Viata de apoi se amana

Viata de apoi se amana

Într-o dispută între un ateu și un credincios este posibil ca argumentele  credinciosului să pară mai bune,  astfel ca existența lui Dumnezeu și a Raiului să fie posibile.  Omul devine înclinat să creadă,  iar asta pare să fie o înfrângere pentru diavolul care întotdeauna a căutat să facă oamenii să nu mai creadă.  Dacă nu a reușit să elimine credința,  atunci oamenii  sunt salvați,  căci credința este condiția de bază a mântuirii.  De aici,  credincioșii pot fi mulțumiți și împăcați,  au reușit să câștige o bătălie importantă.  Așa să fie însă?  Credința este necesară,  dar este ea oare și suficientă?  Putem fi siguri că dacă știm că Dumnezeu există,  ne și apropiem de El?  Este o cale de străbătut aici, pe care nu sunt sigur că o parcurgem.

De ce am dori să fim rezonabili? Trăim printre oameni care nu au încredere în revelație, sunt sceptici față de viața de apoi, de rai și iad, preferă ceea ce este palpabil, verificabil empiric, iar ceea ce depășește limitele înguste a ceea ce li se pare lor posibil, este respins. Cum noi, credincioșii, trăim printre ei, împărtășim multe din idealurile lor, avem dorințe și preocupări similare, vrem să fim percepuți asemenea lor, vrem să-i convingem că suntem normali, că este rezonabil ceea ce spunem despre credință. Este o acțiune lăudabilă, în care se întâlnesc dorința de a fi ca ei și de a-i face pe ei să fie ca noi, dar, dacă stai să te gândești mai bine, nu are prea mare rost. Pentru că nu e suficient să știi că Dumnezeu există, dacă rămâi doar la nivel teoretic, dacă nu faci din căutarea Lui scopul suprem al vieții, la care toate celelalte activități ale tale vin doar ca să îl realizeze prin viața ta practică. Ori, acum se pare că trăim într-o lume care ne oferă atâtea moduri plăcute  de a ne petrece timpul ce ne-a fost dat, încât ne alipim cu totul de satisfacțiile lumești, încât chiar dacă mai credem în viața de apoi, nu o mai urmărim, nu ne mai interesează, ba chiar căutăm să o evităm cât mai mult cu putință.

Diavolul bătrân către unul mai tânăr și lipsit de experiență: „un Dumnezeu rezonabil, o eternitate rezonabilă și un rai rezonabil înseamnă fără Dumnezeu, fără eternitate și fără rai, atâta timp cât “rezonabil” nu este însoțit de “dezirabil”. Un Dumnezeu și un cer pe care nimeni nu și le dorește sunt singurele pe care le acceptăm.” (C. S. Lewis)

Pentru a intra în rai trebuie să te nevoiești, ceea ce acum oamenii nu prea mai acceptă să mai facă. Este ca în parabola lui Hristos în care cei chemați la nuntă își găsesc diverse pretexte ca să nu onoreze invitația: unul și-a luat țarină, altul boi și altul nevastă. În toate se arată cum oamenii sunt mai preocupați de viața lor, de felul cum pot petrece mult și bine pe pământ, până la vârste îndelungate, și de-abia apoi, bătrâni și storși de puteri, după ce-au luat totul de la viață, să accepte, când nu mai au încotro, să ajungă în împărăția Domnului.

E ceva mai greu de explicat și de acceptat. Suntem răniți de viață, bolnavi, dependenți de ea, alipiți celor pământești, căutăm să trăim confortabil și, chiar dacă știm că viața nu se sfârșește cu existența noastră terestră, ne e frică de moarte și de ce se întâmplă cu noi după ce murim. Lumea de apoi ne este necunoscută și, chiar dacă există vagi mărturii ale câtorva care, aflați în moarte clinică, s-au întors printre noi, tot nu știm ce va fi după. În schimb, aici se poate trăi, avem bucuriile noastre, plăceri de care nu putem să ne dezlipim, astfel că moartea ne apare ca o smulgere brutală din locul în care ne simțim bine către ceva lipsit de claritate. 

Impresia mea este că oamenii de dinaintea noastră acceptau mult mai ușor să moară. Era o caracteristică a lor, nu existau nici atâtea posibilități de a-ți prelungi viața, nici atâtea plăceri de care să te lași acaparat. Oamenii mureau mai de tineri, nu exista protecția muncii, nici vaccinuri și nici antibiotice. NU priveau meciuri de fotbal televizor, nu se revoltau împotriva orânduirii pe facebook, nu priveau filme pe netflix, vara le era prea cald că nu aveau aer condiționat, iar iarna prea frig, că încă nu-și puseseră centrale cu termostat ca să le regleze temperatura. Nu aveau motive să să fie atît de strâns legați de lume, prin urmare se puteau desprinde mult mai ușor de ea, nu aveau atât de multe de făcut în viața aceasta, deci se puteau gândi mai mult la ceva va fu după ea.

Noi acum, chiar dacă ne declarăm credincioși, beneficiem din plin de prea multe înlesniri ca să ne mai dorim cu adevărat lumea de apoi. Facilitățile de aici ne ocultează lumea de dincolo. Doar pentru că încă murim, o problemă pe care știința încă nu a rezolvat-o, dar mișcarea transumanistă se pregătește să transforme în nemuritori pe cei dispuși să plătească sume colosale pentru asta, încă ne mai gândim la viața de dincolo. 

Ne-am obișnuit prea mult cu viața ca să mai fim de acord să o pierdem, chiar și atunci când nu pare să fie numai lapte și miere. Pe facebook este o revărsare continuă de ură, totuși nu renunțăm să intrăm în rețea și să ne expunem părerile, pentru că în confruntarea cu cei de alte păreri simți că ești viu, că faci ceva important (una din iluziile pe care le nutrim), devii dependent ca și de droguri sau de mâncarea bună.

Dacă, în actualul context, la stilul în care se scrie și se vorbește în presă, pe rețelele sociale și unii cu alții, ai începe să predici oamenilor bucuria, credința, pacea, îngăduința, grija față de cel care are alte opțiuni, ai face impresia unui pășunist, al unei limbi bucolice, depășit de evoluția istorică și culturală, inadecvat și ușor rizibil. Ai fi considerat fantezist și defazat, probabil lăsat în pace, ca unul care nu are suficientă minte și vigoare ca să se implice cu adevărat în problemele arzătoare ale zilei. Suntem amestecați cu furie în dezbaterile prezentului și, indiferent că susținem o poziție progresistă sau conservatoare, tot viața de aici o avem în vedere.

Ce am putea face? Să nu uităm că lumea, oricât de bune ar fi condițiile de trai, nu se va putea transforma în rai. Confortul, bunăstarea, dependențele de tot felul care ne țin legați de pământ nu creează un om mai bun, mai blând, mai înțelegător, mai dornic să-și ajute aproapele. Ba din contră, se pare că actualele condiții de viață dezvoltă în om egoismul, orgoliul, tot ceea ce ține de căutarea măririi de sine și a satisfacerii poftelor proprii, chiar de ar fi în dauna altora. Așa că, și fără să mai avem în vedere viața de apoi, tot putem să cultivăm virtuțile creștine: bucurie, pace, bunătate, dragoste și așa mai departe. Ca să mai rămânem în continuare creștini pe bune, nu doar în polemicile cu ateii, e suficient să fim atenți la oameni, să le vedem suferința dincolo de confort, și să ne rugăm pentru mântuirea tuturor.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

08 Septembrie 2021

Vizualizari: 2463

Voteaza:

Viata de apoi se amana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact