
Suflul innoirii s-a facut simtit si in parohia din care fac parte. Acum catva timp, intr-una din duminici, pe cand patrundeam ca de obicei in biserica, atentia mi-a fost atrasa de un fasait misterios, incontinent si omniprezent, incat s-ar fi zis ca insasi "pneuma" (duhul) isi freaca fiinta indicibila de scoarta de ulei a zidurilor pictate de marele Costin Petrescu. Apoi am observat ca, atat in dreptul pangarului, la iesire, cat si in fata, la un metru de iconostas, glasul preotilor rasuna cu aceeasi tarie, vuind in urechile credinciosilor sporit si autoritar, ca la petrecerea unui miting.
Credinciosii priveau in sus descumpaniti si se straduiau pe furis sa localizeze in spatiu vocea asurzitor-familiara care plana ca o zeitate castratoare undeva, deasupra crestetelor lor. In plus, in timpul ecteniilor, ori la vohodul mic, sau la clatinarea Sfantului Aer, se intampla ca diafania lacasului sa fie fulgerata de diverse trosnituri, pacanituri, tiuituri stranii si distorsionari suspecte, ca si cum legiuni de diavoli s-ar fi inversunat taman atunci sa bruieze oficiul liturgic.
Intr-un tarziu, m-am dumirit si am priceput ca dezlegarea enigmei se afla in altar. Am sarutat grabit icoana Arhanghelului Gavriil, zugravite pe usa din stanga altarului, dupa care, destul de ingrijorat, m-am strecurat inauntru. Nici n-am apucat bine sa schitez cuvenita inchinaciune si am si reperat moderna scula clipind impudic in semiobscuritatea unui raft din absida - o strasnica statie de amplificare, presarata cu o puzderie de butoane si butonase.
Din cand in cand, pesemne atunci cand li se parea oportun, unul sau altul dintre preoti se apropia incetisor de bordul sofisticat al masinariei, invartind competent anumite butoane, fie pentru a potrivi acordajul, fie pentru a corecta impedanta sau pentru a exploata cu indoit folos duhovnicesc binefacerile tehnice ale circuitului Dolby.
Deja ambianta altarului sugera mai degraba comanda unui modul bizar, ratacind pe aripile harului si care doar prin intermediul undelor mai tine legatura cu pamantescul credinciosilor, ramasi de cealalta parte a iconostasului.
Ulterior, cercetand in amanuntime interiorul lacasului, am reusit sa depistez si droaia de difuzoare negre risipite pe tot intinsul bisericii, agatate perfid pe spinarea mai intunecata a zidurilor, pitite in penumbra vreunei coloane sau in dosul vreunui capitel. Diversitatea acestor relee, cat si a microfoanelor raspandite si ele te miri unde, printre frunzele de acant cioplite, in spatele icoanelor, incolacite ca iedera pe bratele candelabrelor sau prinse discret in ciucurii draperiilor - reusisera sa realizeze ceva la care cu siguranta nici Sfantul Ioan Gura de Aur nu va fi indraznit sa viseze: o Liturghie stereo.
E drept ca, mai demult, mi-a fost dat sa vad un lucru si mai surprinzator. Aflandu-ma cu treaba intr-un vesel orasel de provincie, s-a intamplat sa particip la o Liturghie mai putin obisnuita, oficiata de un important sobor de ierarhi. Dincolo de kitsch-ul irezistibil care se instapanise asupra intregului lacas - o uriasa biserica-catedrala ai carei ctitori tinusera mortis sa impace intr-o sinteza unica toate izbanzile arhitectonice, de la grotele Altamirei si pana la Casa Poporului - slujba avea totusi destula maretie duhovniceasca.
Imediat am observat prezenta unui ins in sutana, miscandu-se aferat incoace si incolo prin altar, si care izbutea sa propteasca microfonul in dreptul gurii ierarhilor oficianti exact in clipa cand acestora le venea randul sa rosteasca formula liturgica. Cand protosul a zis: "Acesta este Trupul Meu...", parintele cu pricina a executat inspre ierarh o impresionanta fandare, plina de solemnitate si de eleganta sacerdotala, intinzand mana cu microfonul, ca o antena grijulie, gata sa culeaga intreg polenul cuvantului dumnezeiesc. Brusc m-am simtit cuprins de un val de recunostinta, gandindu-ma ca, gratie progresului tehnic, o noua slujire a luat nastere in cadrul Bisericii noastre, si anume parintele microfonofor - purtatorul de microfon.
Si totusi, mai in gluma, mai in serios, nu poti sa nu te intrebi cum de-au putut pierde unii parinti simtamantul cuvantului faptuitor, minunata strategie de a-l darui corect inimii credincioase? Sa fi uitat, oare, preotii ca doar cuvantul sleit de sfintenie sau vocabula satanizata de-a binelea folosesc mirajul psyhedelic si vraja sonoritatii stereo?
In biserica, dimpotriva, omul credincios primeste cuvantul dumnezeiesc direct dinspre altar. Dinspre directia acestui topos sfant (nu din alta parte si in nici un caz de pretutindeni) se prelinge inspre crestini intelepciunea izbavitoare a Mantuitorului. Doar asa capeti constiinta deplina ca El si nu altul este Cel Care iti vorbeste.
Pe de alta parte, trebuie luata in considerare si tainica alcatuire lingvistica a formulei liturgice, care face ca aceasta sa nu cuprinda doar un inteles simplu, unidimensional, conceptual, destinat exclusiv constiintei teoretice.
In timpul Liturghiei, cuvantul se desprinde de pe buzele preotului cu o pecete aparte, miraculoasa, cu totul deosebita si mult mai bogata decat semantica retoricii poetice sau a verbozitatii metafizice. In biserica, intelesul lui isi croieste drum catre sufletul credincios incapsulat in aura negraita pe care i-o confera metalimbajul rostirii liturgice.
De aceea, conteaza enorm sa stii precis de unde purcede cuvantul, apoi sa-l vezi in carne si oase pe cel care-l distribuie, sa-l vezi pe preot cum se misca, sa-i cercetezi chipul si cautatura, sa-i urmaresti gesturile, timbrul si inflexiunile vocii. Fiecare dintre acesti stimuli duhovnicesti transporta intelesul dumnezeiesc inspre tine, cel care te stradui din rasputeri sa crezi. Releele sufletesti care leaga inima credincioasa de intelesul formulei liturgice nu sunt, cum se crede, numai de natura intelectuala; ba s-ar putea ca, fata de restul puterilor sufletesti mobilizate, puterea intelectului sa conteze cel mai putin.
De altfel, oricine poate lesne observa ca, daca majoritatea oamenilor aud cuvantul dumnezeiesc, iar o minoritate "il baga la cap", putini sunt insa cei in stare sa-l strecoare in inima! Cuvantul care exprima Adevarul - e bine sa nu uitam - nici nu inrobeste, nici nu constrange; el propune doar evidenta unui inteles. Aceasta evidenta, insa, este coplesitoare si n-are nici in clin nici in maneca cu nevointele stereofonice ale unor fete bisericesti. Cine are urechi de auzit...
Sorin Dumitrescu
-
Ineficienta eficientei
Publicat in : Editoriale -
Omul de azi in epoca tehnologizarii
Publicat in : Religie -
Omul in epoca masinii
Publicat in : Editoriale
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.