O noua relige: europenismul

O noua relige: europenismul

Uniunea Europeana tinde sa ajunga o institutie religioasa sau, cel putin, una de reglementare religioasa. Paradoxal, aceasta in numele unei himere numita neutralitate religioasa.

Ce este religia? Urmarind etimologia cuvantului, vom afla ca este vorba despre un anume tip de raportare la valori spirituale, adeseori (dar nu in mod obligatoriu) identificate ca fiind caracteristice unei divinitati. Ea este rezultatul faptului ca omul este fiinta spirituala, care are o ierarhie de valori. Prin urmare, nimeni nu-i scutit de religiozitate si religie, chiar daca religia sa nu coincide cu vreun cult recunoscut.

Mai simplu spus, orice om crede in anumite valori. Cum Uniunea Europeana se pretinde o comunitate de oameni care cred in anumite principii si se conduc dupa anumite valori, este clar ca ea poseda o anumita religiozitate. In consecinta, manifestarea acesteia imbraca forma unei religii, cum tot asa religiozitatea fiecarui om ia forma unei religii. Observand modul in care Uniunea Europeana intelege sa aplice regulile democratiei, am ajuns la concluzia ca incercarea autoritatilor de a se autodeclara neutre din perspectiva religioasa se va sfarsi prin.aparitia unei noi religii: europenismul. Aceasta deoarece orice incercare de raportare la religie (acceptare sau negare) se va solda cu o luare de pozitie religioasa. Iar aceasta confirma o mai veche teorie antropologica: religiozitatea, ca forma de raportare la valori spirituale, este ontologica omului. Care ar fi, intr-o descriere succinta, caracteristicile noii religii?

1. Pretinde neutralitatea religioasa. In fapt, este o himera, deoarece neutralitatea implica o pasivitate religioasa. Ori, prin directivele si recomandarile UE, vom regasi trimiteri la valori morale, spirituale, ceea ce face ca Europa sa nu fie deloc pasiva religios, ci doar da aiba un alt set de valori in care crede, desigur diferite de cele consacrate cultelor cunoscute pana acum.

2. Desi pare sincretism, in realitate se practica reeducarea religioasa. UE pretinde ca in spatiul comunitar oamenii isi pot pune in comun traditiile si culturile proprii, conform devizei unitate in diversitate. Numai ca, in realitate, la capitolul credinte religioase Europa practica ceva contrar: autoritatile considera ca religia face parte din sfera privata si nu trebuie sa conteze in adoptarea deciziilor comunitare. Urmarea este ca spatiul comunitar este sterilizat de valorile religioase zis clasice, care sunt inlocuite cu valorile europenismului.

3. Impune europenilor o viziune comunistoida asupra spiritului uman. Recent, eurodeputatul britanic nationalist Nigel Farage a acuzat UE de comunism si de furt de democratie. Lasand deoparte discutiile politico-economice (si ele destul de aprinse), sesizez ca Europa incearca sa spuna europenilor ce si cum sa creada in domenii controversate, bazandu-se exclusiv pe principii secular-umaniste, care si ele sunt pozitionate cumva fata de religie. Desi la origini UE este un pact economico-politic, iata ca ea se fundamenteaza pe anumite valori morale, ceea ce si starneste controverse publice. De exemplu, reglementarea relatiei Stat-Culte, recunoasterea parteneriatelor si casatoriilor LGBT, adoptiile de copii, eutanasia, procreerea asistata etc. Sau, pentru a nu parea unilateral, recentele evolutii legate de recunoasterea Kosovo.

4. Are alura de politie spirituala. Desi UE recunoaste dreptul la opinie si libera exprimare, precum si dreptul la nediscriminare, legislatia in domeniu tinde sa imbratiseze discriminarea pozitiva. Nedumerirea mea este urmatoarea: daca eu opinez contrar unei valori pe care UE mi-o recomanda spre asumare, atunci savarsesc un delict de opinie? Daca majoritatea dintr-o tara membra nu accepta valori recomandate de Bruxelles, tara este potential sanctionabila? Dar daca eu nu accept principiile pe care UE le sustine (adica sunt eurosceptic), sunt pasibil de sanctiuni? Daca raspunsul este "da” la vreuna din intrebari, inseamna ca UE incalca ea insasi Drepturile Omului si devine un fel de politie spirituala. Inchei cu constatarea personala ca daca UE nu va sti sa aplece urechea catre supusii ei, gasind formule care sa genereze armonie, nu tensiuni, intr-un final va disparea sau se va transforma in dictatura ori totalitarism. Aceasta deoarece, tehnic vorbind, nu poti sa tii impreuna, 500 milioane de suflete diferite, prin incercarea de a le omogeniza. Au mai incercat si altii inainte, in numele altor idealuri.dar dragoste cu sila nu se poate.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 16 Septembrie 2025

Pe aceeaşi temă

26 Aprilie 2013

Vizualizari: 1480

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact