Oravitzan

Oravitzan

Zilele acestea, pana la final de iunie, Bucurestiul se bucura de un dublu privilegiu. La Muzeul Taranului Roman si la Palatul Mogosoaia expune Silviu Oravitzan. Expozitiile concomitente reprezinta o invitatie unica: sa ne amintim de cer in pofida amneziei pamantenilor contemporani.

Oravitzan ilustreaza cautarea liniei de orizont la altitudinea careia simbolul de ieri si artistul de azi se pot privi ochi in ochi. Discursul sau confera lumii simbolice un caracter palpabil si misterios in acelasi timp.

Desenele geometrice, infinita diversitate rezultand din combinatia acelorasi linii, dar mereu altele, profunzimea sugerata de cercurile pivotand in cadrele patratului si transformand astfel o structura colturoasa in vibratie pe verticala, intr-un sfredel care sparge opacitatea timpului istoric - experientele vizuale mijlocite de artist vin din memoria ancestrala a semnelor. Recuperand estetic limbajul si mesajul simbolurilor, Oravitzan le readuce in spatiul lor religios de origine. Cum ne arata istoria artei, adevaratele semne isi datoreaza importanta tocmai faptului ca au rolul indicatoarelor, ca servesc de jaloane pe drumul lung si complex care incepe in sfera lumii materiale, terestre, pentru a se termina in sfera lumii spirituale, celeste. Simbolul nu este asadar scop in sine, ci medium, intermediar vizual si semantic intre vazul si intelesul de la origine si vazul si intelesul generatiilor ulterioare. Precum fizicianul in cautarea febrila a "particulei lui Dumnezeu”, a primei manifestari materiale, Oravitzan este continuu pe urmele vizualului de la inceputul lumii. Nu este vorba despre reflex anistoric sau romantism hranit de o presupusa inadaptare la rigorile momentului. Asistam la o forma de smerenie prin care sunt puse intre paranteze certitudinile de orice fel ale clipei, inclusiv sau mai ales cele eronate, aruncandu-se undita cunoasterii cat mai adanc, dincolo de stratul subtire al modelor curente. Limitand observatia la parcursul vizualului ortodox modern, constatam acutizarea conflictului intre simbolic si decorativ, iconic si ilustrativ. Este lupta permanenta dintre spiritualul transfigurator al materiei si idolatria materializatoare a spiritului. Atunci cand, datorita amneziei si a lipsei de "vedere”, simbolurile decad la rolul unor simple decoratiuni, iar icoanele "umplu” peretii de o maniera ilustrativa, arta bisericeasca isi contesta practic vocatia. Aceasta depreciere in profunzime nu poate fi atenuata si corectata decat prin reluarea insistenta - asa cum o face Oravitzan - a continuturilor simbolurilor, prin constientizarea ca arta declarat religioasa pune in dialog ochiul material cu cel spiritual. In logica unei asemenea viziuni, simbolul si frumusetea inerenta lui nu sunt productii eminamente estetice, alimentate exclusiv de dorinta artistului sau de capriciile unui curent, ci traduceri ale unui mesaj teologic fundamental. Altfel spus, frumusetea este consecinta venirii lui Dumnezeu in istorie si a vocatiei omului de a se "intrupa” in cer.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 03 Mai 2025

Pe aceeaşi temă

22 Mai 2013

Vizualizari: 1168

Voteaza:

Oravitzan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact