Oboseala si dragoste

Oboseala si dragoste

Nu este adevarat ca intre orto­docsi si romano-catolici exista numai neintelegeri. Cel putin, exista un amanunt pentru care acestia ar fi gata sa se uneasca. Ortodocsilor le place la ro­mano-catolici faptul ca acestia la slujba stau pe scaun, iar preotii romano-catolici ii invidiaza pe cei ortodocsi pentru ca acestia au voie sa se casatoreasca. Si asta dureaza de multa vreme.

Am vrut astfel sa patrund direct in sfera unor discutii, de multe ori incrancenate, despre viata religioasa. De exem­plu, tot mai des poti auzi replici de genul: "Slujbele atat de lungi ale ortodocsilor n-au nici o logica!" Desigur, toate aceste discutii sunt superficiale, amuzante si vin de la oameni care, de regula, nu merg la biserica, dar ele preocupa pe multi.

Chiar dintru inceput trebuie sa spu­nem ca Liturghia este centrul vietii crestine. Liturghia este Hristos. Acesta este modul desavarsit in care Dumnezeu se daruieste oamenilor, in Euharistie (Im­partasanie). Lungimea slujbelor ortodo­xe se datoreaza si convingerii primilor crestini ca a Doua Venire a lui Hristos va fi imediata - "Parusia".

Slujbele erau si sunt o asteptare, dar si o intalnire, in cel mai direct sens, cu Hristos. In cele sapte laude existente in Biserica Ortodoxa se imita, dar se si re­actualizeaza istoria universului si a omului, de la creare si pana la restabili­rea armoniei vesnice. De aceea, pe parcursul lor, exista momente de rugaciune, de cateheza, adica instruire (cand se ci­teste din Vechiul Testament, din Apostol sau din canoane, care infatiseaza fapte si invataturi ale sfintilor).

Pentru ca oboseala sa nu ingreuneze rugaciunea, exista momente cand credin­ciosii pot sa se aseze, acestea sunt "Apos­tolul" si "cathismele". "Cathisma", din greaca, se traduce "a sedea". Iar cand este slujba cu priveghere, se sfinteste "litia", paine cu vin, care se imparte credinciosi­lor spre mancare, ca sa nu se istoveasca.

Intr-un cuvant, nu sint chiar atat de inumane slujbele ortodocsilor. Si-apoi, daca depasim cu ingaduinta "teologia" babutelor noastre, putem ajunge la Sfin­tii Parinti. De exemplu, Sfantul Filaret al Moscovei spunea: "Decat, stand drept, sa te gandesti la picioare, mai bine, sezand, sa te gandesti la Dumnezeu." Aceeasi re­plica o repeta si marele ascet al secolului trecut, Sfantul Teofan Zavoratul. Iar in Patericul Egiptean (sec. IV-V), gasim o intamplare extraordinara in acest sens. Se zice ca odata au venit fratii la Avva Pimen si l-au intrebat: "Avvo, daca il vad pe fratele meu ca dormiteaza in biserica, ce sa fac, sa-l las sau sa-l trezesc la ruga­ciune?" Sfantul a zis: "Adevarat va zic, fratilor, ca eu, daca il vad pe fratele meu ca dormiteaza, pun genunchiul meu sub capul fratelui si-l odihnesc."

Acesta este sensul vietii crestine, asa cum o inteleg ortodocsii si cum au inte­les-o Apostolii - sa-L astepti pe Hristos. In Gradina Ghetsimani, ucenicii au adormit de trei ori, dar nu s-au dus de acolo. A oferi lui Dumnezeu douazeci de minute pe saptamana, cat dureaza o messa romano-catolica, si acelea cu pretentii, este un rezultat firesc al societatii consumiste apusene. In Apus sotii umbla fie­care cu masina sa si nu indrazneste unul sa se foloseasca de lucrurile celuilalt. E normal ca fiecare are si timpul sau, pe care si-l repartizeaza cum voieste. Si daca s-a intamplat ca din acest timp o parte infima sa-I fie oferita lui Dumnezeu, aceasta se face ca un fel de imprumut. Dar si ortodocsii au voie sa-si imparta timpul cum vor. Si cine vrea sa-i acuze pentru faptul ca ii acorda prea mult din timpul lor lui Dumnezeu?

Daca doi indragostiti pot sa stea la vorba ore intregi, uneori pe frig sau pe ploaie, sprijinind gardurile, de ce ne mira niste oameni pare stau la un loc cu Dumnezeul lor, pe pare il iubesc si care ii iubeste? Vin clipe cand dragostea invinge oboseala.

Parintele Savatie Bastovoi

Articol preluat din "Ortodoxia pentru postmodernisti", Editura Cathisma

Cumpara cartea "Ortodoxia pentru postmodernisti"

 

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2014

Vizualizari: 8095

Voteaza:

Oboseala si dragoste 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact