De ce si cum sa iertam?

De ce si cum sa iertam?

Despre iertare se vorbeste mult, in idei frumoase pe hartie. In practica, se observa o practica slaba, ocazionala. Resentimentele, dorinta de razbunare, orgoliul si chiar rautatea gratuita patrund adanc in fiinta sociala, transformand-o intr-un soi de stare de razboi interminabil intre oameni, mai grav, intre crestini. Multi dintre noi poate ca nu mai stim nici de ce si nici cum sa iertam.

De ce sa iertam?

Pentru ca, la randul nostru, si noi gresim. Nu numai fata de cei de langa noi, ci si fata de Creatorul nostru si fata de telul desavarsirii cu care ne-a lasat in acesta lume. Acestea sunt cu mult mai grave si mai impovaratoare decat greselile celorlalti fata de noi. Greselile lor nu ne pun in pericol desavarsirea, pentru ca nu ni se pot imputa (afara de situatia in care am avea vreo contributie). În schimb, greselile noastre sigur ne afecteaza (mai devreme sau mai tarziu), pentru ca noi suntem autorii morali iar efectele lor se rasfrang totdeauna, mult mai grav asupra noastra decat a celor din jur. De aceea, pentru a ne constientiza, Hristos rosteste, in aceasta Duminica, prin Evanghelia Sa, Pilda datornicului nemilostiv. Pilda este o completare la raspunsul pe care Iisus i-l da lui Petru, la intrebarea: „De cate ori sa iertam?” Iisus spune „de saptezeci de ori cate sapte”, ceea ce semnifica infinitul. Adica iertarea nu trebuie sa se termine, pentru ca nici greselile noastre nu se termina vreodata. Ideea pildei este una motivationala. Trebuie sa iertam pe cei ce ne cer iertare, pentru ca greselile lor sunt cu mult mai mici decat greselile noastre in fata lui Dumnezeu, de la care avem nevoie de iertare. De altfel, multi din cei ce nu iarta considera ca ei nu au greseli, motiv pentru care Hristos va spune in Rugaciunea „Tatal nostru”: „Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri”.

Cum sa iertam?

Iisus spune clar: „din inimile voastre”. Adica asa cum vrem sa ne ierte Dumnezeu si cei carora le-am gresit. Hristos va intari ideea, inlaturand orice posibilitate de neintelegere: „Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, ierta-va si voua Tatal vostru Cel ceresc; Iar de nu veti ierta oamenilor greselile lor, nici Tatal vostru nu va va ierta greselile voastre.” Dar de ce spune de inima? Pentru ca vrea sa arate si scopul iertarii. Nu iertam doar pentru a fi iertati. Dumnezeu nu vrea un targ contabilicesc, in care sa stam si sa calculam procente de iertare si de cate ori am iertat. Cine intelege asa, insemna ca a uitat rostul moralizator al pildelor. În realitate, teologic vorbind, inima este motorul vietii duhovnicesti si, pe cale de consecinta, si sociale. In ea se poate gasi cele rele sau cele bune. Dragoste sau ura. Egoism sau daruire de sine. Spirit de comuniune sau spirit individualist. Iertarea insa nu inseamna lipsa de penitenta (acolo unde este cazul), care este un factor de responsabilizare a celui ce a gresit. Chiar si cand trimitem pe cineva la inchisoare, noi avem dragoste de sufletul sau. De altfel, si pilda ne vorbeste despre intelegerea corecta a inchisorii, nu ca prilej de razbunare, ci ca mijloc de penitenta. De-asta „penitenciar” suna crestineste, caci vrea sa restaureze integral iar „inchisoare” suna dictatorial, fiind gandita doar ca limitare a unor libertati, nu si ca penitenta restauratoare. Cel trimis sau eliberat din inchisoare trebuie iertat, caci altfel nu devine decat un stigmatizat (cum din pacate multi il considera, gresit, astazi, uitand ca oricand pot ajunge si ei acolo). Prin urmare, iertarea nu este doar o declaratie, ci un intreg mecanism duhovnicesc, care trebuie sa curete inima noastra de rautati, readucand in ea dragostea. Iertarea nu este altceva decat restabilirea dragostei si a comuniunii. Iert, dar nu uit nu este decat o tentativa falimentara de dragoste, o incercare de a imbratisa un arici. Doar prin iertare vom obtine o lume mai buna. Caci ceea ce sadim in inimile noastre, vom culege din societate.

Parintele Eugen Tanasescu

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Pe aceeaşi temă

22 August 2014

Vizualizari: 2779

Voteaza:

De ce si cum sa iertam? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact