Cumpatarea

Cumpatarea

Cumpatarea este o virtute care le infrumuseteaza pe toate celelalte. Numita si chibzuinta, cumpatarea este acea simtire care ne indica masura care se cuvine fiecarei fapte, fiecarui cuvant si fiecarui gand. Pentru a fi bun, fiecare lucru trebuie implinit in masura cuvenita lui. „Pe tot lucrul il impodobeste masura", dupa cum spune Sfantul Isaac Sirul.

Numirea acestei simtiri sufletesti vine de la verbul "a cumpani", care inseamna "a tine in cumpana dreapta", adica a mentine fiecare lucru in ordinea lui fireasca. Astfel, om cumpatat este acela care isi tine in frau toate pornirile patimase (nefiresti), spre a trai firesc, adica bineplacut lui Dumnezeu.

Ca simtire sufleteasca, cumpatarea este inrudita cu discernamantul. Prin discernamant cunoastem calitatea unei fapte, daca ne este de folos sau nu, iar prin cumpatare simtim masura in care se cuvine sa savarsim acea fapta.

Cumpatarea nu trebuie inteleasa ca abstinenta sau limitare, ci mai degraba ca un act de intarire a libertatii noastre si de manifestare a ceea ce este mai inalt in om, stapanirea de sine si suveranitatea dorintelor sufletului asupra poftelor trupului.

"Despre cumpatare", Sfantul Vasile cel Mare.

In scrisorile cuprinse in "Constitutiile Ascetice", cu o mare grija, Sfantul Vasile cel Mare arata valoarea cumpatarii in viata crestinului, fie pustnic, fie mirean locuitor in lume. Pentru a intelege stransa legatura care trebuie sa existe intre discernamant si cumpatare, sa citim cu atentie urmatoarele pasaje:

"Se cuvine sa avem stapanire si asupra pantecelui. Caci educarea pantecelui (postul si masura) este inlaturarea poftelor patimase, iar inlaturarea poftelor patimase este linistea si seninatatea sufletului, iar linistea sufletului este izvorul cel mai productiv de virtuti. Dar, cea mai buna cumpatare a pantecelui este cea potrivita fiecaruia dupa puterea trupului."

"Cumpatarea se cuvine sa fie limitata pentru fiecare om dupa puterea lui trupeasca, asa incat, nici sa contribuim mai putin decat ingaduie puterea reala, nici sa ne fortam peste putere. Pentru ca si aceasta, socotesc, se cuvine s-o avem in deosebita atentie, ca nu cumva, adica sa consumam rezistenta trupului cu excesul cumpatarii si sa-l facem neputincios sa implineasca faptele importante."

"Se cuvine ca sufletul crestin sa fie strain de orice infumurare, si, cand merge pe o cale efectiv frecventata (ascultare de duhovnic), sa nu se incline (privind) nici intr-o parte, nici intr-alta; adica nici comoditatea sa n-o imbratiseze, nici trupul sa nu-l extenueze prin cumpatare exagerata."

Tot omul se cuvine sa fie cumpatat !

Barbatul se cuvine sa fie cumpatat, dupa indemnul Sfantului Apostol Pavel, care zice: "Sa fie fara de prihana, neingamfat, nu grabnic la manie, nu dat la bautura, pasnic, nepoftitor de castig urat, ci iubitor de straini, iubitor de bine, intelept, drept, cuvios, cumpatat" (Tit 1, 7-8).

Femeia se cuvine sa fie si ea cumpatata, precum acelasi Apostol zice: "Sa-si iubeasca barbatii, sa-si iubeasca copiii, si sa fie cumpatate, curate, gospodine, bune, plecate barbatilor lor, ca sa nu fie defaimat cuvantul lui Dumnezeu" (Tit 2, 4-5).

La randul lor, tinerii sunt si mai datori sa-si impodobeasca sufletele cu virtutea cumpatarii, stiut fiind faptul ca tineretea este perioada in care mintea este mai usor rapita de gandurile straine, iar inima se rataceste mai usor printre lucrurile din lume. Pentru aceasta, Sfantul Apostol Pavel il indeamna pe Sfantul Apostol Tit sa aiba grija de cei tineri, zicand: "Indeamna-i pe cei tineri sa fie cumpatati. (Tit 2, 6).

Cumpatarea odihneste sufletul si trupul

Cumpatarea aduce liniste, pace si impacare in viata omului. Pe calea de mijloc, numita si calea imparateasca a mantuirii, nu poate pasi statornic, fara a se abate in laturi, decat omul cumpatat.

Omul este suflet si trup, iar, din pricina pacatului, acestea doua se prezinta in chip inselator ca forte antagonice. Doar omul cumpatat ajunge sa-si cunoasca in adevar sufletul si trupul, precum si cele ce se cuvin fiecarei parti. Cumpatarea este balanta care ne ajuta sa realizam acel echilibru mult-dorit intre suflet si trup.

Sufletul este dirijorul, iar trupul este orchestra; cand dirijorul cunoaste bine partitura, orchestra nu se incurca, ci se incununeaza cu laude. Sufletul este violonistul, iar trupul este vioara; cand artistul simte melodia, vioara se supune in mana lui si da nastere unor sunete minunate care ii incanta pe toti. Cat timp ramane supus sufletului, trupul este un slujitor de mare pret.

Opusul cumpatarii este lacomia, care afecteaza atat sufletul, cat si trupul. Omul cumpatat isi fericeste sufletul, care este pazit de ispitirea spre extreme, dar si trupul, care este pazit de dureri straine si de boala.

"In toate lucrurile tale fii cumpatat si nici o neputinta nu te va intampina" (Sirah 31, 26). "Cu vorba cea fara de cumpatare nu-ti obisnui gura, ca intru aceea este cuvantul pacatului" (Sirah 23, 15). "Cu somn sanatos se odihneste pantecele celui cumpatat; se scoala dimineata si sufletul lui e limpede" (Sirah 31, 22).

Cumpatarea despatimeste toate simturile

Cumpatarea este o simtire a sufletului care-L cunoaste pe Dumnezeu si care isi doreste sa ramana liber si neinrobit de vreun lucru lumesc. Astfel, cel cumpatat a aflat calea intelepciunii si a descoperit frumusetea launtrica ascunsa in sine, aceea in virtutea careia omul a fost numit "templu al Duhului Sfant".

Pentru a ramane curate si nevatamatoare, toate faptele, cuvintele si gandurile noastre trebuie sa fie cernute prin sita cumpatarii. Toate cele cinci simturi ale omului - vazul, auzul, gustul, tactilul si mirosul - trebuie sa fie despatimite si induhovnicite. Pentru aceasta, cumpatarea trebuie sa acopere toate miscarile noastre sufletesti si trupesti.

Suntem creati pentru mult mai mult decat ceea ce cade sub simturile noastre trupesti. Daca nu suntem cumpatati in raportarea la lucrurile prin care ne impartasim prin simturile trupesti, ne vom umple cu ele si nu vom mai putea sa ne bucuram de bunurile mai inalte ale vietii, adica de bunatate, frumusetea, smerenia, prietenie, iubire etc. Lipsit de cumpatare, omul nu poate fi recunoscator pentru darurile primite si nu-L poate iubi pe Daruitor.

Calea pentru dobandirea cumpatarii este strajuita de rugaciunea continua si de trezvie, care ne ajuta sa traim cuvantul Mantuitorului Iisus Hristos, care zice: "Cautati mai intai Imparatia cerurilor si toate celelalte se vor adauga voua" (Matei 6, 33).

Prin acelasi lucru putem cadea sau ne putem inalta

Cumpatarea trebuie sa devina o calitate constanta a vietii noastre. Ne impartasim cu masura din toate ale vietii, dar nu ne lasam inrobiti de nimic, dupa cuvantul Apostolului, care zice: „Toate imi sunt ingaduite, dar nu toate imi sunt de folos" (I Corinteni 6, 1). Suntem liberi, dar ramanem in libertate doar cat timp nu slabim sufleteste in fata lucrului dorit. Cand ne lipseste cumpatarea, ajungem stapaniti de ceea ce ne face placere.

In functie de cum il intelegem si cum ne raportam la el, prin acelasi lucru putem cadea sau ne putem inalta. Sfantul Maxim Marturisitorul spune: "Lui Dumnezeu ii place iubirea, cumpatarea, contemplatia si rugaciunea, iar trupului lacomia pantecelui, necumpatarea si cele ce le sporesc pe acestea. Folosindu-ne cu dreapta judecata de intelesurile lucrurilor, dobandim cumpatare, iubire si cunostinta; iar folosindu-ne fara judecata, cadem in necumpatare, ura si nestiinta."

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

11 Octombrie 2013

Vizualizari: 8617

Voteaza:

Cumpatarea 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-10-13 13:51

    Multumesc pentru articol. Cum sa ne asculte Bunul Dumnezeu rugaciunile,cand avem pantecele imbuibat, sau o inima lipita de cele materiale? Doamne iarta-ne si ajuta-ne, caci fara Tine nimic nu putem, nimic nu suntem. Amin

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact