De ce si cum sa iertam?

De ce si cum sa iertam?

Despre iertare se vorbeste mult, in idei frumoase pe hartie. In practica, se observa o practica slaba, ocazionala. Resentimentele, dorinta de razbunare, orgoliul si chiar rautatea gratuita patrund adanc in fiinta sociala, transformand-o intr-un soi de stare de razboi interminabil intre oameni, mai grav, intre crestini. Multi dintre noi poate ca nu mai stim nici de ce si nici cum sa iertam.

De ce sa iertam?

Pentru ca, la randul nostru, si noi gresim. Nu numai fata de cei de langa noi, ci si fata de Creatorul nostru si fata de telul desavarsirii cu care ne-a lasat in acesta lume. Acestea sunt cu mult mai grave si mai impovaratoare decat greselile celorlalti fata de noi. Greselile lor nu ne pun in pericol desavarsirea, pentru ca nu ni se pot imputa (afara de situatia in care am avea vreo contributie). În schimb, greselile noastre sigur ne afecteaza (mai devreme sau mai tarziu), pentru ca noi suntem autorii morali iar efectele lor se rasfrang totdeauna, mult mai grav asupra noastra decat a celor din jur. De aceea, pentru a ne constientiza, Hristos rosteste, in aceasta Duminica, prin Evanghelia Sa, Pilda datornicului nemilostiv. Pilda este o completare la raspunsul pe care Iisus i-l da lui Petru, la intrebarea: „De cate ori sa iertam?” Iisus spune „de saptezeci de ori cate sapte”, ceea ce semnifica infinitul. Adica iertarea nu trebuie sa se termine, pentru ca nici greselile noastre nu se termina vreodata. Ideea pildei este una motivationala. Trebuie sa iertam pe cei ce ne cer iertare, pentru ca greselile lor sunt cu mult mai mici decat greselile noastre in fata lui Dumnezeu, de la care avem nevoie de iertare. De altfel, multi din cei ce nu iarta considera ca ei nu au greseli, motiv pentru care Hristos va spune in Rugaciunea „Tatal nostru”: „Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri”.

Cum sa iertam?

Iisus spune clar: „din inimile voastre”. Adica asa cum vrem sa ne ierte Dumnezeu si cei carora le-am gresit. Hristos va intari ideea, inlaturand orice posibilitate de neintelegere: „Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, ierta-va si voua Tatal vostru Cel ceresc; Iar de nu veti ierta oamenilor greselile lor, nici Tatal vostru nu va va ierta greselile voastre.” Dar de ce spune de inima? Pentru ca vrea sa arate si scopul iertarii. Nu iertam doar pentru a fi iertati. Dumnezeu nu vrea un targ contabilicesc, in care sa stam si sa calculam procente de iertare si de cate ori am iertat. Cine intelege asa, insemna ca a uitat rostul moralizator al pildelor. În realitate, teologic vorbind, inima este motorul vietii duhovnicesti si, pe cale de consecinta, si sociale. In ea se poate gasi cele rele sau cele bune. Dragoste sau ura. Egoism sau daruire de sine. Spirit de comuniune sau spirit individualist. Iertarea insa nu inseamna lipsa de penitenta (acolo unde este cazul), care este un factor de responsabilizare a celui ce a gresit. Chiar si cand trimitem pe cineva la inchisoare, noi avem dragoste de sufletul sau. De altfel, si pilda ne vorbeste despre intelegerea corecta a inchisorii, nu ca prilej de razbunare, ci ca mijloc de penitenta. De-asta „penitenciar” suna crestineste, caci vrea sa restaureze integral iar „inchisoare” suna dictatorial, fiind gandita doar ca limitare a unor libertati, nu si ca penitenta restauratoare. Cel trimis sau eliberat din inchisoare trebuie iertat, caci altfel nu devine decat un stigmatizat (cum din pacate multi il considera, gresit, astazi, uitand ca oricand pot ajunge si ei acolo). Prin urmare, iertarea nu este doar o declaratie, ci un intreg mecanism duhovnicesc, care trebuie sa curete inima noastra de rautati, readucand in ea dragostea. Iertarea nu este altceva decat restabilirea dragostei si a comuniunii. Iert, dar nu uit nu este decat o tentativa falimentara de dragoste, o incercare de a imbratisa un arici. Doar prin iertare vom obtine o lume mai buna. Caci ceea ce sadim in inimile noastre, vom culege din societate.

Parintele Eugen Tanasescu

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Pe aceeaşi temă

22 August 2014

Vizualizari: 2835

Voteaza:

De ce si cum sa iertam? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact