Oboseala si dragoste

Oboseala si dragoste

Nu este adevarat ca intre orto­docsi si romano-catolici exista numai neintelegeri. Cel putin, exista un amanunt pentru care acestia ar fi gata sa se uneasca. Ortodocsilor le place la ro­mano-catolici faptul ca acestia la slujba stau pe scaun, iar preotii romano-catolici ii invidiaza pe cei ortodocsi pentru ca acestia au voie sa se casatoreasca. Si asta dureaza de multa vreme.

Am vrut astfel sa patrund direct in sfera unor discutii, de multe ori incrancenate, despre viata religioasa. De exem­plu, tot mai des poti auzi replici de genul: "Slujbele atat de lungi ale ortodocsilor n-au nici o logica!" Desigur, toate aceste discutii sunt superficiale, amuzante si vin de la oameni care, de regula, nu merg la biserica, dar ele preocupa pe multi.

Chiar dintru inceput trebuie sa spu­nem ca Liturghia este centrul vietii crestine. Liturghia este Hristos. Acesta este modul desavarsit in care Dumnezeu se daruieste oamenilor, in Euharistie (Im­partasanie). Lungimea slujbelor ortodo­xe se datoreaza si convingerii primilor crestini ca a Doua Venire a lui Hristos va fi imediata - "Parusia".

Slujbele erau si sunt o asteptare, dar si o intalnire, in cel mai direct sens, cu Hristos. In cele sapte laude existente in Biserica Ortodoxa se imita, dar se si re­actualizeaza istoria universului si a omului, de la creare si pana la restabili­rea armoniei vesnice. De aceea, pe parcursul lor, exista momente de rugaciune, de cateheza, adica instruire (cand se ci­teste din Vechiul Testament, din Apostol sau din canoane, care infatiseaza fapte si invataturi ale sfintilor).

Pentru ca oboseala sa nu ingreuneze rugaciunea, exista momente cand credin­ciosii pot sa se aseze, acestea sunt "Apos­tolul" si "cathismele". "Cathisma", din greaca, se traduce "a sedea". Iar cand este slujba cu priveghere, se sfinteste "litia", paine cu vin, care se imparte credinciosi­lor spre mancare, ca sa nu se istoveasca.

Intr-un cuvant, nu sint chiar atat de inumane slujbele ortodocsilor. Si-apoi, daca depasim cu ingaduinta "teologia" babutelor noastre, putem ajunge la Sfin­tii Parinti. De exemplu, Sfantul Filaret al Moscovei spunea: "Decat, stand drept, sa te gandesti la picioare, mai bine, sezand, sa te gandesti la Dumnezeu." Aceeasi re­plica o repeta si marele ascet al secolului trecut, Sfantul Teofan Zavoratul. Iar in Patericul Egiptean (sec. IV-V), gasim o intamplare extraordinara in acest sens. Se zice ca odata au venit fratii la Avva Pimen si l-au intrebat: "Avvo, daca il vad pe fratele meu ca dormiteaza in biserica, ce sa fac, sa-l las sau sa-l trezesc la ruga­ciune?" Sfantul a zis: "Adevarat va zic, fratilor, ca eu, daca il vad pe fratele meu ca dormiteaza, pun genunchiul meu sub capul fratelui si-l odihnesc."

Acesta este sensul vietii crestine, asa cum o inteleg ortodocsii si cum au inte­les-o Apostolii - sa-L astepti pe Hristos. In Gradina Ghetsimani, ucenicii au adormit de trei ori, dar nu s-au dus de acolo. A oferi lui Dumnezeu douazeci de minute pe saptamana, cat dureaza o messa romano-catolica, si acelea cu pretentii, este un rezultat firesc al societatii consumiste apusene. In Apus sotii umbla fie­care cu masina sa si nu indrazneste unul sa se foloseasca de lucrurile celuilalt. E normal ca fiecare are si timpul sau, pe care si-l repartizeaza cum voieste. Si daca s-a intamplat ca din acest timp o parte infima sa-I fie oferita lui Dumnezeu, aceasta se face ca un fel de imprumut. Dar si ortodocsii au voie sa-si imparta timpul cum vor. Si cine vrea sa-i acuze pentru faptul ca ii acorda prea mult din timpul lor lui Dumnezeu?

Daca doi indragostiti pot sa stea la vorba ore intregi, uneori pe frig sau pe ploaie, sprijinind gardurile, de ce ne mira niste oameni pare stau la un loc cu Dumnezeul lor, pe pare il iubesc si care ii iubeste? Vin clipe cand dragostea invinge oboseala.

Parintele Savatie Bastovoi

Articol preluat din "Ortodoxia pentru postmodernisti", Editura Cathisma

Cumpara cartea "Ortodoxia pentru postmodernisti"

 

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2014

Vizualizari: 8052

Voteaza:

Oboseala si dragoste 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact