Munca este nefireasca !

Munca este nefireasca !

Munca este nefireasca. Ea nu a facut parte din viata celor dintai oameni. Munca a aparut ca o pedeapsa, in urma caderii in pacat. Ea nu trebuie sa fie vazuta ca o desfatare lumeasca. Nu muncii ii suntem recunoscatori, ci lui Dumnezeu, care incununeaza cu rodire ostenelile noastre. Munca nu este spre bucurie, ci spre aducerea-aminte de caderea omului in pacat si de alungarea lui din rai.

Acest lucru il are in vedere si parintele Serghie Sevici, cand spune: "Nu-i rau ca truda nu-ti aduce nicio bucurie. Ca n-am venit pe lume ca sa ne desfatam. Ci suferinta-i zestrea noastra pamanteasca. Ba, rau este sa-ti placa munca ta, sa-ti faci din ea un idol, sa-i dai tot sufletul tau, lasand de o parte ce e cu adevarat de pret. Veselie sa-ti aduca lucrarea celor duhovnicesti. Iar munca sa-ti fie nevointa, spre incercare, cum este pentru calugar ascultarea care-l rupe de la rugaciune si slujbe. Socoteste-o uneltitoarea rabdarii, ca multa rabdare cere munca. Si sila de munca n-o socoti pacat de nu-ti vatama sufletul. Indur-o cu gandul la Dumnezeu si la rugaciune. Si fa-o bine, asa cum se cuvine, ca sa nu sufere altii din pricina ta. Si cu iubire, luare-aminte si bunavointa sa te porti cu cei cu care imparti povara muncii. Sa-ti fie inca munca spre smerire, cugetand ca pentru nevrednicia noastra ni s-a dat treaba asta de rand pe care-o facem, si nu alta mai de soi."

Munca este nefireasca !

"Nu-i rau ca truda nu-ti aduce nici o bucurie. Ca n-am venit pe lume ca sa ne desfatam. Ci suferinta-i zestrea noastra pamanteasca."

Nu gresim cand muncim cu drag si cu inima bucuroasa, dar nici cand muncim fara tragere de inima si fara a simti o bucurie din aceasta. Am ajuns in aceasta lume, afara din raiul lui Dumnezeu, nu pentru a ne desfata, ci pentru a ne pocai de greseala facuta atunci cand am iubit mai mult darurile decat pe Daruitor. Osteneala si suferinta sunt "zestrea" petrecerii in aceasta lume, iar daca munca este osteneala, ea poate (si, cumva, trebuie) sa nu fie imbucuratoare.

"Ba, rau este sa-ti placa munca ta, sa-ti faci din ea un idol, sa-i dai tot sufletul tau, lasand de o parte ce e cu adevarat de pret."

Unii oameni ajung sa fie traiti de munca lor. Un aspect secundar al vietii ajunge sa ocupe locul dintai. Cand isi inchina viata unor lucruri materiale (casa, masina, tehnologie, haine, mancare etc), ei ajung sa isi faca din serviciul (munca) lor un idol modern, de la care asteapta sa primeasca tot ceea ce doresc, satisfactie si bani. Acest idol sfideaza tot ce intalneste in cale, pe Dumnezeu, familia si sufletul.

"Veselie sa-ti aduca lucrarea celor duhovnicesti. Iar munca sa-ti fie nevointa, spre incercare, cum este pentru calugar ascultarea care-l rupe de la rugaciune si slujbe. Socoteste-o uneltitoarea rabdarii, ca multa rabdare cere munca."

Intristarea care insoteste osteneala unor munci grele este nepatimasa atunci cand mintea omului se inalta spre bunatatile cele vesnice, la care se cuvine sa revenim. Prin greutatea muncilor se incearca sufletul omului, care trebuie sa se nevoiasca rabdand cu statornicie acest canon.

"Si sila de munca n-o socoti pacat de nu-ti vatama sufletul. Indur-o cu gandul la Dumnezeu si la rugaciune. Si fa-o bine, asa cum se cuvine, ca sa nu sufere altii din pricina ta. Si cu iubire, luare-aminte si bunavointa sa te porti cu cei cu care imparti povara muncii."

Faptul ca munca nu ne atrage sufletul este un semn ca acesta nu este facut pentru munca, ci pentru lucruri mult mai inalte. Nu este vorba, aici, de lenevire, ci de neodihnirea suflelului in munca. Omul este facut pentru Dumnezeu. Munca si rugaciunea merg impreuna, gandul omului tinzand in chip firesc spre Dumnezeu. Muncind, slujim aproapelui. Nu avem voie sa profitam de cei de langa noi, asteptand sa munceasca si in locul nostru.

"Sa-ti fie inca munca spre smerire, cugetand ca pentru nevrednicia noastra ni s-a dat treaba asta de rand pe care-o facem, si nu alta mai de soi."

Munca trebuie sa fie savarsita cu smerenie si fara cartire, indiferent de calitatea ei. Oricat de inalta sau nobila ar fi munca noastra, ea tot munca ramane, adica pedeapsa si osteneala trupeasca. Abia cand chipul acestei lumi va trece, munca nu va mai face parte din viata omului, ci va fi inlocuita cu o lucrare a sufletului, mult mai vrednica de cinstea omului, adica iubirea si slujirea lui Dumnezeu.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

29 Mai 2013

Vizualizari: 5575

Voteaza:

Munca este nefireasca ! 5.00 / 5 din 2 voturi. 4 review utilizatori.

Comentarii (4)

  • cristian bizirPostat la 2013-06-01 19:54

    Dumnezeu,cind a facut lumea ne-a dat totul, fara ca noi sa muncim,asa cum se intimpla si in rai.Singura noastra obligatie era aceia de a-i multumi lui Dumnezeu si a-i aduce laude si marire.Ce am facut noi?Am cazut in pacat,iar munca ne-a fost data ca o pedeapsa.trebuie sa-l iubim pe Dz.sa ne rugam tot timpul si sa nu ne mai gindim ca trebuie sa muncim cit mai mult pt. a face nu stiu ce prin casa s-au a schimba masina ca nu i-mi mai place

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-05-29 23:24

    Nimic nu e bun pe acest pamant daca ne agatam cu sufletul! Munca face parte din viata noastra si ne-ajuta sa traim, dar sa nu devenim doar niste slugi, care nu mai stiu sa se opreasca...de multe ori nici de sarbatori, cand ar trebui sa-L slavim pe Bunul Dumnezeu, in casa Lui. Doamne ajuta!

  • costel popescu Postat la 2013-05-29 22:28

    Din Geneza aflam ca dupa crearea omului, aceasta a fost dus in gradina Edenului ca s-o lucreze, "Si a luat Domnul Dumnezeu pe Adam si l-a pus in gradina Edenului ca s-o lucreze si s-o pazeasca". De aici reiese ca munca exista si inainte de caderea in pacat. Diferenta muncii o vad din natura omului. Inainte de cadere omul avea un trup spiritualizat si deci si natura muncii sale era alta.

  • mariana caucaPostat la 2013-05-29 18:44

    buna ziua, imi pare rau, dar nu am inteles de ce munca nu e buna si de ce nu e nici o diferenta intre, munca facuta din placere, cu drag, cu rugaciune de inceput si sfarsit de lucru si munca obligata, ca o pedeapsa

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact