Munca este nefireasca !

Munca este nefireasca !

Munca este nefireasca. Ea nu a facut parte din viata celor dintai oameni. Munca a aparut ca o pedeapsa, in urma caderii in pacat. Ea nu trebuie sa fie vazuta ca o desfatare lumeasca. Nu muncii ii suntem recunoscatori, ci lui Dumnezeu, care incununeaza cu rodire ostenelile noastre. Munca nu este spre bucurie, ci spre aducerea-aminte de caderea omului in pacat si de alungarea lui din rai.

Acest lucru il are in vedere si parintele Serghie Sevici, cand spune: "Nu-i rau ca truda nu-ti aduce nicio bucurie. Ca n-am venit pe lume ca sa ne desfatam. Ci suferinta-i zestrea noastra pamanteasca. Ba, rau este sa-ti placa munca ta, sa-ti faci din ea un idol, sa-i dai tot sufletul tau, lasand de o parte ce e cu adevarat de pret. Veselie sa-ti aduca lucrarea celor duhovnicesti. Iar munca sa-ti fie nevointa, spre incercare, cum este pentru calugar ascultarea care-l rupe de la rugaciune si slujbe. Socoteste-o uneltitoarea rabdarii, ca multa rabdare cere munca. Si sila de munca n-o socoti pacat de nu-ti vatama sufletul. Indur-o cu gandul la Dumnezeu si la rugaciune. Si fa-o bine, asa cum se cuvine, ca sa nu sufere altii din pricina ta. Si cu iubire, luare-aminte si bunavointa sa te porti cu cei cu care imparti povara muncii. Sa-ti fie inca munca spre smerire, cugetand ca pentru nevrednicia noastra ni s-a dat treaba asta de rand pe care-o facem, si nu alta mai de soi."

Munca este nefireasca !

"Nu-i rau ca truda nu-ti aduce nici o bucurie. Ca n-am venit pe lume ca sa ne desfatam. Ci suferinta-i zestrea noastra pamanteasca."

Nu gresim cand muncim cu drag si cu inima bucuroasa, dar nici cand muncim fara tragere de inima si fara a simti o bucurie din aceasta. Am ajuns in aceasta lume, afara din raiul lui Dumnezeu, nu pentru a ne desfata, ci pentru a ne pocai de greseala facuta atunci cand am iubit mai mult darurile decat pe Daruitor. Osteneala si suferinta sunt "zestrea" petrecerii in aceasta lume, iar daca munca este osteneala, ea poate (si, cumva, trebuie) sa nu fie imbucuratoare.

"Ba, rau este sa-ti placa munca ta, sa-ti faci din ea un idol, sa-i dai tot sufletul tau, lasand de o parte ce e cu adevarat de pret."

Unii oameni ajung sa fie traiti de munca lor. Un aspect secundar al vietii ajunge sa ocupe locul dintai. Cand isi inchina viata unor lucruri materiale (casa, masina, tehnologie, haine, mancare etc), ei ajung sa isi faca din serviciul (munca) lor un idol modern, de la care asteapta sa primeasca tot ceea ce doresc, satisfactie si bani. Acest idol sfideaza tot ce intalneste in cale, pe Dumnezeu, familia si sufletul.

"Veselie sa-ti aduca lucrarea celor duhovnicesti. Iar munca sa-ti fie nevointa, spre incercare, cum este pentru calugar ascultarea care-l rupe de la rugaciune si slujbe. Socoteste-o uneltitoarea rabdarii, ca multa rabdare cere munca."

Intristarea care insoteste osteneala unor munci grele este nepatimasa atunci cand mintea omului se inalta spre bunatatile cele vesnice, la care se cuvine sa revenim. Prin greutatea muncilor se incearca sufletul omului, care trebuie sa se nevoiasca rabdand cu statornicie acest canon.

"Si sila de munca n-o socoti pacat de nu-ti vatama sufletul. Indur-o cu gandul la Dumnezeu si la rugaciune. Si fa-o bine, asa cum se cuvine, ca sa nu sufere altii din pricina ta. Si cu iubire, luare-aminte si bunavointa sa te porti cu cei cu care imparti povara muncii."

Faptul ca munca nu ne atrage sufletul este un semn ca acesta nu este facut pentru munca, ci pentru lucruri mult mai inalte. Nu este vorba, aici, de lenevire, ci de neodihnirea suflelului in munca. Omul este facut pentru Dumnezeu. Munca si rugaciunea merg impreuna, gandul omului tinzand in chip firesc spre Dumnezeu. Muncind, slujim aproapelui. Nu avem voie sa profitam de cei de langa noi, asteptand sa munceasca si in locul nostru.

"Sa-ti fie inca munca spre smerire, cugetand ca pentru nevrednicia noastra ni s-a dat treaba asta de rand pe care-o facem, si nu alta mai de soi."

Munca trebuie sa fie savarsita cu smerenie si fara cartire, indiferent de calitatea ei. Oricat de inalta sau nobila ar fi munca noastra, ea tot munca ramane, adica pedeapsa si osteneala trupeasca. Abia cand chipul acestei lumi va trece, munca nu va mai face parte din viata omului, ci va fi inlocuita cu o lucrare a sufletului, mult mai vrednica de cinstea omului, adica iubirea si slujirea lui Dumnezeu.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

29 Mai 2013

Vizualizari: 5688

Voteaza:

Munca este nefireasca ! 5.00 / 5 din 2 voturi. 4 review utilizatori.

Comentarii (4)

  • cristian bizirPostat la 2013-06-01 19:54

    Dumnezeu,cind a facut lumea ne-a dat totul, fara ca noi sa muncim,asa cum se intimpla si in rai.Singura noastra obligatie era aceia de a-i multumi lui Dumnezeu si a-i aduce laude si marire.Ce am facut noi?Am cazut in pacat,iar munca ne-a fost data ca o pedeapsa.trebuie sa-l iubim pe Dz.sa ne rugam tot timpul si sa nu ne mai gindim ca trebuie sa muncim cit mai mult pt. a face nu stiu ce prin casa s-au a schimba masina ca nu i-mi mai place

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-05-29 23:24

    Nimic nu e bun pe acest pamant daca ne agatam cu sufletul! Munca face parte din viata noastra si ne-ajuta sa traim, dar sa nu devenim doar niste slugi, care nu mai stiu sa se opreasca...de multe ori nici de sarbatori, cand ar trebui sa-L slavim pe Bunul Dumnezeu, in casa Lui. Doamne ajuta!

  • costel popescu Postat la 2013-05-29 22:28

    Din Geneza aflam ca dupa crearea omului, aceasta a fost dus in gradina Edenului ca s-o lucreze, "Si a luat Domnul Dumnezeu pe Adam si l-a pus in gradina Edenului ca s-o lucreze si s-o pazeasca". De aici reiese ca munca exista si inainte de caderea in pacat. Diferenta muncii o vad din natura omului. Inainte de cadere omul avea un trup spiritualizat si deci si natura muncii sale era alta.

  • mariana caucaPostat la 2013-05-29 18:44

    buna ziua, imi pare rau, dar nu am inteles de ce munca nu e buna si de ce nu e nici o diferenta intre, munca facuta din placere, cu drag, cu rugaciune de inceput si sfarsit de lucru si munca obligata, ca o pedeapsa

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact