Natura caterisirii

Natura caterisirii


Natura caterisirii

Membrii Bisericii sunt impartiti in doua categorii sau stari: clerici si laici. Impartirea membrilor Bisericii in clerici si laici este constitutiva Bisericii, deci necesara, ea avandu-si originea in vointa Mantuitorului. Aceasta distinctie intre laici si clerici se face pe baza starii harice deosebite pe care o are fiecare, primii avand starea harica dobandita prin botez, iar ceilalti o stare harica superioara, dobandita prin hirotonie, pe langa cea prin botez.

Pe baza starii harice se deosebesc si drepturile si datoriile care revin fiecareia, din cele doua stari. Clericii formeaza grupul conducator in Biserica, sunt subiect al puterii bisericesti pe care o exercita invatand, sfintand si conducand ; laicii formeaza grupul celor condusi, fara a fi insa simple "oi cuvantatoare", simplu obiect de aplicare a puterii bisericesti, ci persoane care colaboreaza activ cu clericii la exercitarea puterii bisericesti, ca madularele aceluiasi trup, insufletite de aceeasi lege a dragostei.

Ridicarea unui membru al Bisericii - deci a unuia care a fost botezat si a ramas in credinta Bisericii -, in randul clericilor se face prin Taina Hirotoniei, dupa ce persoana respectiva a fost cercetata si a fost gasita ca indeplineste conditiile canonice. Prin hirotonie se da persoanei respective capabilitatea folosirii puterii bisericesti pe masura treptei pentru care s-a facut hirotonia, iar prin instituirea finala (instalarea la preoti, intronizarea la episcopi) i se da dreptul exercitarii puterii bisericesti, celui ce a dobandit deja capabilitatea.

Asadar, practica Bisericii cere pentru ocuparea unui post de slujitor bisericesc, a unui oficiu bisericesc, doua acte: o Taina, Hirotonia, care confera primitorului ei aptitudinea sau capabilitatea, calitatea harica, de a exercita puterea bisericeasca , si un act juridic, instituirea formala, act prin care autoritatea bisericeasca acorda indreptatirea exercitarii puterii bisericesti, intr-o anumita unitate teritoriala, celui ce mai inainte a primit capabilitatea de a o exercita, devenind organ calificat al puterii bisericesti. Indreptatirea acordata e proportionala cu capabilitatea dobandita, variind de la un grad ierarhic la altul.

Atat timp cat cineva are numai hirotonia, el poate savarsi in mod valid lucrurile care revin treptei lui ierarhice, pentru ca are capabilitatea de a le savarsi, dar aceste lucrari sunt ilegale, pentru ca n-are inca autorizatie legala de a le face. Actele lui sunt legale abia atunci cand s-a facut instituirea formala, caci abia atunci i s-a dat dreptul de a le savarsi, abia atunci i s-a determinat teritoriul in limitele caruia isi poate exercita drepturile, orice depasire a granitelor acestuia constituind de asemenea o ilegalitate.

Atat timp cat clericii isi indeplinesc constiincios misiunea, li se acorda cinstea cuvenita. Cand insa in activitatea lor se abat de la normele fixate de Biserica, autoritatea care a dat aceste norme intervine si sanctioneaza pe cei ce s-au facut vinovati de violarea lor. Prin aceasta sanctionare se are in vedere in primul rand indreptarea celui vinovat si prin acestea, restabilirea si apararea starii de ordine necesare pentru lucrarea mantuitoare a Bisericii.

Pedepsele  bisericesti   trebuie sa   urmareasca   acelasi   scop   pe  care-l urmareste  Biserica, adica mantuirea. Intre pedepsele care se dau clericilor, ultima si cea mai grava este caterisirea. Prin caterisire pierde dreptul de a invata, a sfinti si a pastori.
Astfel, ajungem sa ne intrebam: caterisirea se poate face coborand  pe un cleric  dintr-o treapta  superioara  a ierarhiei sacramentale in una inferioara sau prin caterisire trebuie sa se inteleaga numai coborarea dintr-o data a clericului vinovat in rand cu laicii?  De asemenea ne intrebam daca prin caterisire clericul respectiv pierde capabilitatea pe care o poseda, sau este numai oprit s-o exercite?
Referitor la prima intrebare, trebuie sa stim ca prin caterisire nu se poate intelege o pierdere treptata a functiilor preotesti, coborand dintr-un grad ierarhic in altul, ci numai o pierdere totala si deodata a acestor functii. Cum capabilitatea harica se da sau creste printr-o Taina, urmeaza ca si reducerea ei se poate face numai printr-un act tot de valoarea unei Taine, insa, actele de acest gen ale autoritatii bisericesti (cele de degradare sau caterisire) nu pot avea o asemenea valoare, adica valoarea unei Taine.

Asadar, o degradare in acest sens, adica cu reducere a capabilitatii harice, pe care respectivul cleric o poseda, nu-i posibila. Totusi, o degradare exista si canoanele vorbesc de ea. Aceasta insa nu-i o degradare in puterea harica, in intelesul micsorarii acestei puteri, ci numai oprirea exercitarii unora dintre atributiile care revin treptei sacramentale respective. Canoanele opresc degradarea cand prin ea, s-ar intelege micsorarea capabilitatii harice, dar o ingaduie atunci cand ea inseamna, o limitare in atributii si drepturi.

In primul sens, adica in sensul ca nu este admisibila degradarea harica, avem  can 29 al sinodului IV ec., care spune ca "ierosilie este a retrograda pe episcop la treapta de presbiter", deoarece - continua, canonul - cel ce pentru o vina grea este judecat ca nefiind demn de episcop, acela nici de presbiter nu este demn, caci - spune canonistul Nicodim Milas in comentarui sau la acest canon -, infractiunea care-l face nedemn sa savarseasca Sfintele Taine, il face nevrednic pentru aceasta in oricare treapta ierarhica, pentru ca aceeasi Euharistie o savarseste si episcopul si preotul.

Referitor la a doua intrebare, trebuie sa facem cateva precizari: La instituirea in cler avem o Taina, hirotonia, prin care se da celui ce-a primit harul preotesc si capabilitatea exercitarii puterii bisericesti in treapta pentru care s-a facut hirotonia, si un act juridic, instituirea formala, prin care autoritatea bisericeasca indreptateste pentru exercitarea practica a capabilitatii dobandite prin hirotonie, intr-un anumit teritoriu bisericesc. Remarcam faptul ca actul esential e hirotonia, prin ea devenind cineva cleric.

In cazul indepartarii din cler avem un singur act, anume caterisirea. Aceasta e un act juridic.
Caterisirea fiind un act juridic, nu va putea sa anuleze decat ceea ce s-a acordat tot printr-un act juridic, adica ceea ce s-a dat prin instituirea formala, caci e normal ca natura unui act sa determine continutul si puterea lui. Cum prin instituirea formala, celui ce poseda capabilitatea harica prin hirotonie i s-a dat doar autorizatia exercitarii practice a acestei indreptatiri, inseamna ca prin caterisire nu se va putea lua mai mult decat aceasta autorizatie, adica prin ea se va lua doar dreptul exercitarii practice a capabilitatii harice. Instituirea formala permite din punct de vedere legal exercitarea capabilitatii dobandite prin hirotonie, iar caterisirea opreste din punct de vedere legal aceasta exercitare. Dincolo de aceasta oprire legala, cel oprit nu-si pierde si capabilitatea, deoarece un act juridic nu poate opera decat in domeniul juridic, or capabilitatea nu s-a dobandit printr-un act juridic, ci printr-o Taina, act ce prin natura lui nu face parte din ordinea juridica. A socoti ca prin actul juridic al caterisirii, cel caterisit isi pierde insasi capabilitatea harica, inseamna a echivala un act juridic cu o Taina, a face din caterisire o contra-Taina a hirotoniei.

Caterisirea ca sa poata desfiinta insa capabilitatea, ar trebui sa fie un fel de Taina, o Taina deosebita, un gen de Taina cu efect negativ, insa asa ceva nu a instituit Hristos. Astfel, expresiile din canoane, in care se spune ca  cei caterisiti  "au cazut  din har"  (can. 21/VI)  trebuie sa le interpretam ca oprire de  a mai lucra ca organe calificate  ale harului, ca ridicare a dreptului de a mai indeplini functii preotesti, nu ca pierdere a capabilitatii harice.
                                         
Aci insa  trebuie  sa  facem o  precizare foarte insemnata.  Pastrarea capabilitatii harice in cazul caterisirii depinde de motivul pentru care a  fost facuta  caterisirea.  Daca caterisirea este facuta  pe motiv de erezie, cel caterisit pierde si capabilitatea dobandita prin hirotonie, deoarece pierzand credinta pierde baza succesiunii  apostolice, iar incetand  aceasta se pierde si preotia. De altfel, cel ce-i eretic nu mai face parte nici din Biserica, ba e chiar potrivnic al ei, or harul lucreaza in chip sigur mantuitor numai  in  Biserica,  iar  acolo  unde lipseste credinta  adevarata,  lipseste baza oricarei lucrari sfinte. E logic ca cel ce nu mai este in Biserica sa nu mai poata lucra cele ale Bisericii. Asadar, capabilitatea harica se pastreaza la cei caterisiti numai atunci cand ei n-au fost si exclusi din Biserica, in special cand n-au cazut in erezie. In cazul caderii in erezie, pierzand si capabilitatea, ei nu mai pot savarsi lucrari valide in Biserica. Cand insa sunt caterisiti pentru alte motive decat erezia, si desi caterisiti, totusi raman in Biserica, ei pot savarsi lucrari valide in Biserica (e vorba in speta de lucrarile sacramentale), dar aceste lucrari sunt ilegale pentru ca in acest caz, prin caterisire au pierdut dreptul de a le savarsi, desi si-au mentinut capabilitatea harica.

In concluzie, nu putem socoti caterisirea ca altceva decat actul juridic al opririi exercitarii capabilitatii harice dobandite prin hirotonie, fara ca ea sa desfiinteze insasi capabilitatea, afara de cazul caderii in erezie.

 

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 5498

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact