Ora 25 pentru ora de religie?

Ora 25 pentru ora de religie?

Prima amintire. Eram la începutul gimnaziului, în plină dictatură ceauşistă, spre mijlocul anilor ''80. Am teză la română. Eu, așa cum fusesem învăţat de bunica dinspre mamă, înainte de a începe să scriu, îmi fac cruce, discret. Profesoara, vigilentă, mă zăreşte şi mă apostrofează sever.

Mă umileşte în faţa întregii clase, ridiculizându-mă şi jignindu-mă pentru gestul făcut, care „nu are ce căuta în şcoală”. A fost un şoc, mai ales că eram şi într-o perioadă mai grea a vieţii mele. De atunci, am încetat a-mi mai face cruce în public, până la căderea comunismului.

A doua amintire. Trec anii şi ajung la liceu. La o oră de dirigenţie, prin 1988, ne vine în clasă un activist de partid, la vreo 30 de ani. Toacă mărunt Biblia şi viziunea scripturistică asupra facerii omului: „Dacă Dumnezeu a făcut doar pe Adam şi pe Eva, la început, cum erau ei: albi sau negri? Cum explicaţi voi că sunt acum atâtea rase pe faţa pământului?”. Şi continuă cu susţinerea celor mai comune teze ateiste. Discursul mă irită, dar tac. Nu ne permitem nici eu, nici alţi colegi – deşi credem în Dumnezeu – să-l contrazicem. Ne era frică. Îmi stătea pe limbă să-l întreb: „Cum puteţi susţine o teorie, ca a lui Darwin, cum că omul se poate trage din ceva atât de diferit precum maimuţa, dar nu credeţi că e posibilă evoluţia unui om închis la culoarea pielii din generaţii care, înaintea lui, au avut o culoare a pielii mai deschisă? E un salt mult mai mic în cel de-al doilea caz!”. În orice caz, singura „disidență” pe care mi-am permis-o a fost să refuz intrarea în UTC și să iau în derâdere, împreună cu alți colegi, orele de „informare politică”, în care eram puși să citim, pe rând, cu voce tare, din „Scânteia”.

„Dreptul” de a fi jignit pentru credința în Dumnezeu

Cum vi se pare: există vreo legătură între aceste două scene evocate mai sus, aparţinând de o epocă apusă de un sfert de veac, şi ceea ce se întâmplă în zilele noastre? Probabil că nu credeţi, dar scene asemănătoare se petrec şi în școlile de azi. Chiar dacă avem o libertate de exprimare garantată – deocamdată! –, chiar şi acum se mai fac abuzuri asupra copiilor care au anumite convingeri religioase. Chiar fetele mele gemene, nu cu multă vreme în urmă, au trebuit să suporte jignirile şi ofensa aduse credinţei, lui Dumnezeu, Bisericii şi slujitorilor ei, sfintelor moaşte etc., de către unul dintre profesorii care le preda, pe atunci, un obiect din sfera tehnică. Evident, fără ca discursul său să aibă cea mai mică legătură cu ceea ce era obligat să le înveţe la ore. Abia la sesizările pe care le-am făcut mai mulţi părinţi din clasă, dar mai ales cu intervenţia fermă a conducerii şcolii, acesta a acceptat să înceteze cu aceste atacuri şi să ţină copiilor lecţii despre lucrurile pentru care era plătit de statul român. Ceea ce aş vrea să reţineţi din acest episod este că în acele ore, în care profesorul respectiv se dezlănţuia împotriva „popilor” şi a „pupătorilor de oase”, copiii mei erau obligaţi să asculte, nu aveau voie să iasă din clasă, chiar dacă le era, indirect sau direct, jignit tatăl.

Din datele pe care le am, acesta nu este un caz izolat. Nu sunt deloc puţini acei profesori care îşi permit, la orele lor, să atace sau să jignească convingerile religioase ale elevilor. Bineînţeles, fără ca elevii să aibă dreptul – primit de la Curtea Constituţională – ca, „la cerere”, să poată părăsi clasa pe durata acestor diatribe. Este un drept pe care cei ce nu au dorit să frecventeze ora de religie l-au avut încă de la începutul introducerii acestei discipline în planul de învăţământ! Înţeleg, din ceea ce s-a întâmplat în ultima vreme, că nu s-a găsit (nici nu s-a căutat, de altfel) o soluţie pentru ca un copil să fie protejat de atacuri care-l pot leza în sensibilităţile sale, religioase ori de altă natură, dar s-a ajuns, în schimb, în situaţia în care trebuie să faci cerere să ţi se respecte un drept prevăzut de Constituţia României, acela de a primi o educaţia religioasă. Mai mult, s-a impus un termen – până pe 6 martie – foarte strâns pentru a depune cereri toţi cei care doresc să participe la ora de religie, indiferent de cult. Se mizează, desigur, pe faptul că unii nu vor găsi timpul necesar spre a depune cererea, alţii nu vor fi informaţi corect asupra acestui lucru, poate unii directori sau diriginţi de convingeri ateiste vor obstrucţiona acest proces şamd.

Nu una, cinci ore de religie pe săptămână

Cu siguranţă, fără o mobilizare exemplară, nu se va putea menţine, şi după 6 martie, numărul actual de elevi care frecventează acum ora de religie. Din punctul acesta de vedere, e o primă victorie a acelor ONG-uri secular-ateiste care nu-şi doresc – au şi declarat aceasta – ca lucrurile să se oprească aici. Şi-ar dori chiar să scoată de tot religia din şcoală, înlocuindu-o cu materii precum istoria religiilor sau etica. Ca argument, aduc faptul că religia ar trebui predată în biserici (sau, după caz, în case de adunare, moschei, sinagogi etc.). E ca şi cum ai spune că ora de informatică ar trebui predată doar la un Centru de calcul, iar ora de biologie doar în Grădina botanică. În această privinţă, profesorul universitar Constantin Cucoş, o personalitate binecunoscută în domeniul ştiinţelor educaţiei, subliniază că, „din perspectiva educaţiei religioase, şcoala şi Biserica nu se află în relaţie de opoziţie sau concurenţă reciprocă, ci de continuitate sau completitudine, în limitele propriilor lor ţinte, responsabilităţi sau posibilităţi” (citat din articolul publicat în „Lumina Educaţiei”, supliment lunar al „Ziarului Lumina”, nr. 1, februarie, 2015). Cu alte cuvinte, lucrurile nu trebuie nici confundate, nici amestecate, când vine vorba de cateheză şi de ora de religie.

Căutând să folosească decizia Curţii Constituţionale ca pe un bumerang, un ONG din Piatra Neamţ, Asociaţia Pro Ortodoxia, a lansat, printre părinţi, ideea – şi se pare că unii au aderat deja la ea –, ca în cererea de înscriere a copilului să fie solicitate nu una, ci cinci ore de Religie săptămânal, de preferinţă una în fiecare zi! E, şi aceasta, o formă de a contracara, întorcând o povară pusă pe umerii părinţilor într-o mare problemă pentru statul român, care ar trebui să ofere soluţii favorabile la astfel de solicitări perfect. constituţionale! Oricum, dincolo de factorii care creează sistematic o presiune publică pentru scoaterea orei de religie din şcoală, avem şi aici, precum în toate epocile istorice, de a face, în ultimă instanţă, cu tensiunea dintre constrângerile statului şi libertatea persoanei. Prin romanul său, „Ora 25”, preotul şi scriitorul Virgil Gheorghiu ilustra, încă de la jumătatea secolului trecut, cumplitele consecinţe pe care le poate genera orice tip de sistem politic în care omul nu mai este tratat ca o persoană, ci doar ca o etichetă pe care poţi scrie, poţi şterge şi iarăşi poţi scrie orice se vrea, absolut după bunul plac. O lume în care mai importantă este fidelitatea faţă de o ideologie, în care e de preferat fanatismul, chiar, în detrimentul compasiunii şi deschiderii faţă de aproapele.

Prin tendinţele vizibile în Europa, în plan legislativ, ne apropiem vertiginos de o nouă „Oră 25”, una în care totul să fie „prea târziu”, în care să nu mai poţi salva nimic. Căci dacă vor reuşi să corupă copiii încă din fragedă pruncie şi, mai mult, nu le vor oferi şansa unei educaţii construită pe repere spirituale şi valori morale inspirate de textele sacre şi validate de-a lungul secolelor, atunci totul va fi pierdut. Deocamdată, încă nu suntem în acest stadiu, să nu ne panicăm! Faptul că cei ce impun, în genere, măsuri, tendinţe, legi anticreştine şi dezumanizante au destul de multă putere sau susţinere, nu trebuie să ne impresioneze. Dacă „Dumnezeu este cu noi, de cine ne vom teme”? Pe de altă parte, asta înseamnă că nu mai e timp de stat cu mâinile în sân, ci trebuie să acţionăm energic şi prompt; evident, totul doar în limitele legii şi ale bunului simţ, conştienţi fiind „fiii cărui duh suntem” (cf. Luca 9, 55). Atenţie, aşadar, timpul trece repede, cele 24 de ore se scurg foarte uşor, iar dacă nu ne trezim la timp, într-o clipită ne trezim zvârliţi în Ora 25!

pr. Constantin Sturzu

Sursa: doxologia.ro
 

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

23 Februarie 2015

Vizualizari: 1162

Voteaza:

Ora 25 pentru ora de religie? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact