Participarea crestinului la razboi

Participarea crestinului la razboi

Dintru inceput trebuie sa afirmam ca un crestin nu poate fi de acord cu razboiul. Crestinul are menirea de a salva, nu de a face victime. El stie ca daca promoveaza viata in jurul sau, nu va fi lipsit de viata. Principiul "ochi pentru ochi, dintre pentru dinte, mana pentru mana, picior pentru picior, arsura pentru arsura, rana pentru rana, vanataie pentru vanataie" (Iesirea 21, 2) nu mai e de luat in seama, de vreme ce trebuie "sa-ti iubesti vrajmasul, sa faci bine celor ce te urasc, sa binecuvintezi pe cei ce te blesteama, sa te rogi pentru cei ce te necajescc, sa-i intorci si obrazul celalalt celui ce te-a lovit, iar celui ce ti-a luat haina sa nu i te impotrivesti daca doreste sa-ti ia si camasa" (Luca 6, 27-30). Deci nu se mai doreste ca omul sa raspunda raului cu rau. A raspunde cu rau nu inseamna a avea parte de dreptate, ci de nedreptate, de vreme ce inmultesti raul.

Razboiul isi are cauza in instrainarea omului de Dumnezeu. De aceea Biserica nu a marturisit niciodata ca razboiul este drept, de vreme ce el are la baza lui o nedreptate sau nedreptati. Georgios Mantzaridis sustine ca Biserica "a fost nevoita sa tolereze din iconomie (pogoramant) razboiul de aparare ca "rau mai mic", razboi la care recurge de nevoie cel provocat sau nedreptatit si asuprit".

Sfantul Ambrozie al Mediolanului, facand trimitere la episodul cand Moise l-a aparat in Egipt pe israelitul batut de egiptean, afirma ca cel ce nu combate nedreptatea ce se face aproapelui sau, isi atrage asupra lui aceeasi vina cu acela care face acea nedreptate.

Acesta ar fi motivul pentru care Biserica a binecuvantat persoane care s-au inrolat intr-un razboi de aparare si nu de cotropire. In acest sens, Sfantul Atanasie cel Mare spune: "Nu este ingaduit a ucide, dar a rapune pe cei potrivnici in razboaie este si legiuit, si vrednic de lauda". Este bine sa retinem ca Sfantul Atanasie cel Mare foloseste termenul "legal, legiuit" si nu termenul "crestinesc", pentru ca ceea ce este legal, nu este neaparat si crestinesc.

Amintim ca in cel de-al treisprezecelea canon al Sfantului Vasile cel Mare, se spune ca omorurile ce se fac in razboaie nu se socotesc omoruri, dar sunt opriti trei ani de la dumnezeiasca impartasanie, cei ce ucid in razboaie. Acesta a fost si motivul pentru care Biserica nu a recunoscut, la cererea imparatului bizantin Nichifor Fokas (963-969), ca soldatii ucisi in razboaie sa fie declarati mucenici. Raspunsul Bisericii a fost urmatorul: "Cum ar putea fi socotiti mucenici, sau deopotriva cu Mucenicii, aceia care omoara si sunt omorati in razboaie, pe care dumnezeiestile canoane ii supun pedepsei, trei ani oprindu-i de la infricosatoarea si sfanta impartasire?".

Cred ca este bine ca orice crestin sa fie cu luare aminte la razboiul nevazut, cu ispitele. Miza luptei sale este mantuirea. Cel care nu are pace in sine, nu poate da marturie si lupta cu adevarat pentru pace. Trebuie sa afirmam ca numai cel care nu cunoaste razboiul interior are vreme pentru cel exterior. Cand un monah a fost intrebat: "Pentru ce Domnul nu da pace lumii...", acesta a raspuns: "Cum este cu putinta pacea deplina pe pamant, daca ramane fie si un singur om cu rea voire?".

In concluzie, voi aminti cuvintele Sfantului Nicolae Velimirovici despre razboi: "Precum cei ce beau apa cu bacili de tifos se molipsesc de tifos si tifosul este inevitabil, asa si cei ce, lepadandu-se de Dumnezeu, atrag asupra lor molima razboiului si razboiul vine inevitabil. Atata vreme cat oamenii se razboiesc cu Dumnezeu prin gandurile, poftele si faptele lor, degeaba viseaza la pace. Fie ca vor sau nu, razboiul nu are cum sa nu vina acolo unde este semanata samanta razboiului. Razboiul impotriva lui Dumnezeu, pe fata sau intr-ascuns, duce inevitabil la razboi intre oameni. Ca nu este pace necredinciosilor, zice Domnul (Isaia 48, 22). In zilele noastre, se vorbeste in gura mare despre pace mai mult decat oricand, in vreme ce popoarele se pregatesc de razboi mai mult decat oricand. Este greu ca aceasta fatarnicie sa nu fie pedepsita prin razboi".

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 9246

Voteaza:

Participarea crestinului la razboi 0 / 5 din 0 voturi. 8 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

razboi pace

Comentarii (8)

  • virginia cccPostat la 2010-11-05 14:12

    Sf Stefan cel Mare,SF Constantin sunt sfinti ca multi altii ca ei...prin faptele lor in fata Lui Dumnezeu( Sf Stefan prin smerenia,dragostea lui fata de Dumnezeu prin faptul ca se spovedea, se impartasea intotdeauna inainte de a merge la lupta cu toti oameni si drapelurile sfintite...manastirile unde este pomenit de ani de zile,acest lucru la facut sa ajunga sfant prin pomenirea lui permanenta la SF Liturghie care spala pacatele intregi lumi cand cineva e pomenit la proscomidie) si ca nr al manastirilor ridicate de el sunt cam 45 din cate stiu si zilnic pomenit la sfantul altar cred ca se intelege clar de ce este sfant...mergem mai departe la Sf Constantin care sa increstinat pe patul de moarte si de aici si spalarea pacatelor prin taina botezului,sa nu uitam ca Dumnezeu ii arata in vis semnul Sfintei Cruci( semnul prin care vine si biruinta in lupta)si fapta placuta este aceea ca el protejeaza si chiar da libertate crestinilor...ceea ce este imposibil la om la Dumnezeu totul e posibil...deci fratilor Dumnezeu cauta la inima si la pocainta sincera facuta prin cele 7 Taine Mari pe care le avem toti la indemana sa le parcticam sa ajungem si noi sfinti in Imparatia Sa...vointa sa avem ca vom ajunge sfinti daca vrem prin Credinta dreapta care este numai ortodoxia...asa sa ne ajute bunul Dumnezeu pe toti.Amin!

  • Daniel PavaleanPostat la 2010-05-21 07:42

    "Cand milioane de fiinte umane mureau in lagare de concentrare,bisericile ortodoxe dar si cele catolice nu au ripostat cu nimic,s-au comportat las si fara scuze." (rosu costel) Documenteaza-te si iti vei da seama cat de mult te inseli. In perioada lagarelor nici o biserica nu a avut o perioada roz! In privinta Bisericii Ortodoxe, aceasta a facut de fiecare data tot ce i-a stat in putinta pentru a ajuta populatia. Daca dintre celelalte biserici unele au facut abuzuri este pacatul lor. "Gluma cu pozitia lui Vasile cel mare despre soldatii cazuti in razboaie..mi se pare de prost gust" (rosu costel) Pozitia lui Vasile cel Mare despre necanonizarea eroilor este una foarte buna. Printre acei eroi se pot afla si mercenari necrestini care sa lupte din interese personale: faima/averi... adica numai mucenici nu sunt. De asemenea, porunca a 6-a spune clar: "sa nu ucizi" si NU adauga nici o exceptie. Numai Dumnezeu poate judeca daca omorurile pentru apararea patriei le sunt (sau nu) considerate pacat eroilor, asta nu putem judeca noi sau Biserica. Pe de alta parte, chiar daca nu sunt declarati mucenici imediat dupa moartea lor, Biserica se roaga pentru eroi in fiecare Sfanta Liturghie.

  • Daniel PavaleanPostat la 2010-05-21 07:04

    "" Care poate fi explicatia pentru canonizarea lui Stefan cel Mare ? " buna intrebare , dar din pacate nu este nici un raspuns... oare cel care a scris articolul stie ? :)" La fel se poate pune problema si pt David... a fost sau nu a fost sfant? Desi a fost om razboinic Biblia spune despre David ca a fost sfant, datorita vietii si mai ales sfarsitului sau: David a umblat in calea lui Dumnezeu toata viata lui. Probabil in mod analogic a fost canonizat si Stefan cel Mare. Banuiesc ca doar un preot/cleric ar putea sa ne raspunda.

  • Alexandru RibalcaPostat la 2010-05-19 11:42

    " Care poate fi explicatia pentru canonizarea lui Stefan cel Mare ? " buna intrebare , dar din pacate nu este nici un raspuns... oare cel care a scris articolul stie ? :)

  • Carmen AldulescuPostat la 2010-03-09 00:22

    Este bine de stiut diferenta morala dintre razboaiele de aparare si cele ofensive , in conditiile in care lumea noastra este un cimp de lupta cvasi-permanent . Am o nedumerire iscata de paragraful referitor la cererea imparatului bizantin Nichifor Fokas si raspunsul Bisericii : Care poate fi explicatia pentru canonizarea lui Stefan cel Mare ?

  • daniel micleaPostat la 2010-03-06 01:08

    Ce sa mai zicem de milioanele de soldati ucisi in cele doua Razboaie Mondiale ... Acesti oameni cu ce au gresit. Cum am fi reactionat noi cei de astazi daca am fi fost atunci in locul lor? Cred ca marea majoritate tot ca si ei.

  • Postat la 2010-03-05 17:41

    sa inteleg despre Sfantul Constantin cel Mare ca nu este sfant? sa inteleg ca nu este Stefan cel Mare sfant?sa mai continui?

  • gheorghe iosubPostat la 2010-03-05 16:58

    Intr-adevar , daca am iubi aproapele ca pe noi insine nu ar mai fi razboaie in adevaratul sens al cuvintului iar neintelegerile dintre oameni ar fi la scara redusa.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact