De ce nu se modernizeaza Biserica Ortodoxa?

De ce nu se modernizeaza Biserica Ortodoxa? Mareste imaginea.

Sunt persoane care critica Biserica Ortodoxa din cauza refuzului acesteia de a se moderniza. Aceste persoane sunt deranjate de faptul ca avem si astazi aceleasi slujbe din trecut, aceeasi iconografie, cantare, arhitectura etc. Privite cu ochiul omului rupt de Dumnezeu, acestea trimit catre lipsa de noutate, deci la stagnare.

Biserica Ortodoxa nu tine pasul cu ritmul schimbarilor din lume pentru ca menirea ei nu este aceea de a se identifica cu lumea, ci de a sfinti lumea. Cand biruie duhul lumii in Biserica avem parte de o Biserica secularizata.

Iar aceasta Biserica are un impact din ce in ce mai redus asupra credinciosilor, pentru ca intr-o astfel de Biserica omul se pune pe sine in fata si nu pe Hristos. Si atunci credinciosii nu mai gasesc nimic diferit in Biserica fata de ceea ce gasesc in lume.

Nu trebuie sa ascundem faptul ca sunt slujitori care din dorinta de a fi in pas cu noutatea, au ajuns la tot soiul de inovatii liturgice si compromisuri, argumentand ca fac aceste lucruri pentru a-i apropia pe oameni mai mult de Dumnezeu. Nu cred ca o cununie oficiata pe marginea unui lac, de exemplu, si nu in Biserica, ii face pe cei prezenti sa alerge dupa Hristos, sa aprinda in ei dorul dupa El.

Daca Biserica ar fi avut drept intemeietor lumea, atunci ar fi fost potrivit ca ea sa caute sa se asemene cat mai mult cu ea. Dar de vreme ce ea este legata de Dumnezeu, Cel nemiscat si neschimbator, atunci este explicabil de ce ea nu cauta sa ia chipul lumii.

Lumea raneste si imbolnaveste omul, in vreme ce Biserica vindeca omul de ranile sufletesti si trupesti. Daca Biserica ar fi una cu lumea, atunci omul nu ar face decat sa adanceasca aceste rani, sa le faca chiar mortale prin prezenta sa in Biserica.

Nu trebuie sa ne ingrijoreze faptul ca Biserica este intr-o reala tensiune cu aceasta lume. De vreme ce Mantuitorul a spus ca “intelepciunea acestei lumi este nebuna”, e semn bun ca Biserica pastreaza o distanta intre chipul ei si chipul lumii.

Retineti ca asa invechita cum pare Biserica Ortodoxa, ii da celui ce vietuieste in ea chipul lui Hristos. Iar Sfantul Apostol Pavel spune „daca este cineva intru Hristos, el este faptura noua” (2 Cor. 5, 17). De aici reiese ca Biserica nu este refractara noului si innoirii.

De ce nu tine Biserica Ortodoxa pasul cu lumea? Pentru ca Dumnezeu nu ne vrea simpli oameni, ci dumnezei prin har.
Din acest motiv ea nu le daruieste credinciosilor in cadrul Sfintei Liturghii paine si vin, ci Trupul si Sangele lui Hristos.

Adrian Cocosila

.

18 Aprilie 2013

Vizualizari: 10616

Voteaza:

De ce nu se modernizeaza Biserica Ortodoxa? 4.71 / 5 din 14 voturi. 21 review utilizatori.

Comentarii (21)

  • elena catalina chujoPostat la 2014-07-11 01:13

    slujbele tin mult deoarece mai intai se tine utrenia slujba de dimineata fiecare dintre noi tebuie sa citim rugaciunile din utrenie zilnic dupa ce se termina slujba utreniei se incepe Liturghia care se face asa cum a lasat-o Sfantul Ioan Gura de Aur( aceasta Liturghe se face in duminici in general) si Liturghia lui Vasile cel Mare care se face de cteva ori pe an Cum sa se maderniezeze sau sa mai taie din rugaciuni? Adica ce au facut sfintii nu e bun pt noi ? Cand sunt ei buni cand avem nevoie de ei cand suntem in necazuri? Daca slujba e prea lunga si vreti sa stati jos aduceti-va scaunele sau perne pt genunchi ca sa stai in genunchi ! Nu aveti rabdare? Atunci de ce Dumnezeu ar avea rabadare cu noi ? Nu va intereseaza ca se roaga pt cei din conducerea tarii? pai poate rugaciunile preotilor imblanzeste pe Domnul ca sa nu vina ceva mai rau peste noi Doamne ajuta.

  • ciprian teoPostat la 2013-04-24 16:00

    Foarte de acord cu ceea ce a spus d-l c-tin tudoran in prima sa postare .Ati accentuat foarte bine. Din nefericire cam asa stau lucrurile cu unii dintre slujitorii bisericii noastre.Ar trebui ca preotii sa se desprinda mai mult de cele lumesti,ca multi dintre ei una zic si alta fac.Din pacate increderea in Biserica este in continua scadere. Nimeni nu asteapta sa fie ca sfintii dar nici ceea ce se intampla acum parca nu este in ordine .Trist,dar adevarat !

  • mariana petrache Postat la 2013-04-23 21:29

    eu cred ca sa modernizat foarte repede slujba de paste se termina pe timpul lui ceausescu la ora 5 acum se termina la 3 si in celelalte sarbatori se taie la greu incepe tirziu si se termina devreme, asta nu se intimpla la toate bisericile.

  • Constantin TudoranPostat la 2013-04-20 16:33

    @Andrei Rinea Cred ca Florenta Mihai are dreptate. Eu, de pilda am varice ulceroase. Daca stau in picioare am mari probleme. Si as vrea si eu sa particip la slujba.

  • Constantin TudoranPostat la 2013-04-20 16:26

    Eu cred ca din pacate, Biserica Ortodoxa s-a modernizat poate prea mult. Vreau si eu sa vad preoti venind pe jos la biserica si nu cu masini luxoase. Vreau si eu preoti imbracati modest, nu cu odajdii de 2-3000 de euro. Vreau biserica si preotii care isi dau haina de pe ei sarmanilor si celor flamanzi. Vreau preoti care sa nu adune averi si sa nu-si construiasca vile cu trei caturi si cu paduri intregi in proprietate. Vreau preoti care sa se gandeasca mai mult la cele vesnice si mai putin la cele pamantesti. Vreau ierarhi mai putin trufasi si neamestecati in politica. Vreau ca Biserica Ortodoxa sa fie Biserica. Un loc al credintei si trairii intru Dumnezeu, nu al capatuirii. Asta vreau. Se poate?

  • Constantin Popescu Postat la 2013-04-19 22:45

    Mai am un gand de "spus": stim cu totii, informati de oamenii care trag un semnal de alarma, dar care vad ca este FARA ECOU in randul politicienilor ! Sunt 2 actiuni intreprinse impotriva poporului roman, asumate prin semnatura unor "inconstienti" ca nu stiu, pe moment, un cuvant mai academic:sarea iodata, cu procent dublat de iod fata de prima acceptare si CODEX ALIMENTARIUS ! Am trimis mesaje zguduitoare domnului Ponta, Antenei 3, etc. dar toti tac: este vreo complicitate ? Va rugam pe DUMNEAVOASTRA, gasiti o cale prin care sa va implicati !!!!!!!!!!! Sunteti ultima salvare si cel mai credibil FOR DIN ROMANIA ! Plecaciune Sfintei Biserici ORTODOXE si conducatorilor EI !

  • Constantin Popescu Postat la 2013-04-19 22:33

    Cinste domnului ADRIAN COCOSILA ! Nu este prima data cand vad NUMELE Domniei sale sub extraordinare cugetari, exprimate intr-un limbaj simplu, pe intelesul tuturor dar cu foarte mare profunzime ! Imi creste inima cand vad ca se gasesc oameni ai Lui Dumnmezeu care gasesc cuvintele potrivite pentu a raspunde acestor "binevoitori" ai omenirii si care vor sa folosim banii in scopuri "caritabile" precum cel care tinea punga Sfintilor Apostoli ai Lui IISUS HRISTOS !Va multumesc ! Cu mult respect si dragoste Popescu C

  • cristea alex Postat la 2013-04-19 19:50

    Dar popii au avut grija sa se "modernizeze". Noi va cerem sa va adaptati la realitatile vietii contemporane nu sa modificati orthodoxia. Daca o tineti tot asa in cativa o sa ramaneti fara enoriasi. Multi vor trece la alte religii sau secte religioase. Incepeti cu slujba duminicala. In toate comunitatile orthodoxe din occident si SUA slujba a fost adaptata la 1.5 ore. La noi a ramas 3 ore. Doamne ajuta

  • Andreea AsPostat la 2013-04-19 15:20

    @Florentina Mihai : Aveti mare dreptate. Dumnezeu doreste ca noi sa intelegem ce se face acolo. Ar trebui sa se citeasca mai mult din Sfanta Scriptura si sa se explice despre mantuire, viata crestina. Ar fi o idee foarte buna sa se aduca si scaune, pentru ca, parerea mea, te poti concentra mult mai bine daca nu esti obosit.Biserica ar trebui, de asemenea, sa fie mai aproape de oameni, pentru ca si Dumnezeu nu este un Dumnezeu distant, rece, ci Lui Ii pasa de noi si de starea noastra sufleteasca. Personal cred ca Bisericile din Oastea Domnului se apropie mai mult de ceea ce ar trebui sa fie Biserica cu adevarat. Ar trebui insa sa citim Scriptura si acasa, zilnic si atunci Il vom descoperi pe Dumnezeu mult mai bine. El Si-a dat Fiul sa moara pentru noi, ca noi prin cainta si credinta, sa devenim copiii Sai. Cine se increde in jertfa lui Hristos, va fi indreptatit prin ea si Il va primi pe Hristos in inima sa. El va deveni un om complet nou, care traieste o viata noua, supranaturala (prin puterea Sfantului Duh).

  • Nicu Dan Florin PetrescuPostat la 2013-04-19 15:00

    este bine ca biserica sa-si pastreze ortodoxia pe linia restinismului...mai ales prin aplicarea in totalitate a pildelor din Evanghelia Domului Iisus cand a pornit la propavaduit si a anuntat ca se apropie Imparatia Cerurilor unde vom avea viata vesnica. In acest sens ma gandesc la pilda tanarului bogat care isi dorea viata vesnica. Si Domnul spune tanarului.. -Vinde-ti averea ta si urmeaza-mi mie! Care a fost raspunsul tanarului ???? Cunoastem insa concluzia lui IIsus.." Mai degraba trece camila prin urechile acului decat sa renunte bogatul la averea sa" Acum stau si cuget la megalomania Catedralei Neamului...Nu zic ca nu este necesara..deoarece prin ea cinstim pe Dumnezeu...Este ea necesara in acest momente de criza. Nu cred ca Dumnezeu vrea sa-si vada fii sai flamanzi pentru a avea El o casa impunatoare..Biserica Ortodoxa in aceste momente ar trebui sa se gandeasca si la iubirea pentru aproapele nostru si in acest mod il va apropia mai mult de Dumnezeu, pe care pe pamant oameniiil percep prin reprezentantii Lui din biserici hirotonisiti cu harul Duhului sfant sa faca legatura cu Dumnezeu Doamne ajuta!

  • ciprian teoPostat la 2013-04-19 13:16

    Un foarte bun articol,insa eu sunt de acord cu d-l Nicola,iar din pacate, se pare ca aproape totul se negociaza, in functie de interesul material imediat ,depinde la cine apelezi si pe cine intrebi.

  • Postat la 2013-04-19 12:20

    Personal consider ca s-ar putea schimba prin scoaterea cuvintelor slavone din limbajul bisericesc si introducerea de cuvinte romanesti. Daca tot punem sfinti romani(pe buna dreptate) in calendar, de ce n-am fi romani si in alte parti din cultul ortodox? Alt lucru de modernizare ar fi ca preotii sa faca pastoratie, eu prin asta inteleg sa se ofere sa mearga la credinciosii din parohie acasa si sa-i intrebe una-alta, ce au ei pe suflet, cu ce-i poate ajuta Biserica pe ei. Astfel preotul poate fi un liant intre oameni, mai ales azi, cand vecinii din bloc de pe aceeasi scara nu se cunosc intre ei. Prin contactul direct cu ei si prin implicarea credinciosilor in activitati comune in parohie cred ca ar creste si constiinta religioasa, cat si cea civica. Imi doresc o Biserica mai aproape de om...

  • constantin gheorghiesPostat la 2013-04-19 11:22

    Este o falsa problema, cea a modernizarii bisericii. De unde oare se scot tot astfel de lucruri? Biserica merge in pas cu lumea, de cand e... lumea. In biserica, astazi, se folosesc lumanari electrice, statii de amplificare si sonorozare. Daca punem problema modernizarii bisericii, dupa unele pareri ale unora care nu mai au ce face, ar trebui ca, in timp, sa se ajunga sa nu mai existe lacasuri de cult. Ca, deh s-a modernizat....! Mai bine sa facem o rugaciune sa ne inteleptesca Dumnezeu!

  • DUMITRU ALBUPostat la 2013-04-19 10:36

    Sa se modernizeze? Pai cine este mai modern decat Dumnezeu, care e mereu inaintea timpurilor? Oare de unde se inspira lumea in realizarile sale? Suntem intr-o dimensiune infinita, care curge cotinuu si unde este o permanenta schimbare. Asa ca... "mai usor cu pianul pe scari" cum zicea cineva odata. Adica mai usor cu textele astea privind Biserica, bune de manevrat mintile care nu sunt ancorate intr-o traire spirituala profunda.

  • viorel irimia Postat la 2013-04-19 09:23

    Binenteles ca in bucataria bunicii unde miroase asa de frumos si este atat de multa caldura sufleteasca este mai placut decat intr-o vila cu 30 de turnulete, dar sa lasam Catedrala Mantuiri Neamului in pace....este de folos natiunii noastre. Unde incape un sobor de 40 de preoti intr-o bisericuta? Templul lui Solomon era una din maretiile antichitatii cu mult mai mare decat catedrala noastra si era placuta Domnului,sa nu o confundam cu Turnul Babel.

  • x yPostat la 2013-04-19 09:18

    Cum nu s-a "modernizat" Biserica ?!.. Dar...lumanarile scoase afara din Biserica ?! Am 63 de ani si m-am nascut in Parohia Sf.Visarion unde Preoti parohi au fost Parintele Petrescu Ion,Parintele Dimoftache Mihai(care m-a botezat si de la care am invatat ca LUMANAREA aprinsa si arsa in Biserica este "singura jertfa pe care o aduce drept credinciosul crestin lui Dumnezeu !"... De ce ?! si De catre "cine" s-a hotarat aceasta "modernizare" ???

  • Mihail CoditaPostat la 2013-04-19 09:16

    Sa vorbim despre învechirea Bisericii Ortodoxe, nu cred că e posibil... putem vorbi doar despre o uitare a valorilor și învățăturii Bisericii care vor fi valabile până la sfârșitul lumii. Secolul în care tocmai am intrat ne invită la o viață superficială, bazată pe tehnologie și care tinde să creeze un om dependent de resurse materiale ce își cauta plăcerea(relaxarea) doar prin trup și pentru trup. Scopul dumnezeirii omului, iar prin el a cosmosului, este denaturat astfel omul caută să-și transforme lumea prin tehnologie asemenea chipului sau denaturat de păcat. Este adevărat că știința a evoluat, lăsând impresia ca religia, în general, a fost lăsată într-un întuneric profund. Dar nu evoluția științifică poartă vina ci cu siguranță individualismul și egoismul omului ce nu vrea să vadă adevărul revelat de Dumnezeu și păstrat prin Scriptură care reprezintă un izvor de răspunsuri oricărei provocări.

  • ion mirosanuPostat la 2013-04-19 08:36

    Pacat ! Daca lumea ar privi in adancul fiintei ei , adica , daca oamenii ar vedea cat de scurta le este viata nu ar mai numi o slujba ca fiind eterna si neschimbata . Fiecare om care vine pe lume o gaseste permanent noua , biserica . Fiecare om care o paraseste , o gaseste ca fiind , atat de buna si iertatoare in raport cu faptele , reprobabile , savarsite de fiecare dintre noi si bineanteles innoita in aceeasi masura . Sfanta Scriptura ne pune , in scris , inaintea ochilor cititori , o multime de pilde ale primilor oameni care incercand schimbarea , au sfarsit in pacat . Este stiut ca orice abatere de la invataturile primare date de insusi Creatorul sfarsesc in pacat si imlicit suferinta si nemultumirea Domnului este tot mai mare . In slujbele comune , de la biserica , oamenii se roaga aceleasi lucruri si savarsesc aceleasi pacate deoarece nu au reusit sa-si insuseasca slujba si rugaciunile savarsite , se intorc de fiecare data , la capat . As vrea sa vad macar o singura faptura intoarsa la Dumnezeu dupa o rugaciune , o persoana sincera , care sa nu faca asta din obisnuinta , meserie , frica de societate . Biserica Ortodoxa a ramas asa cum a fost conceputa de sfintii parinti si apostoli care au intocmit-o ; Cum sa se schimbe !? A mai aparut cineva , asemenea lor , sa fie macar in stare sa manifeste destul de multa (...) , sa spuna cineva ce trebuie spre a se intampla aceasta . Biserica noastra ne infatiseaza un iconostas care insiruie o serie de credinciosi al caror cuvant a insemnat ceva pentru aceasta , de la apostoli pana in prezent , acum ...; Sa ramana asa . Desi lumea si-a pierdut simturile , Biserica Ortodoxa , se scimba permananent si se largeste prin credinciosii ei din ce in ce mai plini de evlavie . Doamne Ajuta !

  • Andrei RineaPostat la 2013-04-18 10:54

    @Florentina Mihai : Cantarea este o forma mai puternica de imprimare a mesajului. Din toata sfanta traditie se canta. Oricum psalmii si chiar si textul liturghiei se pot gasi scrisi daca chiar nu distingi cuvintele. Rabdarea e o virtute la care trebuie sa ajungem. Parintele Cleopa repeta sistematic : "Rabdare, rabdare, rabdare!" Cat priveste statul jos, mie, de exemplu, imi este greu sa stau in picioare insa fac un efort si o consider o forma de evlavie. Cand intra seful in birou te ridici in picioare, la cat de mic si neimportant e el fata de Dumnezeu, asa ca de ce nu am sta in picioare cand Hristos este de fata? ("... Cand sunt doi sau mai multi ce se roaga in numele meu si Eu sunt cu ei ...") Rugatul pentru cei din fruntea tarii si din conducerii are, din ce stiu eu, cel putin doua foloase : in primul rand ascultare (exact ce nu a avut satan inainte sa fie decazut din Rai) si apoi chiar avem nevoie ca cei din fruntea conducerilor sa nu fie cu totul absorbiti de rau ca sa nu ne traga si pe noi in jos.

  • Octavian Adrian TabaraPostat la 2013-04-18 08:55

    Biserica ortodoxa pune accentul pe traire interioara si nu desfatare exterioara a simturilor, cum se propovaduieste astazi, de cultura hedonista care se implementeaza. Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul.

  • Florentina Mihai Postat la 2013-04-17 23:19

    Pe mine ma deranjeaza ca se canta mult, eu as vrea sa se recite sau sa citeasca. Eu nu inteleg cuvintele ce se canta, dureaza mult pana se ajunge la esenta, nu am rabdare. De asemenea as vrea sa existe scaune sau banci ca la catolici. Plus durata slujbei. Pe mine nu ma intereseaza ca se roaga pentru mai mare tarii, pentru armata, sa se roage in altar dupa slujba. Cel putin pentru primarul din orasul meu am un dispret profund. In concluzie "Doamne milueste-i pe cei ca mine".

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE