a alterat iremediabil natura umana, omul nu mai poate fi vindecat in istorie deloc, ci doar declarat mantuit, si re-creat de la zero in Eshaton;

Abordand acest subiect din perspectiva teologiei patristice, Pr.Staniloae ne arata urmatoarele:
- Pacatul stramosesc nu a produs o "jignire" lui Dumnezeu, dar nici nu L-a lasat pe Acesta indiferent. El se scarbeste de starea de pacat si alterare ontologica a omului, nu poate ignora aceasta stare;
- Din partea omului, pacatul stramosesc a produs o stare de dusmanie cu Dumnezeu, Care a pedepsit acest pacat cu moartea, desi aceasta moarte e mai mult o consecinta fireasca a departarii de Dumnezeu, sursa vietii omului, decat o pedeapsa a Lui. Din aceasta cauza, pacatul stramosesc a produs o stare de neascultare a omului fata de Dumnezeu, Care ii apare acum omului, in opacitatea lui existentiala, ca fiind un Dumnezeu razbunator, crud;
- Pentru a inlatura aceasta stare de dusmanie a omului fata de Dumnezeu, dar si regretul si scarbirea Acestuia fata de starea rea in care ajunsese omul, era nevoie de o fapta de ascultare absoluta, pe care, desigur, omul nu o mai putea savarsi din cauza rautatii lui;
- In acest moment se dezvaluie planul mantuirii neamului omenesc pe care l-a avut Dumnezeu: El Il trimite pe Fiul Sau,Acesta asculta de Tatal Sau, ca Om, pana la moarte, adica aduce aceasta ascultare desavarsita, cu puterea Lui dumnezeiasca, insa totusi din partea unei umanitati pe care si-a asumat-o prin intrupare, umanitate incapabila, cum am mai spus, sa o aduca singura;
- Aceasta jertfa are doua directii, una spre Dumnezeu, adica ascultarea de El pana la moarte, dar si una spre natura umana asumata de Hristos prin Intrupare: ascultarea aceasta desavarsita curata firea omeneasca a Mantuitorului de orice afecte, de orice tendinte de neascultare mostenite de la protoparinti. Hristos desavarseste natura Sa umana prin ascultare, facand-o capabila de ascultare desavarsita, cum umanitatea nu avea pana la El;
- Jertfa lui Hristos sterge regretul si scarbirea lui Dumnezeu fata de umanitatea neascultatoare tocmai prin ascultare desavarsita de El. De asemenea sterge si dusmania din firea omeneasca fata de Dumnezeu, facand-o capabila sa asculte desavarsit de El;
- El indeplineste slujirea de Arhiereu tocmai ascultand si predandu-Se ca Om Tatalui in chip desavarsit,adica pana la moarte, El este Arhiereu Suprem fiindca este si jertfa in acelasi timp. Este Arhiereu Suprem ascultand si predandu-se absolut Tatalui Sau, ca Om, si din partea oamenilor.

In concluzie, jertfa lui Hristos ca Arhiereu Suprem are ca ascultare absoluta o directie indreptata catre Dumnezeu Tatal, pe Care Il asaza din nou in comuniune cu omul, prin natura umana vindecata de rastignire, inviere si inaltare.
Dar are si o directie spre umanitate pe care o restaureaza (mai intai in El),si apoi in fiecare credincios care se impartaseste cu Trupul si Sangele sau desavarsite, in care locuieste toata plinatatea dumnezeirii.

Iulian Tiganelea

.

Despre autor

Iulian Tiganelea Iulian Tiganelea

Editor
18 articole postate
Publica din 31 Iulie 2009

11 Decembrie 2014

Vizualizari: 2844

Voteaza:

Iisus Hristos, Arhiereul Suprem 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact