Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Pentru teologia ortodoxa, firea creata vede la izvorul ei harul implicat in insusi actul creator. Lipsa harului este de neconceput, ar fi o pervertire care ar aduce firea la nefiinta, echivalenta cu moartea cea de-a doua a Apocalipsei (20, 14). Adevarul firii e de a fi mai presus de fire, "mai presus" insemnand deiform si teofor. Omul e-n esenta lui pecetluit cu chipul lui Dumnezeu si aceasta deiformitate ontologica explica faptul ca harul este "firesc" firii, dupa cum firea este trivita harului. Ele sunt complementare si se intrepatrund reciproc participarea, "partasia", face ca una sa existe in realalta "unul in celalalt in porumbita cea desavarsita" (Sfantul Grigorie de Nyssa). Totodata, fericirea din Rai nu era decat un germene ce tindea spre implinirea cresterii lui: starea de indumnezeire. Desprinderea libera din comuniune provoaca intreruperea harului. Intruparea restabileste ordinea si descopera principiul normativ al unitatii dintre firea divina si cea umana in mod "nedespartit si neamestecat". Acest lucru permite Sfantului Maxim Marturisitorul sa defineasca scopul vietii: "a reuni, prin iubire, firea creata cu cea ne­creata, facandu-le sa apara in unitate si in identitate prin agonisirea harului".

 

Omul este facut partas la firea lui Dumnezeu (spiraculum vitae - suflarea de viata) (Fac. 2, 7), Dumnezeu, prin in­trupare, fiind partas la firea omeneasca. Deiformitatii omului ii raspunde inomenirea lui Dumnezeu. Chipul lui Dumnezeu in om si chipul omului in Dumnezeu e cel de-al treilea ter­men care conditioneaza obiectiv intruparea, deci posibilita­tea ontologica a comuniunii celor doua lumi. Hristos este perfectus homo - om desavarsit - deoarece firea Sa ome­neasca se afla in mod "firesc" in comuniune cu firea dumne­zeiasca, cu perfectus Deus - Dumnezeu desavarsit. De la sine inteles ca "firesc" nu inseamna catusi de putin "din fire", dumnezeiescul nu este in firea omului, intre cele doua firi exista un hiatus, o prapastie de netrecut, pe care numai par­ticiparea firii divine ca dar o poate depasi. Participarea este harismatica, dar harismele sunt inerente firii omenesti: "Daca esti curat, cerul este in tine; inauntrul tau vei vedea ingerii si Pe Domnul ingerilor". In adancul cel mai tainic al fiintei sale, omul simte prezenta lui Dumnezeu in chipul sau, mai intim decat isi este el siesi; ceea ce este dumnezeiesc este, in mod paradoxal, mai omenesc decat omenescul pur, caci aces­ta din urma nu este decat o abstractiune. Structura deiforrna face imposibila orice solutie autonoma a destinului uman. Sufletul este locul prezentelor si al intalnirilor, natura lui este conjugala: logodna sau adulter, este comuniune cu "Celalalt" al sau. Alegerea nu este intre angelism si animalitate, ci intre Dumnezeu si demonic.

 

Intruparea este raspunsul dumnezeiesc la propria Sa pre­misa in firea umana, chipul Sau. De aceea, continutul ispa­sirii nu este pentru firea omeneasca atat a indrepta greseala cat a te indrepta pe tine insuti. Cuvantul paraseste "tacerea impasibila" in vederea comuniunii indumnezeitoare; El se intrupeaza in firea initiala/originara (nastere miraculoasa) si o implineste pentru totdeauna: in El Raiul devine deja im­paratie, "s-a apropiat imparatia lui Dumnezeu" (Luca 10, 11). Si orice fiinta recapitulata in Hristos se restaureaza si se indreapta spre status natura integrae.

 

De aceea, in curentele cele mai reprezentative ale Ra­saritului, ispasirea se va exprima mai cu seama in termeni fizico-ontologici decat in termeni etico-juridici. Scopul nu es­te atat "rascumpararea", nici chiar "mantuirea" (in sensul "mantuitist" sau individual), ci apocatastaza, restaurarea si tamaduirea universala.  Intruparea  si  theosis  (indumnezeirea) sunt complementare, ceea ce face sa se vada in drep­tatea originara nu un privilegiu gratuit, ci radacina fiintei care raspunde vointei lui Dumnezeu de a se regasi in om. Tocmai in acest scop divin este omul pecetluit, in fiinta lui, cu pe­cetea divina.

 

Paul Evdochimov

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 2014

Voteaza:

Firea inainte de cadere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact