Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Firea inainte de cadere

Pentru teologia ortodoxa, firea creata vede la izvorul ei harul implicat in insusi actul creator. Lipsa harului este de neconceput, ar fi o pervertire care ar aduce firea la nefiinta, echivalenta cu moartea cea de-a doua a Apocalipsei (20, 14). Adevarul firii e de a fi mai presus de fire, "mai presus" insemnand deiform si teofor. Omul e-n esenta lui pecetluit cu chipul lui Dumnezeu si aceasta deiformitate ontologica explica faptul ca harul este "firesc" firii, dupa cum firea este trivita harului. Ele sunt complementare si se intrepatrund reciproc participarea, "partasia", face ca una sa existe in realalta "unul in celalalt in porumbita cea desavarsita" (Sfantul Grigorie de Nyssa). Totodata, fericirea din Rai nu era decat un germene ce tindea spre implinirea cresterii lui: starea de indumnezeire. Desprinderea libera din comuniune provoaca intreruperea harului. Intruparea restabileste ordinea si descopera principiul normativ al unitatii dintre firea divina si cea umana in mod "nedespartit si neamestecat". Acest lucru permite Sfantului Maxim Marturisitorul sa defineasca scopul vietii: "a reuni, prin iubire, firea creata cu cea ne­creata, facandu-le sa apara in unitate si in identitate prin agonisirea harului".

 

Omul este facut partas la firea lui Dumnezeu (spiraculum vitae - suflarea de viata) (Fac. 2, 7), Dumnezeu, prin in­trupare, fiind partas la firea omeneasca. Deiformitatii omului ii raspunde inomenirea lui Dumnezeu. Chipul lui Dumnezeu in om si chipul omului in Dumnezeu e cel de-al treilea ter­men care conditioneaza obiectiv intruparea, deci posibilita­tea ontologica a comuniunii celor doua lumi. Hristos este perfectus homo - om desavarsit - deoarece firea Sa ome­neasca se afla in mod "firesc" in comuniune cu firea dumne­zeiasca, cu perfectus Deus - Dumnezeu desavarsit. De la sine inteles ca "firesc" nu inseamna catusi de putin "din fire", dumnezeiescul nu este in firea omului, intre cele doua firi exista un hiatus, o prapastie de netrecut, pe care numai par­ticiparea firii divine ca dar o poate depasi. Participarea este harismatica, dar harismele sunt inerente firii omenesti: "Daca esti curat, cerul este in tine; inauntrul tau vei vedea ingerii si Pe Domnul ingerilor". In adancul cel mai tainic al fiintei sale, omul simte prezenta lui Dumnezeu in chipul sau, mai intim decat isi este el siesi; ceea ce este dumnezeiesc este, in mod paradoxal, mai omenesc decat omenescul pur, caci aces­ta din urma nu este decat o abstractiune. Structura deiforrna face imposibila orice solutie autonoma a destinului uman. Sufletul este locul prezentelor si al intalnirilor, natura lui este conjugala: logodna sau adulter, este comuniune cu "Celalalt" al sau. Alegerea nu este intre angelism si animalitate, ci intre Dumnezeu si demonic.

 

Intruparea este raspunsul dumnezeiesc la propria Sa pre­misa in firea umana, chipul Sau. De aceea, continutul ispa­sirii nu este pentru firea omeneasca atat a indrepta greseala cat a te indrepta pe tine insuti. Cuvantul paraseste "tacerea impasibila" in vederea comuniunii indumnezeitoare; El se intrupeaza in firea initiala/originara (nastere miraculoasa) si o implineste pentru totdeauna: in El Raiul devine deja im­paratie, "s-a apropiat imparatia lui Dumnezeu" (Luca 10, 11). Si orice fiinta recapitulata in Hristos se restaureaza si se indreapta spre status natura integrae.

 

De aceea, in curentele cele mai reprezentative ale Ra­saritului, ispasirea se va exprima mai cu seama in termeni fizico-ontologici decat in termeni etico-juridici. Scopul nu es­te atat "rascumpararea", nici chiar "mantuirea" (in sensul "mantuitist" sau individual), ci apocatastaza, restaurarea si tamaduirea universala.  Intruparea  si  theosis  (indumnezeirea) sunt complementare, ceea ce face sa se vada in drep­tatea originara nu un privilegiu gratuit, ci radacina fiintei care raspunde vointei lui Dumnezeu de a se regasi in om. Tocmai in acest scop divin este omul pecetluit, in fiinta lui, cu pe­cetea divina.

 

Paul Evdochimov

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 2042

Voteaza:

Firea inainte de cadere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact