Pestera in viata Mantuitorului

Pestera in viata Mantuitorului

Pestera apare in unele dintre cele mai importante momente din viata Mantuitorului nostru Iisus Hristos: in pestera se naste si tot in pestera coboara dupa moartea pe Cruce, cu trupul in pestera Mormantului, iar cu duhul in pestera cea zavorata a iadului. Astfel, trecerea pe pamant a Logosului intrupat s-a petrecut intre doua pesteri: pestera din Betleem (locul nasterii Sale) si pestera din Ierusalim (locul inmormantarii Sale).

Pestera simbolizeaza lumea cazuta in pacat, caci locul din pestera este unul intunecat, unul lipsit de lumina. Acesta este un motiv pentru care Hristos nu ramane in mormant, ca semn ca nu acesta este locul de odihna al firii omenesti. Pestera nu este locul pentru viata cea adevarata, ci un loc din care omul trebuie sa iasa, iar intunericul ei trebuie sa fie biruit de lumina.

Pestera din Betleem si pestera de pe Golgota

Potrivit traditiei Bisericii Ortodoxe de Rasarit, Mantuitorul Iisus Hristos s-a nascut intr-o pestera, iar nu intr-un staul de vite, dupa cum marturiseste si condacul Nasterii Domnului, zicand: "Fecioara astazi pre Cel mai presus de fiinta naste, iar pamantul pestera Celui neapropiat aduce."

Evanghelistii Matei si Luca mentioneaza doar faptul ca Fecioara Maria L-a nascut pe Hristos intr-o "iesle". Nu se afirma clar daca locul acesteia era intr-o pestera sau intr-un staul de vite. Evanghelistul spune: "Si a nascut pe Fiul sau, Cel Unul-Nascut si L-a infasat si L-a culcat in iesle, caci nu mai era loc de gazduire pentru ei." (Luca 2, 7)

La mai putin de un secol distanta insa, Sfantul Iustin Martirul si Filosoful, cat si "Protoevanghelia lui Iacov", mentioneaza explicit cuvantul "pestera". Aceasta nu ridica insa nici o contrazicere cu textul biblic, caci, dupa cum era obiceiul in acele locuri, gospodariile se ridicau in fata pesterilor care se gaseau in zona, astfel incat pestera sa poata fi folosita drept staul pentru animale.

Pestera din Betleem - Nasterea Domnului

Staulul in care S-a nascut Hristos era instalat intr-o pestera / grota, iar comentatorii sunt cu totii de acord asupra acestei localizari. Dar pestera avea o dubla semnificatie la cei vechi. Mai intai, pestera este un loc intunecos din interiorul pamantului, fiind adapost pentru fiare si animale. Pestera mai este si "pestera talharilor", cu care Hristos aseamana templul pangarit de negutatori, citand cuvantul de la Ieremia (7, 10): "Casa Mea, casa de rugaciune se va chema, iar voi o ati facut, pe dansa pestera talharilor" (Matei 21, 13).

Sfantul Ioan Damaschin, in Canonul scris pentru Nasterea Domnului, spune: "Ai venit sa opresti pacatul in pestera saraceasca." Asupra acestor cuvinte, aplecandu-se Sfantul Cuvios Nicodim Aghioritul, spune si el ca Hristos s-a aratat magilor: "Intr-o pestera foarte simpla, infasurat cu scutece proaste."

Intreaga iconografie ortodoxa reprezinta Nasterea Domnului intr-o pestera. In icoana Nasterii Domnului, pestera din Betleem se arata drept chip al pesterii mormantului si al iadului celui intunecat, unde Mantuitorul va cobora cu trupul si cu duhul, dupa moartea pe Cruce. 

Pestera iadului este infatisata in icoana Pogorarea la Iad, unde Mantuitorul este infatisat tragandu-i de mana pe Adam si pe Eva. In aceasta, Mantuitorul s-a pogorat cu duhul la iad, spre a ridica din robia pacatului si a intunericului pe dreptii Vechiului Testament, care sunt infatisati stand ca intr-o pestera intunecoasa.

Pestera iadului - Pogorarea la Iad

Inca din pestera Nasterii, Maica Domnului se intristeaza, aducandu-si aminte de proorociile mesianice ale Vechiului Testament. Astfel, animalele prezente in pestera intrupeaza deja una dintre profetii, care zice: "Boul isi cunoaste Stapanul si asinul ieslea Domnului sau, dar Israel nu Ma cunoaste. Poporul meu nu ma pricepe." (Isaia 1, 3)

Pestera din Betleem trimite deja la pestera mormantului si a iadului, in care Mantuitorul va cobora cu trupul si cu duhul. In iconografie, pruncul Iisus Hristos nu este infasat in scutece, cum ar fi firesc, ci este invelit in giulgiu si asezat intr-o racla din piatra, chip al mormantului celui rece.

O pestera asemanatoare apare si sub Crucea Domnului, pe Golgota. Aceasta se vede foarte bine in icoana Rastignirii, unde, in locul intunecat de sub Cruce, ne apare un craniu de om si cateva oase. Hristos a fost rastignit "pe locul numit Golgota, care inseamna: Locul Capatanii" (Matei 27, 33). Potrivit traditiei Bisericii, aceste oase sunt ramasitele pamantesti ale lui Adam. Astfel, prin Cruce a fost biruit intunericul si pacatul lumii noastre.

Pestera de pe Golgota - Rastignirea Mantuitorului

Pestera de la Iordan

Iordanul se arata si el drept chip al pesterii, in aceasta omul murind pacatului si inviind la o viata noua. In apa Iordanului se intra si se iese, se intra spre moarte si se iese spre inviere. Apele nu sunt loc de vietuire, precum nici pestera nu este loc de vietuire. Botezul Mantuitorului se arata ca implinire a Legii celei Vechi, iar botezul nostru se arata ca o implinirea a Legii celei Noi, ca moarte si inviere la o viata noua, intru Hristos.

In apele Botezului, fiecare crestin inchipuie ingroparea si invierea la viata cea noua, intru Hristos. Astfel, cristelnita (colimvitria) cu apa a Botezului inchipuie pestera mormantului Mantuitorului, in care se intra prin moartea fata de pacat si se iese prin invierea Mantuitorului. "Ingropati fiind impreuna cu El prin botez, cu El ati si inviat prin credinta in lucrarea lui Dumnezeu, Cel ce L-a inviat pe El din morti." (Coloseni 2, 12)

De asemenea, fiecare crestin se naste in pestera, cristelnita cu apa a Botezului inchipuind pestera din Betleem, in care Hristos s-a salasluit. "De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu." (Ioan 3, 5)

 Pestera de la Iordan - Botezul Domnului

Pestera si semnificatia acesteia

Pestera simbolizeaza lumea cazuta in pacat, caci locul din pestera este unul intunecat, unul lipsit de lumina. Acesta este un motiv pentru care Hristos nu ramane in mormant, ca semn ca nu acesta este locul de odihna al firii omenesti. Pestera nu este locul pentru viata cea adevarata, ci un loc din care omul trebuie sa iasa, iar intunericul ei trebuie sa fie biruit de lumina.

Atat filosofii antici, cat si parintii Bisericii sustin ca pestera este hip al lumii noastre. Astfel, Plotin spune: "Pestera lui Platon, ca si grota lui Empedocle, semnifica, imi pare, lumea noastra, in care mersul spre intelegere este pentru suflet eliberarea de legaturile lui si urcusul in afara pesterii." Iar arhiepiscopul Teofilact interpreteaza Nasterea in pestera si asezarea lui Hristos in iesle ca si pilda a smereniei Fiului lui Dumnezeu, dar si ca inchipuire a faptului ca El "a venit in lumea aceasta, ce este loc al nostru, pentru ca ieslea este lumea".

Intruparea lui Dumnezeu Cuvantul reprezinta intrarea Lui in lumea noastra, care este o lume cazuta in adancul rautatii si in intunecimea pacatului, salasluind ca intr-o pestera. De aceea, Intruparea si Jertfa de pe Golgota au drept scos luminarea intunericului de pe pamant, inchipuit in cele doua pesteri (cea din Betleem si cea de pe Golgota, de sub Cruce).

Hristos este Lumina lumii, lumina aflata in contradictie cu intunericul lumii, inchipuit de cele doua pesteri. Intunericul este biruit de Hristos, El alegand sa se salasluiasca in cele mai intunecate locuri ale pamantului, in pestera Betleemului, in pestera Mormantului si in pestera iadului. Dumnezeu, care este lumina, nu s-a temut de cele mai intunecoase locuri ale pamantului si ale pacatului.

"Dumnezeu este lumina si nici un intuneric nu este intru El." (I Ioan 1, 5) "Si lumina lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o." (Ioan 1, 5) "Intunericul se duce si lumina cea adevarată incepe sa rasara." (I Ioan 2, 8)

In concluzie, pestera din Betleem este lumea noastra, ca si pestera de sub Cruce. In pestera acestei lumi intunecate s-a intrupat Hristos si s-a rastignit Hristos. Mai apoi pestera iadului l-a inghitit pe Cel fara de pacat, iar inghitind Lumina, intunericul lui a fost deplin biruit. Lumina straluceste in mijlocul intunericului, iar intunericul se arata neputincios. Apoi, in cristelnita Botezului, intram spre a muri, ca intr-o pestera si mormant, si iesim spre a trai intru Hristos.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

10 Decembrie 2014

Vizualizari: 12930

Voteaza:

Pestera in viata Mantuitorului 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact