De ce sa vina tinerii la biserica?

De ce sa vina tinerii la biserica?

Cand aducem in discutie problema tinerilor in Biserica Ortodoxă mereu se ridică noi probleme si frământări ce ne dezarmează si ne provoacă la găsirea de noi soluții. Începutul construirii unui apuntament durabil intre tinerii zilelor noastre și Biserică nu incepe din carti, conferinte și alte preocupari ale deceniilor trecute care nu au făcut altceva decât să identifice problemele cu care se confruntă tinerii, însă fără a trece la pasul următor: soluția, sau a răspunde la intrebarea: CUM îi aduc pe tineri în Biserică? Se mai ridică de asemenea și intrebarea: DE CE să vină tinerii la biserică? Este foarte important ca noi cei de azi, de la teologi la clerici mai ales, sa nu dezvoltăm o teologie de subsol, paralelă cu viața Bisericii și mai grav decât atât ruptă de viața bisericească.

Se scriu multe cărți despre tineri, însă puține despre tineri în contextul vieții bisericești. Se țin conferințe cu și despre tineri, se pun o sumedenie de întrebări, dar arareori se arată cum trebuie aduși efectiv tinerii în Biserică. Roada teologiei de școală în zilele noastre se cuantifică în tratate academice cu note de subsol mult mai stufoase decât conținutul în sine, (să nu înțeleagă nimeni că sunt impotriva expunerilor academice și a conferințelor).

Teologia de astăzi trebuie să fie trăire pură a vieții Bisericii, care este singura cheie de rezolvare a enigmelor tinereții.

Teologia de astăzi s-a transferat din Biserică în sălile de conferință, după cum spune Ch. Yannaras, și intr-adevăr se teologhiseste frumos despre tainele credinței, despre dogme, se vorbeste despre problemele actuale, dar într-o manieră detașată și care, parcă nu îi inglobează pe tineri, îi plasează înafara abordării acestor taine în viața lor. Nu e cazul să elaborăm filosofii complicate și strategii misionare ce sună bine în fază de proiect dar nu sunt viabile si aplicabile, ci să redobândim acea simplitate a chemării: Vino și vezi!, a stărnirii curiozității și a accentuării faptului că în biserică te întâlnești cu Cel pe care lumea nu Ți-l oferă, adică te întâlnești cu Hristos și mai mult decât atât ți se oferă ceea ce în tumultul lumii nu primești niciodată, adică împărtășirea reală cu/de Hristos. Teologia actuală, în concordanță cu cea a Părinților, trebuie să aibă un efect vizibil hic et nunc, o teologie care cheamă la ortodoxie și se ancorează în ortopraxie. Întrebam mai sus: de ce să vină tinerii la biserică? Să vadă Cine este acolo… să primească ceea ce clubul, cercul de prieteni și viața de noapte nu poate oferi, adică Trupul și Sângele Mântuitorului. Să vadă Modelul suprem, despre Care mass-media a uitat să vorbească și L-a înlocuit cu false modele ce promovează non-valori.

Ca să poți vorbi despre TINERII ȘI BISERICA trebuie mai întâi să-i cunoști pe tineri, fiecare preot in parohie să-și cunoască tinerii enoriași și să nu-i mai abordeze la grămadă cu ceilalți credincioși mai in vârstă, ci aparte, pentru ca astfel să se evite atitudinea următoare: noi tinerii su suntem intelesi in Biserică, nu ne acordă nimeni atenție și nu ne sunt ascultate întrebările și opiniile etc. de multe ori slujitorii Bisericii cer tinerilor să renunțe la lume și să regăsească Biserica, și aceasta e un lucru bun. E creștinește să te curățești de patimi și să te eliberezi de viciile ce-ți pot degrada tinerețea; asta e important să îi facem pe tineri să înțeleagă. Însă cum ? Aici intervine al doilea aspect al problemei: TINERII ÎN BISERICĂ.

În primul rând ca să putem vorbi de tineri în biserică/Biserică, trebuie să fim ancorați intr-o serie de activități care-i arată pe tineri ca și parte activă a vieții parohiale (spovedanie, cateheză, seri de film, discuții, etc). Știm cu toții că prin Botez devenim membri ai Trupului lui Hristos, prin Botez, in sens mistic, toți sunt membrii ai Bisericii, dar nu toți sunt activi, de aceea în parohie o prioritate misionară trebuie să fie menținerea tinerilor ca mădulare vii ale Trupului lui Hristos- Biserica.
Tinerii în Biserică este o expresie ce presupune perpetuarea relației tineri-Hristos si ancorarea acestora în viața bisericească, iar fermentul în această relație enunțată este preotul paroh.

Pr Vasile Pop
 

.

Despre autor

Vasile Pop Pr. Vasile Pop

Colaborator
7 articole postate
Publica din 10 Iunie 2011

Pe aceeaşi temă

13 Iulie 2015

Vizualizari: 1659

Voteaza:

De ce sa vina tinerii la biserica? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact